2021؛ سال رکود کرونا، رونق اقتصاد تغییر سیاست ها و دیگر هیچ&hellip

به گزارش مجله بابلسر، به طور معمول زمانی که در آستانه سال نو میلادی قرار می گیریم، این سؤال در اذهان شکل می گیرد که سال آینده چه برای ما خواهد داشت؟ تحلیلگران و آینده پژوهان غربی در آستانه سال 2021 میلادی در رویارویی با این پرسش بیم ها و امید های زیادی را در حوزه های مختلف پیش بینی نموده اند.

2021؛ سال رکود کرونا، رونق اقتصاد تغییر سیاست ها و دیگر هیچ&hellip

سرنوشت دنیا و تاج خار

روزنامه ایران در ادامه نوشت: فارغ از هر نژاد و ملیت و موقعیت مالی، مبارزه با ویروس کرونا بزرگترین دغدغه دنیای است. ویروسی که در سال 2020 دنیا را زیر و رو کرد و تا دیشب جان یک میلیون و 800 نفر را در سراسر دنیا گرفت، آماری که دقیقه به دقیقه تغییر می نماید. در حالی که کلایو کوکسان، تحلیلگر روزنامه فایننشال تایمز با نگاهی به آنچه سازمان بهداشت دنیای اعلام نموده، معتقد است، با وجود واکسن هایی که در گوشه و کنار دنیا فراوری شده، ممکن است کرونا تا سرانجام سال 2021 دست از سر دنیا بردارد.

جیمز لیندسی در اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا پیش بینی نموده است، توزیع واکسن ها به طور عادلانه و گسترده ممکن است، ماه ها طول بکشد و چالش های لجستیکی زیادی بروز کند. ضمن آنکه هنوز تعیین نیست دوام واکسن ها چقدر باشد و تا چه مدت به انسان ها در مقابل کرونا مصونیت بدهد.

تغییر، تغییر و تغییر در امریکا

سال 2021 برای امریکا سال تغییرات خواهد بود. تنها 20 روز دیگر دونالد ترامپ کوله بار خود را می بندد و کرسی اش در کاخ سفید را ترک می نماید. تحلیلگران مجله فورچون پیش بینی نموده اند، ترامپ که برایش جدایی از کاخ سفید سخت است و می خواهد همچنان در مرکز توجه باشد، سال آینده شبکه تلویزیونی خود را به راه می اندازد. اما به هر صورت با آمدن بایدن انتظار می رود، تغییرات زیادی در سیاست امریکا رخ دهد.

تحلیلگران مجله اکونومیست معتقد هستند، بایدن در سال آینده دست به تغییراتی می زند که نه تنها امریکا که دنیا تبعات آن را خواهد دید. از جمله این تغییرات بازگشت امریکا به توافق آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت دنیای خواهد بود. اندرو انگلند، تحلیلگر سیاسی فایننشال تایمز مهمترین این تغییرات را بازگشت امریکا به برجام دانسته و نوشته است: همزمان با اراده بایدن برای بازگشت به برجام، حسن روحانی نیز اعلام نموده است، اگر امریکا تحریم های خود را بردارد، ایران نیز دیگر بار فعالیت های هسته ای خود را کاهش خواهد داد.

او معمار برجام در ایران است و بنابراین اگر برجام پابرجا بماند، می تواند آن را به عنوان میراث خود بر جا بگذارد.، اما جیمز لیندسی تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا از منظری دیگر به آغاز ریاست جمهوری بایدن پرداخته و نوشته است: هفته آینده دورن هایی انتخابات سنا در ایالت جورجیا برگزار می گردد، اگر دموکرات ها در این انتخابات شکست بخورند، این به آن معنا خواهد بود که بایدن، اولین رئیس جمهوری دموکرات و اولین رئیس جمهوری از زمان جورج بوش خواهد بود که کار خود را در حالی آغاز می نماید که حزب وی در اقلیت مجلس سنا است و کنترل کامل را بر کنگره ندارد.

تحلیلگران مجله فورچون هم در بحث مربوط به سنا و کنگره، روی نام نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا مکث نموده و نوشته اند: پلوسی با 80 سال سن، سال جاری از ریاست مجلس نمایندگان خداحافظی خواهد نمود و جای خود را به فردی دیگر خواهد سپرد.

پیشتاز و بلند پرواز همچون اژد ها

چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ سال ها است که در جهت پیشرفتی روز افزون قرار گرفته و با سرعت در حال تاخت و تاز برای دستیابی به عرصه هایی بیشتر است. این فرایند برای سال آینده چین نیز پیش بینی می گردد. همان طور که جیمز مایلز در اکونومیست نوشته است، اول جولای 2021 حزب کمونیست چین 100 ساله می گردد و انتظار می رود نمایش قدرت ویژه ای برای این روز داشته باشد.، اما این تنها چیزی نیست که باید از چین در سال پیش رو انتظار داشت.

در حالی که دومینیک زیگلر در همین نشریه پیش بینی نموده است، کشور های جنوب شرقی آسیا در این سال بین جنگ قدرت امریکا و چین سرگردان بمانند، جان مک درموت دیگر تحلیلگر اکونومیست از کامیابی های چین در آفریقا نوشته و آورده است: سیاستمداران آفریقایی که کشور های خود را گرفتار در دام کرونا می بینند، قصد دارند، همچنان به دوستی خود با چین ادامه دهند و روابط خود را در سال آینده نیز با چین مستحکم نگه دارند.

جیمز لیندسی هم در اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا نوشته است: اقتصاد چین که برخلاف همه دنیا در سال 2020 رشد خود را حفظ کرد، در سال 2021 رونق بیشتری خواهد گرفت؛ بنابراین منتظر ماه های پر تنش آینده و رقابت های شدید بین امریکا و چین باشید.

جنگ و دیگر هیچ

سایه شوم جنگ و مناقشات سیاسی، کابوسی است که هرگزنمی گذارد، دنیا آرامشی کامل را تجربه کند. در سال 2020 حتی کرونا هم نتوانست مانع مناقشات گردد. در سال 2021 هم مناقشاتی که از پیش وجود داشته، ادامه خواهد یافت. رابرت مولی، دستیار ویژه باراک اوباما در امور خاورمیانه، در فارن پالیسی نوشته است: در بین همه مناقشات و جنگ ها و بحران هایی که در سال 2021 نیز ادامه می یابد، چند بحران سرآمد هستند. نخستین آن ها افغانستان است که با وجود مذاکرات صلح بین دولت و طالبان، هنوز هیچ صلحی را نمی توان برای این کشور متصور بود.

مناقشه تازه به راه افتاده تیگرای در اتیوپی هم که ابی احمد، نخست وزیر این کشور وعده داده با شورشیان آن به سختی برخورد کند، دیگر بحرانی است که در سال 2021 ادامه می یابد. همان طورکه جنگ یمن به نظر سرانجام ناپذیر می رسد. در این فهرست نباید سومالی و لیبی را هم فراموش کرد.

رایحه گیج نماینده نفت

در سالی که گذشت، پاندمی کرونا، بهای نفت را به کما برد. اما آنجیلیراوال در فایننشال تایمز در عین خوشبینی به بازار نفت 2021 نسبت به بعضی سیاست های نفتی بدبین است. او نوشته است: بازار نفت در پی برنامه های واکسیناسیون کرونا تقویت می گردد، با جهش مالی دنیای و افزایش مصرف، ممکن است، بعضی اعضای اوپک دست به کاهش فراوری بزنند. اما بدترین سناریو این است که میلیون ها بشکه بدون هیچ کنترلی وارد بازار شوند که موجب پایین آمدن بهای نفت می گردد.

نویسندگان سایت اس اند پی گلوبال نیز نوشته اند: انتظار می رود فراوری نفت خام در سال 2021 روزانه 3.5 میلیون بشکه افزایش یابد که در این میان با وجود اینکه پیش بینی سخت است، اما می توان گفت حدود 70 درصد رشد عرضه نفت خام از خاورمیانه خواهد بود. مجله فورچون هم بهای 50 دلار را برای هر بشکه نفت پیش بینی نموده است.

دلچسب به شیرینی اقتصاد پویا

تصاویر آخرالزمانی که از خیابان های خالی از جمعیت شهر های دنیا منتشر می شد، تنها بیانگر ترس و هراس بابت جان انسان ها نبود. این تصاویر بیانگر خوابیدن چرخ های مالی در سراسر دنیا، البته به استثنای چین، در سال 2020 بود. قرنطینه ها، مردم را نه تنها افسرده کرد که جیب آن ها را روز به روز خالی تر و کمربند های آنان را سفت تر کرد. اما این یعنی سال آینده هم باید به این ادبار ادامه دهیم؟

جیمز لیندسی در اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا به همه خبر خوب داده نوشته است: واکسن کرونا می تواند تکانی به اقتصاد دنیا دهد. البته خوب شدن شرایط از هر کشور به کشور دیگر فرق می نماید و کشور هایی که بدهی عمومی کمتری دارند و مدیریت مالی معقولی را پیشه می نمایند، می توانند فرایند افزایشی منحنی آمار های رشد مالی را بپیمایند. در این بین چین با رقم زدن یک سوم رشد مالی دنیا، می تواند رقبای خود در اروپا و امریکای شمالی را عقب بزند. اما در عین حال صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده که افزایش فقر نیز در دنیا متصور خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1076

به "2021؛ سال رکود کرونا، رونق اقتصاد تغییر سیاست ها و دیگر هیچ&hellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2021؛ سال رکود کرونا، رونق اقتصاد تغییر سیاست ها و دیگر هیچ&hellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید