قالیباف: از دهه 70 سابقه ذهنی تخصصی در حوزه بورس دارم

به گزارش مجله بابلسر، تهران (پانا)- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال های گذشته در قرارگاه سازندگی پروژه های عظیم را پیگیری می کردم و در شهرداری تهران نیز به بورس و پیچیدگی های آن توجه داشته ام، گفت در این زمینه سابقه ذهنی از دهه های 70 و 80 و به خصوص دهه 90 به صورت پیچیده و تخصصی دارم.

قالیباف: از دهه 70 سابقه ذهنی تخصصی در حوزه بورس دارم

به گزارش روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف در نشست هم اندیشی امروز عصر (یکشنبه، 20 مهرماه) با فعالان بازار سرمایه ضمن خیرمقدم به افرادی که با هویت حقیقی و حقوقی در بازار مهم بورس حضور دارند، گفت: در جلسات حضوری باید مسائل سرمایه گذاران بازار سرمایه هر از چندگاهی مطرح و آنالیز گردد و از سوی دیگر ارتباطات به صورت ممتد برای تبادل نظرات برقرار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در شرح پیشنهادات و نظرات خود پیرامون بازار سرمایه، اضافه نمود: از سال های گذشته در قرارگاه سازندگی پروژه های عظیم را پیگیری می کردم و در شهرداری تهران نیز به بورس و پیچیدگی های آن توجه داشته ام، لذا در این زمینه سابقه ذهنی از دهه های 70 و 80 و به خصوص دهه 90 به صورت پیچیده و تخصصی دارم و به خاطر نوع مدیریت و کار، علاقه مند به این مبحث هستم و به نظر می رسد در هر تصمیم مدیریتی باید ابتدا محیط استراتژیک و عوامل و عناصر آن را بشناسیم.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم فکر کنیم که در یک محیط طبیعی و نرمال هستیم و اطمینان داشته باشیم که تصمیمات ما به درستی اجرا می گردد، ما در شرایط خاص کشور به ویژه از نظر رشد اقتصادی قرار داریم و با رشد اقتصادی منفی در حوزه های مختلف روبه رو هستیم. ما نمی توانیم بحث تحریم را نادیده بگیریم و در ارتباط با مباحث پولی و اثرات آن بی توجه باشیم. بخش های مختلف از جمله فراوری، صنعت، تکنولوژی، بازار کار، پول و سرمایه مسائل خاص خود را دارد و ما باید از جوانب مختلف آن ها را بشناسیم.

قالیباف یادآور شد: در حوزه مدیریت و سیاستگذاری درگیر بت پرستی و غرب زدگی شدیم و برهمین اساس در حوزه ارز، تجارت خارجی و تامین بودجه دولت با مسائلی روبرو هستیم. ما می خواهیم کسری بالای 200 هزار میلیاردی بودجه دولت را در یک سال به نوعی در اقتصاد کشور حل کنیم لذا ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و نمی توانیم ناترازی در حوزه بانک ها را نادید بگیریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: ما باید موضوع نقدینگی و جهت دهی آن را آنالیز کنیم زیرا جذب نقدینگی از یک سو و جهت دهی آن بحث دیگری است که نیازمند آنالیز های بیشتری است.

وی تاکید نمود: ما نیازمند ارتباط مداوم با صاحب نظران در حوزه بازار سرمایه هستیم تا بتوانیم یک محیط استراتژیک را با فهم مشترک و اتفاق نظر تنظیم و ایجاد کنیم. سهم مشترک به معنای اتفاق نظر به میزان 50 یا 60 درصد نظرات است بنابراین ضروری است یک دهه فعالیت بورس را آسیب شناسی کنیم و تحلیلی از فرایند تاریخی این مجموعه ارائه دهیم. بازار سرمایه از اواخر سال 98 تا مردادماه امسال درس آموزی های بسیاری برای ما دارد و تجربه این 7 الی 8 ماه اخیر باید مجزا از یک دهه گذشته آسیب شناسی گردد. مباحث مختلف در حوزه نقدینگی، کد معاملاتی سهامداران و مباحث ستادی و سیاستگذاری باید تحلیل گردد. این تحلیل ها آینده را روشن می نماید و ما متوجه استقلال بورس خواهیم شد لذا درک می کنیم که استقلال بورس به چه معناست و انگشت در چشم بورس نمی کنیم.

قالیباف با بیان اینکه بورس مانند موجودی زنده، فعال و فوق هوشمند است، گفت: ما باید در این حوزه به این فهم مشترک برسیم که بازار سرمایه در برابر کوچک ترین موضوعات عکس العمل نشان می دهد. در ارتباط با تعریف بورس مطلوب نیز می توان حداقل به مبحث نقد شوندگی اشاره نمود و در تحلیل های خود به آن توجه داشت. نقد شوندگی مهمترین ویژگی بازار سرمایه است و نباید آن را مخدوش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری روینمودهای مجلس یازدهم مبنی بر شفافیت، هوشمندی، مردمی سازی و کارآمدسازی، اضافه نمود: این متغیرها را باید در ارتباط با بازار سرمایه نیز مورد توجه قرار داد و اگر گفته می گردد ورود مستقیم مردم به این بازار آسیب جدی می رساند ما با لحاظ متغیر مردمی سازی باید جهت را به نوعی تعریف و ساماندهی کنیم که مردم دخیل باشند تا به سمت پروژه محوری و تامین بخش های فراوریی از بازار بورس برویم بنابراین هدف گذاری کلی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ارتباط مداوم با صاحبنظران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه، بیان کرد: ما همچنین باید در حوزه برنامه ریزی برش یک ساله را تا انتها دولت فعلی در نظر داشته باشیم و به دولت در این بخش یاری کنیم تا مردم آسیب کمتری در این شرایط اقتصادی ببینند.

قالیباف با اشاره به قانون بودجه سال 1400، توضیح داد: صاحبنظران این حوزه باید طی یک ماه آینده پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهند تا ما بتوانیم در جریان آنالیز لایحه بودجه سال 1400 نکاتی را لحاظ کنیم. ما همچنین در سال 1400 با استقرار دولت سیزدهم باید برنامه هفتم توسعه را تصویب کنیم. در برنامه های قبل مانند برنامه ششم توسعه به موضوعات محیط داخلی، تحریم، بازار سرمایه، اقتصاد و فرصت ها و تهدیدها پرداخته نشده و دولت آرزوهایی را تبدیل به برنامه نموده که درآن گم هستیم از این رو ما مصمم هستیم در برنامه هفتم توسعه احکامی تصویب گردد که تحول اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: اولین گام تحول اقتصادی، ثبات در اقتصاد است و ما در برنامه هفتم توسعه باید با برنامه ریزی های ملی، منطقه ای، استانی و محلی پیش گام های ثبات در اقتصاد را تعبیه کنیم. ما باید با رویکرد تامین اقتصادی بخش فراوری به وسیله بازار سرمایه، قانون بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه را تدوین کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر استقلال بازار سرمایه، گفت: تدوین برنامه هفتم توسعه بدون توجه به پیشنهادات صاحبنظران اقتصادی مسائلی را رقم می زند که در برنامه های سوم تا ششم توسعه شاهد آن بودیم. در خوشبینانه ترین حالت ممکن هیچ کدام از برنامه های توسعه نتوانستند بیش از 30 درصد اجرا شوند از سوی دیگر ما باید به استراتژی بخشی توجه کنیم و در همه موضوعات ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را موردنظر قرار دهیم، در ارتباط با بورس نیز باید به مسائل اجتماعی، سیاسی، امنیتی و حتی محیط زیستی توجه گردد.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر نقش صدا و سیما در این حوزه گفت: صدا و سیما باید برنامه هایی را مانند برنامه میدان فراوری کند تا اطلاعات لازم در حوزه سرمایه و بازار بورس به مردم ارائه گردد در غیر این صورت جهش فراوری اتفاق نمی افتد.

وی یادآور شد: ما در جلسات مختلف برنامه ریزی و سیاستگذاری از جمله شورای عالی اقتصاد موضوعات موردنظر فعالان بازار سرمایه را با حساسیت پیگیری خواهیم کرد و حتما استقلال بورس را به رسمیت می شناسیم. نظرات کارشناسی را نیز در کمیسیون ها و واحدهای تخصصی مطرح و در حوزه نظارت و قانونگذاری دنبال خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 891

به "قالیباف: از دهه 70 سابقه ذهنی تخصصی در حوزه بورس دارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف: از دهه 70 سابقه ذهنی تخصصی در حوزه بورس دارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید