مصرف مازوت در نیروگاه ها برای جلوگیری از خاموشی

به گزارش مجله بابلسر، پر بودن مخازن و استفاده از سوخت مایع و به ویژه مازوت در نیروگاه ها به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در تهران معرفی می شود.

مصرف مازوت در نیروگاه ها برای جلوگیری از خاموشی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، پر بودن مخازن و استفاده از سوخت مایع و به ویژه مازوت در نیروگاه ها به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در تهران معرفی می شود، اما سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این باره می گوید: علت استفاده از این سوخت، نه پر بودن مخازن مازوت بلکه کمبود گاز و جلوگیری از خاموشی است.

آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال تقریبا به سنتی هر ساله تبدیل شده و اگرچه در سال های اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود اما تردد خودروهای فرسوده و فعالیت نیروگاه ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، باز هم به این آلودگی دامن می زند.

امسال اما علت این آلودگی را چیز دیگری عنوان می کنند. پر بودن مخازن مازوت به دلیل تحریم و کاهش صادرات آن به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا مطرح می شود.

برخی مدعی هستند که آلودگی هوای تهران نه به دلیل تردد خودروهای فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاه ها ایجاد شده است.

آنها علت این موضوع را کاهش گازرسانی به نیروگاه ها با فزایش مصرف گاز می دانند.

همچنین مدعی هستند که مخازن مازوت به دلیل تحریم پر شده و از آنجا که برای تامین سایر فرآورده های نفتی نمی توان تولید پالایشگاه ها را کاهش داد، بنابراین باید این مازوت در جایی دیگر به مصرف برسد.

ادعایی که البته از سوی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تکذیب شده است.

مهدی اسماعیلی گفته که به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه ها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می شود.

وی اضافه کرد: این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتاقتصادی نیروگاه های برق کشور انجام می شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبارهای ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همانطور که در فصل تابستان که مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را گاز تشکیل می دهد.

ادعای پر بودن مخازن مازوت تنها در زمستان در شرایطی عنوان شده که ایران در تابستان نیز با تحریم رو به رو بود اما به دلیل امکان گازرسانی به نیروگاه ها، هیچگاه مازوت به مصرف نرسید.

در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل می دهد و گازرسانی به نیروگاه ها با کاهش همراه می شود.

کمبود گاز در زمستان توسط سوخت مایع با اولویت گازوئیل و پس از آن مازوت جبران می شود، بنابراین پربودن مخازن مازوت نمی تواند دلیلی برای استفاده از این سوخت در نیروگاه ها باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1050

به "مصرف مازوت در نیروگاه ها برای جلوگیری از خاموشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف مازوت در نیروگاه ها برای جلوگیری از خاموشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید