خواص و طرز تهیه سالاد کینوا به ساده ترین روش

به گزارش مجله بابلسر، سالاد کینوا یک غذای بسیار مغذی است که علی رغم ساده بودن موادِ مورد نیاز برای تهیه آن، یک غذای مفید و سرشار از پروتئین به شمار می رود. در اینجا این سوال مطرح می شود که کینوا چیست؟ کینوا (Quinoa)، خاویار گیاهی دانه های خوراکی است که بسیار سالم تر از غلاتی همچون گندم می باشد. گیاه کینوا فواید بسیار زیادی دارد و به صورت دانه ای شکل می باشد و پخت آن هم مانند غلات صورت می گیرد. کینوا در برنامه غذایی اغلب ما ایرانی ها چندان جایگاهی ندارد، اما با آگاهی از خواص بی نظیر آن، می توان از طرفداران پروپا قرص آن شد، پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید و برای شام این سالاد را درست کنید.

خواص و طرز تهیه سالاد کینوا به ساده ترین روش

خواص کینوا:

  • کینوا دانه ای است که مانند خاویار دریایی، خواص بی نظیری در ذخیره پروتئین مورد نیاز بدن دارد اما خواص این گیاه به همین جا ختم نمی شود! ویتامین های گروه ب، فیبر، آهن و منیزیم از جمله موادی هستند که به وفور در دانه های این گیاه وجود دارد.
  • گیاه کینوا در رنگ های سفید، قرمز و سیاه وجود دارد. کینوا سفید، دانه های ظریف تر و سبک تری دارد که بعد از پخت بافت نرم تر و لطیف تری خواهند داشت. کینوا قهوه ای طعم شیرین تری دارد و کینوا سیاه از دو مورد ذکر شده، شیرین تر است.

طرز تهیه انواع دلمه های خوشمزه (دلمه برگ مو، برگ کلم و …)

  • در گندم و جو پروتئینی به نام گلوتن وجود دارد که برای برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند بنابراین نمی توانند از این غلات استفاده کنند اما جای نگرانی نیست! به راحتی می توان دانه های کینوا را جایگزین این غلات کرد.
  • از دیگر فواید مهم این گیاه، پروتئین بالا و کالری کم آن است که سبب شده در بین ورزشکاران به علت ارزش غذایی بسیار بالا، طرفداران زیادی پیدا کند.
  • با خوردن دانه های کینوا، دچار سیری در طولانی مدتی می شویم، شاید با خود بگویید که به چه علت چنین اتفاقی می افتد؟ مقدار فیبر بالایی که در این دانه ها واقع شده است، می تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند پس به همین منظور است که به کینوا، خاویار گیاهی گفته می شود.
  • اما خواص و مزایای گیاه کینوا به همین جا ختم نمی شود! این گیاه با دانه های جادویی اش می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد که مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه می شود.

    گیاه کینوا با دانه های بسیار کوچک ولی سرشار از فیبر خود می تواند برای افرادی که دچار یبوست هستند، بسیار مفید باشد بنابراین از کینوا در طب سنتی استفاده بسیار می شود. اگر می خواهید با سالادهای متنوع تری آشنا شوید، می توانید به بخش سالاد در مجله اینترنتی خبرنگاران مراجعه کنید.

نکته: برای طرز تهیه و پخت کینوا در هر سه رنگ، لازم است به هر مقداری که از دانه های کینوا استفاده می کنیم، آن را با پیمانه مقدار گیری کرده و دو برابر این مقدار، آب اضافه کنیم و 15 دقیقه روی شعله ملایم قرار دهیم تا آبِ آن تمام شود.

برای طعم دار کردن این دانه های کوچک و پرخاصیت می توان از آبلیموی تازه، آب نارنج یا حتی سرکه بنا به نوع ذائقه و سلیقه شخصی، استفاده کرد.

طرز تهیه سالاد شیرازی اصیل و مجلسی????

  • از دانه های کینوا می توان در پخت انواع کتلت ، سوپ ، اسموتی و حتی سالاد استفاده کرد که در این مقاله به طرز تهیه سالاد کینوا و سبزیجات می پردازیم پس با ما همراه باشید.
مواد لازم برای تهیه سالاد کینوا و سبزیجات
کینوا خشک1/2 پیمانه
آب1 پیمانه
کاهو4 برگ
گوجه گیلاسی100 گرم
پیاز1 عدد
کدو2 عدد
هویج2 عدد
نان سیر70 گرم
روغن زیتونبه مقدار دلخواه
لیمو2 عدد
کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه سالاد کینوا و سبزیجات:

1- در اولین مرحله به سراغ دانه های کینوا رفته و نصف پیمانه از این دانه ها را درون قابلمه می ریزیم و سپس یک پیمانه آب به آن اضافه می کنیم. (منظور از پیمانه ذکر شده همان پیمانه مخصوص شیرینی پزی است.)

2- قابلمه را روی حرارت ملایم به مقدار 15 دقیقه قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب آن به طور کامل تمام شود. در ادامه پس از سپری شدن زمان ذکر شده، دانه های کینوای حجیم تری را شاهد هستیم.

نکته: باید توجه شود که این مرحله نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد زیرا خاصیت و طعم سالاد، تا حد زیادی به دقت و توجه در این مرحله بستگی دارد.

3- کاهو، گوجه گیلاسی، پیاز، هویج و کدو را به ابعاد دلخواه برش داده و در ظرفی جداگانه با هم مخلوط می کنیم. در فرم استاندارد سالاد کینوا، معمولا مواد را در مقدار های درشت برش می زنند.

  • برای طعم دار کردن سالاد می توان بنا به نوع ذائقه و سلیقه خود عمل کنیم اما در طرز تهیه این سالاد، از مخلوط لیموی تازه، کنجد، روغن زیتون و کمی نمک کمک گرفته ایم.

بله به همین راحتی می توان با مواد کاملاً در دسترس، سالادی پرخاصیت توام با جذابیت و زیبایی بالا را تهیه کنیم.

جالب است بدانیم که سالاد کینوا را می توان با مواد غذایی مختلفی استفاده کنیم که از پرطرفدارترین آن ها می توان به سالاد کینوا با نخود، سالاد کینوا با تن ماهی و کینوا با مرغ اشاره کرد.

اگر رژیم لاغری دارید باید بگوییم که کینوا برای لاغری بسیار مناسب می باشد بنابراین از استفاده این خاویار گیاهی غافل نشوید.

در این مقاله با خواص کینوا، طرز تهیه سالاد و سایر نکات این گیاه پرخاصیت آشنا شدیم. از کینوا می توان در پخت انواع غذا بنا به نوع ذائقه و سلیقه خود استفاده کرد. نظر شما راجع به سایر غذاهایی که می توان با این خاویار گیاهی درست کرد، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: اُکالا
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1883

به "خواص و طرز تهیه سالاد کینوا به ساده ترین روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و طرز تهیه سالاد کینوا به ساده ترین روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید