خضریان: بعد از برجام تقریبا هیچ عایدمان شد، مسائل مالی راهکار دارد خبرنگاران

به گزارش مجله بابلسر، نماینده تهران در مجلس گفت: برطرف تحریم زمانی راهبرد مناسب است که دشمن بداند که دیگر نمی تواند با ابزار تحریم به اقتصاد ما آسیب قابل توجه وارد کند و زندگی عادی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

خضریان: بعد از برجام تقریبا هیچ عایدمان شد، مسائل مالی راهکار دارد خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه در سوم اسفندماه سطح همکاری ها با آژانس از یک سطح فوق العاده و بی سابقه به یک سطح عادی خواهد رسید، گفت: اصل اقدام متقابل در روابط بین الملل، اصل پذیرفته شده و مرسومی است. قانون مصوب مجلس در نظر دارد با اجرای این اصل، جلوی فشار ها و زیاده گویی غربی ها را بگیرد.

خضریان با تاکید بر اینکه توسعه توانمندی های صلح آمیز هسته ای حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است، اضافه نمود: طرف های غربی باید بفهمند که هزینه فشار و تحریمی که علیه ملت ایران وارد می نمایند، قطعا بیشتر از آنکه برای آن ها دستاوردی داشته باشد، هزینه راهبردی خواهد داشت.

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه لغو تعهدات نظارتی فراپادمانی در سوم اسفندماه مهمترین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی است، توضیح داد: گروه بحران که رئیس سابق آن رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه دولت جدید آمریکاست هم در گزارش اخیر خود اذعان نموده که کاهش همکاری ها با آژانس، سه کشور اروپایی را به شدت نگران می نماید.

وی اضافه نمود: یک اندیشکده دیگر که به دولت آمریکا نزدیک است نیز به دولت آمریکا توصیه نموده است که بودجه آژانس بین المللی انرژی اتمی در بحث بازرسی ها را افزایش بدهد، چرا که ارزش این کار را دارد. این اذعان یکی دیگر از اندیشکده های آمریکایی است که هزینه کسب اطلاعات از فعالیت های هسته ای ایران به وسیله آژانس برای آمریکا به مراتب پایین تر از عملیات آژانس های اطلاعاتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که ادعا می نمایند عدم بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام به خاطر قانون مصوب مجلس بوده است، گفت: آن ها هیچ وقت پاسخ ندادند که اثر برداشتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر روی اقتصاد ایران چه بوده است. مگر قرار نبود با برداشتن قطعنامه تحریمی شورای امنیت ساختار تحریم ها دچار فروپاشی گردد، پس چرا بعد از اجرای برجام تقریبا هیچ عاید مردم ایران شد.

وی با اشاره به اینکه باقی ماندن ایران در برجام پس از خروج آمریکا به دموکرات ها ثابت کرد که حق با ترامپ بوده است، اضافه نمود: برخی ها به امید اینکه دولت بعدی آمریکا دموکرات خواهد بود و دوباره به برجام بازخواهد گشت، با توصیه به صبر استراتژیک، از اقدام متقابل خودداری کردند. اکنون که دولت دموکرات آمریکا آمده است، اعلام می نمایند ایران ابتدا باید به برجام بازگردد و تضمین هم بدهد که در حوزه های موشکی و منطقه ای مذاکره می نماید.

این نماینده مجلس اضافه نمود: این رهاورد همان صبر استراتژیک است؛ صبر استراتژیک باعث شد تا دموکرات ها بفهمند همان یک مقدار امتیاز ناچیزی که به ایران در برجام دادند، رایگان بوده؛ چرا که در تمام این مدت ایران به عمده تعهدات برجامی خود عمل می نموده است، هر چند فشار ها و تحریم ها رو به افزایش بوده است.

خضریان با اشاره به اینکه جنگ مالی و فشار مالی، راه چاره مالی دارد، تاکید نمود: برطرف تحریم با این منطق که برطرف ظلم است اقدام منطقی و عقلانی است. اما برطرف تحریم زمانی راهبرد مناسب است که دشمن بداند که دیگر نمی تواند با ابزار تحریم به اقتصاد ما آسیب قابل توجه وارد نماید و زندگی عادی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد. در ادراک کشور های تحریم نماینده بایستی تثبیت گردد که دیگر نمی توانند بر روی تحریم و فشار مالی به عنوان یک ابزار کارآمد در سیاست خارجه حساب نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1331

به "خضریان: بعد از برجام تقریبا هیچ عایدمان شد، مسائل مالی راهکار دارد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خضریان: بعد از برجام تقریبا هیچ عایدمان شد، مسائل مالی راهکار دارد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید