8 شیرین کننده طبیعی که می توانند جایگزین قند و شکر شوند

به گزارش مجله بابلسر، طبق تحقیقات صورت گرفته، نباید در روز بیش از 100 تا 150 کالری قند اضافه شده مصرف کرد. منظور از قند اضافه شده، قند و شیره ای است که برای شیرین کردن مواد غذایی به آن ها اضافه می نمایند.

8 شیرین کننده طبیعی که می توانند جایگزین قند و شکر شوند

همه اعضای بدن، از سر گرفته تا پا، تحت تأثیر قند هستند. قند زیاد می تواند باعث دیابت، پوسیدگی دندان، چاقی، بیماری های قلبی، انواع خاصی از سرطان و حتی ضعف عملکرد مغز گردد.

شیرین کننده های طبیعی گزینه های بهتری برای جایگزین کردن قند و شکر های تولید شده و مصنوعی هستند.

در ادامه به 8 شیرین کننده طبیعی که می توانند جایگزین شکر و قند شوند اشاره می کنیم:

1- عسل طبیعی

عسل یکی از برترین شیرین کننده های طبیعی محسوب می گردد که برای فکر و بدن انسان نیز مفید است. عسل حاوی 80 درصد قند طبیعی، 18 درصد آب و 2 درصد مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و گرده گل است. فروکتوز و گلوکز، 70 درصد قند طبیعی عسل را تشکیل می دهند.

عسل حاوی آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین ب 6، ریبوفلاوین و نیاسین است. بعلاوه با توجه به خواص ضدعفونی کننده، ضد باکتری، ضد میکروبی و خواص درمانی عسل، از این ماده ارزشمند می توان به عنوان دارو برای درمان بسیاری از مسائل شایع، از آکنه تا سرماخوردگی استفاده کرد.

2- استویا (Stevia)

استویا از برگ های گیاه استویا که در منطقه ها گرم رشد می نماید، به دست می آید. این ماده 200 برابر شیرین تر از شکر است و می تواند به عنوان یک شیرینی طبیعی جایگزین شکر گردد. استویا در اشکال مختلف مانند قطره مایع، بسته بندی شده، قرص حل شدنی و مخلوط مختص پخت وپز در دسترس است.

3- خرما

خرما شیرین ترین میوه ای است که حدود 80 درصد آن قند طبیعی است. کیفیت خرما بستگی به محتوای گلوکز، فروکتوز و ساکارز آن دارد.

بعلاوه می توانید خرمای خشک را پودر کنید و از آن شکر طبیعی بسازید؛ زیرا عطروطعم آن بسیار شبیه به شکر خام (شکر قهوه ای) است.

4- شیره افرا

شیره افرا که از درخت افرا با طی فرایندی پیچیده به دست می آید، حاوی 70 درصد ساکارز و اندازه کمی فروکتوز است. این ماده بسیار مفید و سالم حاوی اندازه زیادی منگنز، کلسیم، پتاسیم و روی است. افرا سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

5- ملاس

ملاس یکی دیگر از جایگزین های طبیعی برای شکر است. این محصول از نیشکر به دست می آید و به عنوان یک شیرین کننده سنتی استفاده می گردد. ملاس منبع خوبی از آهن و کلسیم محسوب می گردد و حاوی مس، منیزیم، روی، سلنیم و پتاسیم است.

6- شکر نارگیل

شکر نارگیل که از شکوفه های درخت نارگیل به دست می آید، یک جایگزین سالم برای قند است که هزاران سال است در منطقه ها جنوب و جنوب غربی آسیا استفاده می گردد.

این ماده طعم شیرینی همچون شکر قهوه ای دارد؛ اما طعم کارامل نیز می دهد. بخش عمده شکر نارگیل ساکارز است. هر قاشق چای خوری شکر نارگیل 16 کالری دارد.

7- زایلیتول

زایلیتول یکی دیگر از جایگزین های طبیعی برای شکر است. این ماده شیرین که از فیبر بعضی گیاهان مانند توت و درخت توس به دست می آید معمولاً در آدامس، آب نبات، خمیردندان و موارد دیگر استفاده می گردد.

زایلیتول برخلاف دیگر قند ها که 6 کربنی هستند، از 5 کربن تشکیل شده و می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند. بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا، زایلیتول با تقویت مینای دندان باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می گردد.

8- شیره یاکن (Yakon)

شیره یاکن که از ریشه درخت یاکن در منطقه ها جنوب آمریکا به دست می آید، به جذب کلسیم و دیگر ویتامین ها یاری می نماید و فرایند هضم غذا را بهبود می بخشد.

شیره یاکن یک گزینه عالی برای بیماران دیابتی و افرادی است که در پی کاهش وزن هستند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1932

به "8 شیرین کننده طبیعی که می توانند جایگزین قند و شکر شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 شیرین کننده طبیعی که می توانند جایگزین قند و شکر شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید