آشنایی با کرن بری و خواص آن

به گزارش مجله بابلسر، میوه کرن بری سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و از خاصیت چربی سوزی بالایی برخوردار میباشد. بین مصرف کرن بری و لاغری ارتباط نزدیکی وجود دارد.با ما همراه باشید.

آشنایی با کرن بری و خواص آن
محققان پیشتر اعلام نموده بودند، مصرف میوه کرنبری برای درمان عفونت های مجاری ادراری مفید است، اما اکنون تحقیقات حاکی از آن است که این میوه اثرات مفید دیگری نیز برای سایر اعضای بدن هم دارد.در این مطالعه کارشناسان دریافتند مصرف آب این میوه یا خشک آن می تواند به سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب عروق یاری کند. در این آنالیز نوعی ترکیب خاص در کرنبری آزمایش شده که همانند پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها بر تمام قسمت های بدن تاثیر گذاشته و به بهبود عملکرد کلیه ها، قلب و گردش خون منجر می گردد.پلی فنول ها خاصیت ضد التهابی دارند و در خوراکی ها و نوشیدنی های دیگری همانند چای سبز و قهوه وجود دارند. بیشتر میوه های توت مانند از قبیل تمشک، توت فرنگی و کرنبری سرشار از پلی فنول ها هستند.

جفری بلومبرگ از متخصصان دانشگاه تافتس آمریکا گفت:

زیست فعال های موجود در این میوه، طیف وسیعی از اثرات مثبت را برای سلامتی دارند. بعلاوه با در نظر گرفتن طبیعت پیچیده و تنوع ترکیب های موجود در میوه های توت مانند و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر می توان اظهار کرد: در تشخیص فوائد بالقوه کرنبری تنها لایه سطحی از اثرات آن آنالیز شده است.در این مطالعه پزشکان آمریکایی مشاهده کردند، ترکیب های موجود در این میوه در بهبود میکروبیوم معده، سیستم ایمنی، سلامت قلب - عروق تاثیرگذار است و بعلاوه این میوه می تواند به تنظیم فشارخون، گردش خون و سطح لیپید خون یاری کند.

گیاه شناسی کرن بریگیاه کرن بری به صورت درختچه های کوتاه و همواره سبز است که برگها ریزی داشته، به طوریکه میوه کرن بری از برگ های گیاه بزرگ تر است. رنگ این میوه در ابتدا سفید است و بعد از آنکه رسید به رنگ قرمز در می آید. این میوه ها علاوه بر ارزش غذایی از خواص درمانی بسیاری برخوردار هستند. مزه میوه کرن بری ترش و شیرین (ملس) است و غالبا ترشی بر شیرینی چیره میباشد. کرنبری ها در امریکا و کانادا به شکل تجاری کشت می شوند، میوه هایشان به صورت تازه مصرف می شوند و یا از آنها برای تهیه آب میوه، سس، مربا، و خشکبار (کرنبری خشک) استفاده می گردد.

این ماده غذایی لذیذ، بسیار پرخاصیت است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

خواص کرن بری و لاغریمصرف کرن بری برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. تحقیقات علمی در این زمینه نشان داده است که مصرف میوه کرن بری از چسبیدن باکتری پیلوری به سلول های مخاط معده جلوگیری می نماید و خطر ابتلا به بیماری و یا سطح مصرف آنتی بیوتیکها برای درمان عفونت معده را کاهش می دهد. بعلاوه کرن بری سرشار از ویتامین ث، فلاونوئیدها، اسیدسیتریک، بنزوئیک اسید و تانن ها است. تانن های فشرده موجود در کرن بری از فرایند اکسیداسیون کلسترول های بد جلوگیری می نمایدو خاصیت چربی سوزی داشته برای لاغری مفید است. این میوه حاوی آنتی اکسیدانی است که باعث افزایش متابولیسم می گردد و چربی سوزی طبیعی بدن را افزایش می دهد.1

عفونت های مجاری ادراریکرن بری بیش از هر چیز به خاطر خواص بی نظیرش در پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری معروف است؛ به خصوص برای کسانی که عفونت های مزمن و مکرر دارند. اندازه بالای آنتی اکسیدان پروآنتوسیانیدین در کرن بری، بعضی باکتری ها را از چسبیدن به دیواره های مجاری ادراری بازمی دارد. به این ترتیب پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، از عفونت پیشگیری می نمایند.

بااین حال، محققان مرکز علمی و سلامتی A&M در تگزاس به این نتیجه رسیده اند که درحالی که مصرف کپسول کرن بری از این عفونت ها پیشگیری می نماید، آب کرن بری به ندرت تأثیر مشابهی ایجاد می نماید و علت آن این است که برای پیشگیری از چسبندگی باکتریایی باید اندازه زیادی کرن بری مصرف کنید و این درحالی است که آب کرن بری، به اندازه کافی پروآنتوسیانیدین ندارد.

دکتر تیموتی بون، در این مورد شرح می دهد:آب کرن بری به خصوص آب میوه ایی که در فروشگاه ها عرضه می گردد، نمی تواند عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه را درمان کند. این نوشیدنی می تواند آب بیشتری به بدن تان برساند و باکتری ها را به شکل مؤثرتری از مجاری ادراری پاک کند، ولی مواد مؤثر موجود در آن، زمانی که به مثانه می رسند، کاملا ازبین می فرایند و تأثیر کافی ندارند.

بیماری های قلبی عروقیبعضی مشاهدات نشان می دهند که پلی فنل (polyphenols) موجود در کرن بری می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کرن بری با پیشگیری از ایجاد پلاکت ها و کاهش فشار خون در جریان مکانیزم های ضدالتهابی، مانع از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می گردد.

سرطانتحقیقات نشان داده اند که مواد غذایی موجود در کرن بری، سرعت فرایند ساخت سلول های سرطانی را کاهش می دهند و تأثیرات مثبتی در بهبود سرطان پروستات، سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان کلون دارند.

بیماری های دندانخواص کرن بری در یاری به درمان بیماری های دندان بسیار موثر است. پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، برای سلامت دهان و دندان نیز مفید هستند. کرن بری با پیشگیری از رخنه باکتری ها به دندان، باعث حفظ سلامتی دندان ها می گردد. این مورد، نتیجه تحقیقات مرکز بیولوژی دهان و دپارتمان دندانپزشکی دانشگاه مرکز پزشکی روچستر (University of Rochester Medical Center) است. بعلاوه معین شده است که کرن بری می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری های مرتبط با لثه داشته باشد.2

ویتامین Cویتامین سی موجود در این میوه باعث می گردد تا رادیکال های آزاد موجود در بدن حذف گردد، چرا که ویتامین سی موجود در این میوه دارای آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد که باعث بهبود دریافت آهن در بدن می گردد و این امر به ساخت کلاژن و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. اگر می خواهید زخم ها را درمان کنید کرن بری میل کنید.

فیبرشما با مصرف فیبر در طول روز می توانید خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهید؛ فیبر باعث پیشگیری از بیماری های مختلف قلبی کرونری، سکته مغزی و فشار خون می گردد. بعلاوه فیبر باعث جلوگیری از بیماری دیابت و بیماری های گوارشی می گردد. فیبر باعث کنترل کلسترول بالا شده و حساسیت بدن به انسولین را بهبود می بخشد. بعلاوه برای کاهش وزن می توانید از فیبر یاری بگیرید.

ویتامین Eویتامین ای یک آنتی اکسیدان محلول در چربی می باشد که با سیستم ایمنی بدن در ارتباط می باشد. شما می توانید به راحتی با مصرف این میوه ویتامین ای زیادی وارد بدن خود کنید که باعث جلوگیری از بیماری های مختلف نظیر بیماری های قلبی، سرطان، آب مروارید و آرتروز می گردد.

ویتامین Kکرن بری دارای ویتامین کا می باشد؛ بعلاوه در این میوه منگنز و فیتو کمیکال به اندازه زیاد وجود دارد؛ مواد شیمیایی موجود در این گیاه باعث حفاظت بدن از رادیکال های آزاد می گردد. این میوه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی می باشد.

خطرات استفاده از کرن بریکسانی که از داروهای رقیق نماینده خون استفاده می نمایند بهتر است از این میوه به اندازه زیاد استفاده ننمایند چرا که باعث ایجاد تداخل می گردد. کرن بری باعث افزایش ویژگی های ضدانعقاد خون می گردد و ممکن است این امر به خونریزی منجر گردد.

محصولات تهیه شده از این میوه باعث دفع زیاد اگزالات از بدن می گردد. این امر باعث تشکیل سنگ کلیه در افراد می گردد. کسانی که مسائل سنگ کلیه دارند بهتر است از مصرف زیاد این میوه خودداری نمایند.3

پی نوشت:

1.www.delgarm.com

2.www.chetor.com

3.www.parsiday.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1687

به "آشنایی با کرن بری و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کرن بری و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید