پشت پرده استفاده از مازوت، مازوت ایران استاندارد صادرات ندارد؟

به گزارش مجله بابلسر، به گزارش خبرنگاران، ماجرا از آن جایی آغاز شد که اواخر شهریور ماه سخنگوی صنعت برق بیان کرد زمستان سال جاری مجبوریم در نیروگاه ها مازوت بسوزانیم. با این که رجبی مشهدی هشدار داده بود که مازوت سوزی از زمستان آغاز می گردد اما به نظر می رسد استفاده از مازوت هم مانند زنگ خطر استفاده از آن، خیلی زود آغاز شد.

پشت پرده استفاده از مازوت، مازوت ایران استاندارد صادرات ندارد؟

تهران در پاییز امسال یکی از 10 شهر آلوده جهان بود. به همین علت هم رئیس سازمان محیط زیست، نیروگاه ها و واحدهای صنعتی و معدنی را از سوزاندن مازوت منع کرد. با وجود این، اواسط آبان ابلاغیه ای منتشر شد که تعیین کرد صنایع از اواسط شهریورماه، سوزاندن مازوت را آغاز نموده بودند و هنوز هم از مازوت استفاده می نمایند.

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در تازه ترین اظهارات خود گفته: نباید از سوزاندن مازوت بترسیم. عباسی گفته بود باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم زیرا اگر مازوت نسوزانیم 25 درصد کشور خاموش می گردد.

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم چند وقت پیش از قطع سهمیه گاز کارخانه های سیمان خبر داده بود. شیخان گفته بود که به اندازه 15 روز مازوت در اختیار واحدهای فراوری سیمان قرار داده اند.

چند روز پیش، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم خاطرنشان کرد در صنایع شهرهای مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه از مازوت استفاده می گردد.

چرا مازوت می سوزانیم؟

رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز در برنامه زنده تلویزونی گفته بود روزی 400 هزار بشکه مازوت در پالایشگاه های ایران فراوری می گردد. که این مازوت حداقل 3.5 درصد گوگرد خالص دارد.

مقامات ایرانی پیش از این اعلام نموده بودند که به علت تحریم نمی توانند مازوت صادر نمایند اما اگر حداقل گوگرد مازوت فراوری شده در کشور، 3.5 درصد باشد، احتمالا علت اصلی صادر نشدن مازوت، کیفیت پایین آن است نه فقط تحریم ها.

یعنی مازوت ایران استاندارد لازم برای صادرات را ندارد و ایران مجبور است به جای صادرات، آن را بسوزاند. حتی اگر این سوزاندن مازوت به قیمت آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از آن منجر گردد.

حالا تعیین نیست که علت اصلی صادر نشدن مازوت کیفیت کم آن است یا تحریم ها؟ اگر اندازه درصد گوگرد اعلام شده در مازوت ایرانی درست باشد، به گفته رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روزانه 15 هزار بشکه گوگرد خالص وارد هوا و ریه های مردم می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1747

به "پشت پرده استفاده از مازوت، مازوت ایران استاندارد صادرات ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده استفاده از مازوت، مازوت ایران استاندارد صادرات ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید