7 روش ساده برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا

به گزارش مجله بابلسر، تغییرات رنگ در دندان های شما ممکن است اتفاقی تدریجی باشد و به مرور زمان صورت بگیرد. در برخی مواقع زرد شدن دندان ها ممکن است اجتناب ناپذیر باشد؛ برای مثال با افزایش سن، دندان ها ممکن است زردتر یا تیره تر به نظر برسند. با از بین رفتن مینای بیرونی دندان، عاج زرد رنگی که در زیر آن واقع شده است، بیشتر نمایان می شود. اگر در پی روشی برای سفید کردن دندان های خود در خانه هستید، چند راه حل ساده وجود دارد که می توانید آن ها را انجام دهید؛ اما برای انجام این کار در خانه باید بسیار مراقب باشید. در صورت استفاده نادرست یا طولانی مدت از محصولات ممکن است به دندان های خود آسیب برسانید. همچنین احتمال دارد که مینای دندان تان را از بین ببرید و یا باعث ایجاد حساسیت و سوراخ شوید.

7 روش ساده برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا

روش های آسان برای رهایی از دندان های زرد

در ادامه به بررسی 7 روش ساده و طبیعی برای از بین بردن زردی دندان ها می پردازیم. شاید بهتر باشد چند روش درمانی را انتخاب کرده و برای چند هفته آن ها را امتحان کنید. بعد از آزمایش کردن متوجه می شوید که کدام راه حل برای شما بهتر است و نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

1. مسواک زدن دندان ها

اولین قدم شما برای داشتن دندان های سفیدتر و مجذوب کننده تر، بیشتر مسواک زدن و انجام آن به نحوه درست است. مسواک زدن بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث زردی دندان می شود اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین در مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی اسید هستند، بسیار مراقب باشید. بلافاصله مسواک زدن ممکن است باعث شود که اسید مینای دندان را بیشتر از بین ببرد و همین طور باعث فرسایش آن شود.

دندان هایتان را حداقل 2 بار در روز و هربار به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. مطمئن شوید که تمام قسمت ها و شکاف ها را تمیز کرده اید. بهتر است دندان هایتان را به آرامی و با حرکات دایره شکل مسواک بزنید تا از لثه هایتان محافظت کنید. همچنین توجه کنید که تمامی قسمت های دندانتان را از جمله سطوح داخلی، خارجی و محل جویدن را تمیز کنید.

طبق تحقیقی که در سال 2018 انجام شد، مشخص شد که مسواک زدن با خمیردندان های سفیدکننده، باعث سفیدتر دیده شدن دندان ها می شوند. این خمیردندان ها حاوی ساینده های ملایمی هستند که وقتی روی دندان ها مالیده می شوند، باعث از بین رفتن لکه های روی سطح دندان ها می شوند. همچنین این خمیردندان ها آن قدر ملایم هستند که می توان گفت ایمن هستند و جای نگرانی حین استفاده از آن ها وجود ندارد. استفاده از مسواک های برقی هم ممکن است در از بین بردن لکه های روی دندان ها مؤثرتر باشند.

  • واترجت دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

2. جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

با ترکیب کردن جوش شیرین و هیدروژن پراکسید، خمیری به وجود می آید که استفاده از آن روی دندان ها، باعث از بین رفتن باکتری ها، پلاک ها و لکه ها می شود.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری هیدورژن پراکسید مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود. بعد از مسواک زدن با این خمیر، دهان خود را کاملا با آب بشویید. همچنین از همین نسبت ترکیبات می توانید برای درست کردن دهان شویه استفاده کنید. یا می توانید جوش شیرین را با آب قاطی کنید.

همچنین مطالعات و تحقیقاتی که در سال 2012 انجام گرفت، مشخص شد که استفاده از خمیردندانی که حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید باشد، باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود. این نتیجه بعد از حدود 6 هفته استفاده از آن خمیردندان دیده شد. در تحقیقات دیگری که روی این خمیردندان ها انجام شد، معلوم شد که استفاده از این نوع خمیردندان ها بی خطر بوده و به صورت روزانه می توان از آن ها استفاده کرد.

3. روغن نارگیل

گفته می شود که روغن نارگیل با از بین بردن پلاک ها و میکروب ها، باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود. اگر دوست دارید از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید، سعی کنید برندی را خریداری کنید که معتبر بوده و حاوی مواد مضر در ترکیبات آن نباشد.

حدود یک تا دو قاشق چای خوری از روغن نارگیل مایع را به مدت 10 تا 30 دقیقه در دهان خود بریزید. حتما توجه کنید که روغن با گلوی شما تماس نداشته باشد و آن را قورت ندهید؛ زیرا حاوی سموم و باکتری های دهان است. هنگام خالی کردن دهانتان آن را داخل توالت یا سطل آشغال تف کنید؛ زیرا روغن نارگیل ممکن است باعث مسدود شدن راه آب شود. دهان خود را کاملا با آب بشویید و سپس یک لیوان کامل آب بنوشید. بعد از آن دندان هایتان را مسواک بزنید.

هیچ مطالعه خاصی وجود ندارد که تأیید کند روغن نارگیل باعث سفید شدن دندان ها می شود؛ با این حال یکی از تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که شست وشوی دندان ها با روغن کنجد و آفتاب گردان باعث کاهش التهاب لثه ی ناشی از پلاک ها و میکروب ها، می شود.

4. سرکه سیب

از سرکه سیب در مقادیر کم، برای سفید کردن دندان ها می توان استفاده کرد. دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با 170 میلی لیتر آب مخلوط کنید و محلولی مانند دهان شویه بسازید. این محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید. سپس دهانتان را با آب بشویید و مسواک بزنید.

تحقیقاتی که در سال 2014 انجام گرفت، نشان داد که سرکه سیب روی دندان های گاو تأثیر می گذارد و باعث سفید شدن آن ها می شود. با این حال باید توجه داشت که این پتانسیل ممکن است باعث آسیب رساندن به ساختار سطحی دندان ها شود. بنابراین اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، با احتیاط و برای مدت کم از آن استفاده کنید.

5. پوست موز، پرتقال و لیمو

بعضی افراد ادعا می کنند که مالیدن پوست موز، پرتقال و لیمو باعث سفید شدن دندان ها می شود. این باور به علت اسید موجود در پوست این میوه هاست. شما می توانید پوست میوه را به آرامی و به مدت دو دقیقه روی دندان های خود بمالید؛ بعد از آن حتما دهانتان را کاملا شسته و مسواک بزنید.

به طور کلی هیچ مطالعه دقیقی بر روی این کار صورت نگرفته است و ثابت نشده است که استفاده از پوست این میوه ها باعث سفید شدن دندان ها می شود. یک تحقیق در سال 2015 بر روی خمیردندان هایی انجام گرفت که حاوی 5 درصد از دی-لیمونن (d-limonene، اسیدی که در پوست مرکبات وجود دارد) بودند. افرادی که به مدت یک ماه و روزی دو بار از این خمیردندان ها استفاده می کردند، لکه های قابل توجهی از سیگار کشیدن در دندان هایشان کاهش یافت. اما بر روی لکه های طولانی مدت ناشی از سیگار و چای بی اثر بود.

در سال 2017، عصاره اسید سیتریک موجود در چهار نوع پوست پرتقال، به نام سفیدکننده دندان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آن ها توانایی های متفاوتی در سفید کردن دندان دارند و عصاره پوست نارنگی بهترین نتیجه را به دست آورد.

هنگام استفاده از این روش ها برای سفید کردن دندان هایتان باید بسیار مراقب باشید زیرا اسید موجود در آن ها ممکن است باعث از بین رفتن و فرسوده کردن مینای دندان شما شود. اگر دندان های حساسی دارید و یا بعد از استفاده از این روش متوجه شدید دندان هایتان حساس تر شده اند، این روش را کنار بگذارید و روش های دیگر را امتحان کنید.

6. زغال فعال

از زغال فعال می توانید برای از بین بردن لکه های دندان هایتان استفاده کنید زیرا باور بر این است که زغال به علت جذب زیاد باعث از بین رفتن رنگ دانه ها و لکه های روی دندان ها می شود و همچنین باکتری ها و سموم دندان را هم از بین می برد. خمیردندان های زیادی وجود دارند که حاوی زغال فعال هستند و ادعا می کنند که باعث سفیدی دندان می شوند. تحقیقات نشان داده است که این خمیردندان ها ممکن است باعث سفید شدن دندان ها شوند اما به میزان سایر خمیردندان ها مؤثر نیستند.

علاوه بر خمیردندان ها، شما می توانید یک کپسول زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک خود قرار دهید. دندان هایتان را به آرامی و با حرکات دایره ای شکل کوچک به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. در ناحیه لثه بسیار مراقب باشید زیرا زغال می تواند خاصیت سایندگی داشته باشد و باعث آسیب رساندن به لثه هایتان شود. اگر دندان های حساسی دارید و یا می خواهید سایندگی زغال را محدود کنید، آن را روی دندان هایتان بکشید و بگذارید 2 دقیقه بماند. همچنین می توانید زغال فعال را با میزان کمی آب مخلوط کنید تا محلولی مانند دهان شویه ایجاد شود. به مدت 2 دقیقه این محلول را در دهانتان بچرخانید و سپس کاملا دهانتان را بشویید.

باید بدانید که در بعضی تحقیقات مشخص شده است که استفاده بیش از میزان از زغال فعال، به علت خاصیت سایندگی آن، باعث از بین رفتن ساختار دندان می شود و حتی ممکن است آن را زردتر نشان دهد.

7. خوردن میوه و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند

گفته می شود که خوردن میوه و سبزیجات خام با محتوای آب زیاد می تواند به سلامت دندان های شما کمک کند. آب میوه ها باعث پاک شدن باکتری ها از روی دندان ها و لثه های شما می شود. همچنین جویدن میوه ها و سبزیجات در پایان غذا خوردن باعث افزایش تولید بزاق شده و این موضوع به حذف ذرات غذایی که در دندان ها گیر می کنند کمک می کند و همچنین باعث از بین رفتن اسیدهای مضر می شود.

یک بررسی که در سال 2019 انجام شد، نشان که کمبود ویتامین C، شدت پریودنتیت (بیماری مربوط به اطراف لثه ها) را افزایش می دهد. همچنین در این تحقیقات مشخص شد که سطح بالای ویتامین C میزان پلاک هایی که باعث زردی دندان ها می شود را کاهش می دهد.

یک منبع معتبر در سال 2012 مشخص کرد که خمیردندان هایی که حاوی عصاره پاپائین (آنزیم موجود در میوه پاپایا) و بروملین (آنزیم موجود در آناناس) هستند، در سفید کردن دندان ها تأثیر قابل توجهی دارند.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث زرد شدن دندان ها می شود؛ بعضی از این موارد عبارت اند از:

  • مصرف بعضی غذاها و نوشیدنی ها مانند بلوبری، قهوه یا چای
  • رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدرات
  • کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو
  • عوارض جانبی بعضی داروها یا دهان شویه ها
  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • زخم یا آسیب دهان
  • مصرف بیش از میزان فلوراید
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • خشکی دهان مزمن یا کمبود بزاق

حرف آخر

راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید در خانه از آن ها برای سفید شدن دندان هایتان استفاده کنید. با این حال بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است به مینای دندان یا لثه های خود آسیب برسانید. به طور کلی بهترین روش برای داشتن دندان هایی سفیدتر، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه است.

منبع: Healthline

منبع: دیجی استایل
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1598

به "7 روش ساده برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش ساده برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید