باقلوای ترکیهطرز تهیه و دستورالعمل باقلوای استانبول ترکیه تاریخچه باقلوا

به گزارش مجله بابلسر، انواع باقلوای اصیل ترکیه، خوشمزه ترین باقلوای ترکیه کدام است؟

باقلوا، یکی از خوشمزه ترین دسرهای ترکیه است که طعم بی نظیر آن می تواند هر کسی را شیفته خود کند. حتی اگر عاشق شیرینی نیستید، در طول سفر به ترکیه طعم بی نظیر باقلوای استانبول را از دست ندهید. باقلوای ترکیه دسری است که باید برای یکبار هم شده، طعم آن را چشید. با اولین گاز احتمالا عاشق این دسر خواهید شد و در ابتدا صدای تند و تیزی از لایه های خشک این دسر را می شنوید و سپس شیره خوشمزه آن جاری می گردد.

باقلوای ترکیهطرز تهیه و دستورالعمل باقلوای استانبول ترکیه تاریخچه باقلوا

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

باقلوا، این شیرینی محبوب و دوست داشتنی معمولا از لایه های آرد خمیر شده و مغز های گردو و پسته تهیه می شود و با شهدی که از گلاب و زعفران و یا عسل درست می شود، شیرین می شود. در کنار تماشای مکان های دیدنی ترکیه در تور ترکیه، در یکی از کافه های سنتی بنشینید و با سفارش یک قهوه ترک و باقلوای مخصوص ترکیه خستگی خود را به در کنید.

بیشتر افراد فکر می نمایند که باقلوا تنها بر دو نوع گردویی و پسته ای است، اما اینطور نیست. در ادامه با محبوب ترین خانواده باقلوا آشنا می شویم و طرز تهیه باقلوای ترکی را باهم مرور می کنیم.

باقلوا کورو ترکیه

با شنیدن نام باقلوا کورو (Kuru baklava) احتمالا تصور خواهید کرد این یک باقلوای نسبتا خشک است، اما باقلوا کورو تنها شربت کمتری نسبت به دیگر انواع باقلوا دارد. جعبه های این نوع باقلوا معمولا به اسم هدیه و یا سوغاتی خریداری می شوند زیرا از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و به نسبت دیگر باقلواهای ترکی دیرتر تازگی خود را از دست می دهند.

باقلوای شکلاتی ترکیه

باقلوایی شکلاتی ترکیه (Çikolatalı Baklava) یکی از انواع باقلواهای خوشمزه ترکیه می باشد. این باقلوا از شکلات پر شده و نتیج یک دسر سنتی و مدرن شده است. بنابراین اگر عاشق شکلات هستید، این بار طعمی نو و حتی خوشمزه تر را در باقلوا شکلاتی بچشید.

باقلوای ترکیه | باقلوای تیکه ای

باقلوای تیکه ای (havuç dilimi baklava) همان باقلوای معروف ترکیه ای است که در اغلب مغازه ها و تصاویر دیده اید. این نوع باقلوا از خمیر مانند خمیر یوفکا تهیه می شود و در میان آن از مغز گردو یا پسته استفاده می شود.

طرز تهیه و دستورالعمل باقلوای استانبول ترکیه

مواد لازم برای تهیه باقلوا

1. بسته (16 اونس) خمیر فیلو (fillo) یا یوفکا را با توجه به دستورالعمل ها معین یخ زدایی کنید. خمیر باید به مقدار یک برگ کاغذ نازک باشد.

نکته: از قلم نیاندازید که باید در افزودن کره یا هر بخشی از شربت یا شهد طبق دستورالعمل پیش بروید زیرا این دستورالعمل ها برای مرطوب و نرم کردن ورقه های باقلوا ضروری است. در غیر این صورت لایه های باقلوا ممکن است خشک شود و لطافت خود را از دست بدهد.

2. شکلات؛ شکلات برای تزیین باقلوا بسیار گزینه مناسبی است اما اگر دوست ندارید به راحتی می توان از مواد حذف نمود.

3. کره

4. مغز گردو یا پسته

5. عسل، شکر، آبلیمو و آب برای تهیه شهد باقلوا

طرز تهیه باقلوا

1- خمیر را طبق دستورالعمل یخ زدایی کنید و بعد لایه های نازک را متناسب با ظرفتان برش بزنید. سپس با یک حوله مرطوب ورقه های برش داده شده را بپوشانید تا خشک نشوند.

2. ظرف مناسبی انتخاب نموده، تمام قسمت های آن را به کره آغشته کنید.

3. حالا می رویم سراغ آماده کردن شربت یا شهر باقلوا. برای تهیه شربت در یک کاسه میانه یک لیوان شکر، نصف لیوان عسل، 2 قاشق چای خوری آب لیمو، و سه چهارم لیوان آب را ترکیب کنید. مواد را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیایند. در حین این کار مواد را هم بزنید تا شکر حل شود، سپس حرارت را به حالت میانه یاکم ببرید و حدودا پنج دقیقه دیگر بدون هم زدن اجازه دهید مواد با هم مخلوط و بجوشند. پس از آن مواد را از روی اجاق برداشته و بگذارید در حین تهیه باقلوا، سرد شوند. توجه داشته باشید که مواد شهد بیش از حد روی حرارت قرار نگیرند.

مرحله آخر تهیه باقلوا

فر را تا 325 درجه فارنهایت گرم کنید. مغز گردو یا پسته را در غذاساز ریخته و به خوبی خرد کنید. داخل یک ظرف دیگر 4 لیوان مغز گردو یا پسته خرد شده را به همراه 1 قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید.

ورقه های خمیر را داخل ظرف مناسبی که انتخاب نموده اید قرار دهید. هر ورقه را قبل از اضافه کردن ورقه نو به کره آغشته کنید (یعنی ورقه های خمیر را در تابه قرار دهید، روی آن را کره باقتصادید، ورقه خمیر نو را در تابه قرار دهید، و این فرایند را تکرار نمایید؛ در نظر داشته باشید بهتر است حداقل ده ورقه خمیر روی هم قرار بگیرند). ورقه های خمیر به جامانده را با یک حوله مرطوب بپوشانید.

تقریبا یک پنجم مخلوط گردو یا پسته (حدود سه چهارم لیوان) را روی خمیر پخش کنید.

بار دیگر 5 ورقه آغشته به کره را روی گردو ها اضافه کنید، سپس لایه گردو یا پسته بعد را روی خمیرها بریزید.این کار را 4 بار تکرار کنید. با ده لایه از ورقه خمیر کره اقتصادی شده کار را به سرانجام ببرید.

دستورکار به صورت زیر است:

10 برگ ورق خمیر کره اقتصادی شده، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

5 برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

5 برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

5 برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

5 برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

10 برگ خمیر کره اقتصادی شده و اقتصادیدن کره روی آن.

باقلوا را به صورت نوارهای عریض برش دهید، سپس به صورت قطری برای داشتن شکل الماس برش های دیگری بزنید.

قالب را در دمای 325 درجه فارنهایت 1ساعت و 15 دقیقه داخل فر قرار دهید تا روی باقلواها رنگ قهوه ای طلایی شوند. از فر خارج کنید و بلافاصله شربت سرد شده را بر روی باقلوهای داغ بریزید (صدای جلزولز آن را خواهید شنید). اجازه دهید تا باقلواها کاملا خنک شوند و به دمای اتاق برسند.

نکته: برای گرفتن برترین نتیجه، اجازه دهید باقلواها به مدت4 تا 6 ساعت یا یک شب در دمای اتاق باقی بمانند تا شربت به آن ها نفوذ نموده و لایه ها نرم شوند. باقلواها را با آجیل ریز شده یا با شکلات ذوب شده تزیین نمایید. روی باقلواها یک حوله تمیز بگذارید و در این شرایط حدودا یک الی دو هفته می توانید در دما اتاق آنها را نگاه دارید.

درست کردن باقلوا کمی خسته نماینده است، اما با رعایت همه نکات اصلی درست کردن باقلوا که در این مطلب به آن اشاره شد، به شما اطمینان می دهیم که در درست کردن آن پیروز خواهید شد و می توانید آن را چندین روز قبل از مهمانی خود تهیه نموده و نگاه دارید.

در استانبول ترکیه کجا باقلوا بخریم؟ برترین باقلوا فروشی های استانبول ترکیه

باقلوای ترکی بی اغراق یکی از خوشمزه ترین و لذیذ ترین شیرینی های ترکیه و البته شیرینی محبوب دوران عثمانی ترکیه است که در طول سفر با تور استانبول ترکیه می توانید از برترین نوع خریداری و امتحان کنید. باقلوا لذیذ و خوشمزه ترکی را در هر کجای ترکیه می توانید پیدا کنید. با این حال باقلوای مغازه های قدیمی و معروف ترکیه را نمی توان با هر مغازه یا فروشگاه دیگری مقایسه کرد. در ادامه معروف ترین باقلوا فروشی های ترکیه را معرفی خواهیم کرد.

باقلوای گازیانتپلی بیلگیوگلو

علت معروفیت باقلوای گازیانتپلی بیلگیوگلو (Gaziantepli Baklavacı Bilgeoğlu) در کره تصفیه شده و استفاده آن در باقلوا است. حتی برای مصارف خانگی هم می توانید از کره های تصفیه شده و خوشمزه این مغازه هم بخرید. در مغازه باقلوا فروشی گازیانتپلی بیلگیوگلو حتما از باقلوای پسته چیده شده پشت ویترین مغازه نوش جان کنید.

باقلوای دیار بورما

باقلوای دیار بورما (Diyar Burma) که دارای شعبه های بسیاری در سرتا سر ترکیه مخصوصا قسمت آسیایی آن است. این باقلوافروشی یکی دیگر از مغازه های معتبر پخت باقلوای ترکی است. در هر کجا که باشید می توانید آدرس یکی از نزدیک ترین شعبه های دیار بورما را از اهالی محل بگیرید و خوشمزه ترین باقلوای ترکی را کنار یک چای دلچسب نوش جان کنید.

باقلوای کوشکروگلو استانبول

باقلوا در کوشکروگلو (Köşkeroğlu) درست همان چیزیست که از یک باقلوای خوب انتظار می رود. چشیدن باقلوای پسته این مغازه شیرینی پزی از بایدهای تور استانبول است. باقلوای کوشکروگلو را می توانید درست پشت شعبه Güllüoğlu در کاراکوی پیدا کنید.

باقلوای کنیالی پاستانسی

رستوران کنیالی پاستانسی (Konyalı Pastanesi) در سال 1897 آغاز به فعالیت کرد. این رستوران در سرو غذا های سنتی ترکیه زبان زد است. برای آنها که می خواهند از برترین دسر های ترکیه لذت ببرند، این رستوران برترین گزینه و انتخاب خواهد بود. در رستوران مشهور کنیالی پاستانسی باقلوای پرتقالی را از دست ندهید. برترین باقلوای پرتقالی ترکیه را می توانید در این رستوران نوش جان نمایید.

باقلوای دولی

باقلوای دولی (Develi Baklava) یکی از رستوران های قدیمی ترکیه است که به منظور سرو غذ اهای سنتی شمال آنتالیا در سال 1912 افتتاح شد. شعبه اصلی این رستوران در ساماتایا واقع شده، اما شعبه های دیگر این برند را می توان در Kalamış ، Etiler و Ataşehir یافت. این رستوران به علت سرو باقلوای خوشمزه معروفیت پیدا نموده است. در رستوران دولی حتما طعم بی نظیر باقلوای Yaprak Söbiyeti (رول باقلوا با پسته و کرم) را بچشید.

باقلوای حمدی

رستوران حمدی (Hamdi) واقع در Eminönü یکی از رستوران های برتر کباب استانبول است. منوی این رستوران 17 نوع کباب، دسر و شیرینی های متنوع دارد. باقلوای پسته رستوران حمدی از دسرهای است که باید آن را در این رستوران سفارش داد و امتحان نمود.

باقلوای گیولوگو

یکی از معروف ترین باقلوا فروشی های ترکیه باقلوای گیولوگو (Güllüoğlu) است که برترین باقلوا (هر نوعی) را سرو می کند. در این فروشگاه می توانید باقلوای پسته، باقلوای پسته سبز، باقلوای کرم پر شده، باقلوای مربعی، باقلوای استوانه ای و حتی باقلوای شکلاتی را تهیه و میل کنید.

تاریخچه باقلوا

هنوز بر سر ملیت باقلوا در میان مردم ترک، عرب، بلغار، روس و مردم کشور ارمنستان بحث است. با این حال تاریخ باقلوا، این دسر شیرین و خوشمزه به سال های خیلی دور باز می شود. همه این کشور ها باقلوا را دسر ملی خود قرار داده اند، اما به راستی باقلوا را باید دسر ملی کدام کشور بدانیم؟ تاریخچه این دسر خوشمزه کمی پیچیده، اما جالب است. در ادامه کمی در خصوص تاریخچه باقلوا با هم می خوانیم.

دانستنی های جالب تاریخی باقلوا

می توان گفت که توسعه امپراتوری عثمانی در سرتاسر خاورمیانه، مدیترانه شرقی، بالکان و قفقاز، می تواند علت چند ملیتی باقلوا باشد و این باعث شده تا فرهنگ های مختلف، باقلوا را دسر ملی خود بدانند. با این حال، اینکه این دسر از امپراطوری یونان باستانی یا بیزانس یا اعراب و ترک ها آمده یا نه، هنوز معین نیست. آنچه ما می توانیم به صدق درباره اولین شیرینی باقلوا بگوییم این است که این دسر در طول دوره عثمانی، با شواهد کتبی در کتابچه آشپزخانه کاخ توپکاپی - Topkapı، در سال 1473 درست شده است.

در آن دوران، باقلوا به اسم دسر جشن، به اسم مثال، در مراسم ختنه سنتی، مهمانی ها و یا آمدن مهمانان ارائه می شده است. بعلاوه آماده سازی باقلوا به یک مهارت سطح بالا تبدیل شد و به منظور خوشایند مقام های عالی و جامعه، تکامل یافت. جالب است بدانید که اوستای (استاد) باقلوا بودن به وسیله کارفرمایان ثروتمند ترجیح داده می شد، چون که می خواستند آشپزان آنها قادر به تهیه باقلوای با نازک ترین لایه های خمیر باشند. داشتن چنین مهارتی، گاهی اوقات به یک عمر یادگیری احتیاج داشت.

در کناک های قدیمی (املاک متعلق به طبقه اشراف)، از آشپزهای ماهر انتظار می رفت که در هنگام تهیه باقلوای کامل خود، 100 قطعه نازک را در سینی قرار دهند. داستان هایی هم نقل می نمایند که صاحب عمارت قبل از پختن باقلوا، آن را بازرسی می نموده؛ اگر یک سکه زر از فاصله نیم متر در هوا به طور عمودی انداخته می شد، از خمیر بیرون نمی آید و به پایین سینی نمی رسید، به خمیر اجازه پخت نمی داد و آن را رد می کرد.

در هر حال همانطور که گفته شد، باقلوا نهایتا تبدیل به یک دسر سلطنتی و اشرافی شد. در اواخر قرن هفدهم، رژه باقلوا برگزاری شد که در آن از سربازان امپراطوری در طول جشن عظیم ویژه رمضان با دسر خوشمزه پذیرایی شد. صفوف سینی های باقلوا که برای سربازان منتقل می شود، به یک رژه تبدیل شد و این رژه طولانی به وسیله مردم استانبول مورد استقبال نهاده شد.

امروزه، باقلوا تنها دسری برای ثروتمندان نیست و به یک هدیه جدایی ناپذیر برای هر نوع جشنی تبدیل شده است. اگر روزی به یک کشور ترک زبان سفر کردید، باقلوا، این سوغات خوشمزه ترکیه را از قلم نیاندازید و حتما از برترین باقلوا فروشی های استانبول یا ترکیه طعم واقعی باقلوا را مزه کنید و برای خود رهاوردی هم تهیه نمایید.

سوالات متداول

چرا چند کشور ادعای مالکیت باقلوا را دارند؟

می توان گفت که توسعه امپراتوری عثمانی در سرتاسر خاورمیانه، مدیترانه شرقی، بالکان و قفقاز، می تواند علت چند ملیتی باقلوا باشد و این باعث شده تا فرهنگ های مختلف، باقلوا را دسر ملی خود بدانند.

باقلوای شکلاتی چه ویژگی هایی دارد؟

باقلوایی شکلاتی ترکیه (Çikolatalı Baklava) یکی از انواع باقلواهای خوشمزه ترکیه می باشد. این باقلوا از شکلات پر شده و نتیج یک دسر سنتی و مدرن شده است. بنابراین اگر عاشق شکلات هستید، این بار طعمی نو و حتی خوشمزه تر را در باقلوا شکلاتی بچشید.

کرو چه نوع باقلوایی است؟

با شنیدن نام باقلوا کورو (Kuru baklava) احتمالا تصور خواهید کرد این یک باقلوای نسبتا خشک است، اما باقلوا کورو تنها شربت کمتری نسبت به دیگر انواع باقلوا دارد. جعبه های این نوع باقلوا معمولا به اسم هدیه و یا سوغاتی خریداری می شوند زیرا از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و به نسبت دیگر باقلواهای ترکی دیرتر تازگی خود را از دست می دهند.

اصالت باقلوا به چه کشوری باز می شود؟

هنوز بر سر ملیت باقلوا در میان مردم ترک، عرب، بلغار، روس و مردم کشور ارمنستان بحث است.

منبع: ترکیه رویایی
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1563

به "باقلوای ترکیهطرز تهیه و دستورالعمل باقلوای استانبول ترکیه تاریخچه باقلوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باقلوای ترکیهطرز تهیه و دستورالعمل باقلوای استانبول ترکیه تاریخچه باقلوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید