بورسهای جهانی سبزپوش شدند

به گزارش مجله بابلسر، خبرنگاران- بیشتر شاخصهای مهم بورسی با صعود محسوسی بسته شدند.

بورسهای جهانی سبزپوش شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا از بلومبرگ، ممکن است پس از مدتها کش و قوس خاتمه بسته محرک جدید در آمریکا نهایی و اجرایی شود. نانسی پلوسی- رئیس کنگره آمریکا که از جمله مخالفان سرسخت این بسته به شمار می رود از پیشرفت جزئی در مذاکرات خبر داده هر چند افزوده که اختلاف جدی هنوز پاربرجا است. از سوی دیگر رشد بیش از حد سفارشات صنعتی در آمریکا در ماه ژوئیه می تواند نویدبخش ثبت یک رشد نیرومند در سه ماهه سوم سال پس از ثبت رشد بسیار بد سه ماهه قبل باشد.

شاخص های بورسی جهان کماکان با نوسانات بالایی روبرو هستند اما با بازگشت نسبی آرامش در بین معامله گران، ریزش های دو ماه اخیر تقریبا جبران شده و شاخص ها به بالاترین سطوح پنج ماه اخیر خود رسیده اند. ریچارد کلاریدا، قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است هدف گذاری جدید سطوح تورمی به معنای عدول از تعهد این بانک به استحکام بخشی به بازار کار نخواهد بود. اکنون شمار بیشتری از معامله گران منتظر کاهش بیشتر نرخ بهره در آمریکا و قرار دریافت آن در محدوده منفی هستند.

از سوی دیگر، مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ادامه دارد و در اقدامی که ممکن است بار دیگر آتش اختلافات بین پکن و واشنگتن را شعله ور کند، وزارت بازرگانی آمریکا با صدور بیانیه ای از اعمال تحریم روی 24 شخصیت حقیقی و حقوقی چینی به دلیل نقش آن ها در مناقشات دریای چین جنوبی خبر داده است. پیش از این چین اعلام کرده بود از تحریم های آمریکا هراسی ندارد و دخالت های آمریکا را عامل تنش زایی در منطقه می داند.

سازمان بهداشت جهانی حال اعلام کرده است که احتمال تاخیر در دستیابی به واکسن کرونا وجود دارد و این فرآیند شاید تا سال 2021 و حتی بیش از آن نیز طول بکشد. مجمع جهانی اقتصاد نیز اجلاس سالانه خود را به دلیل کاهش سرعت شیوع کرونا به تعویق انداخت.

تا به امروز بیش از 26 میلیون و 73 هزار و 93 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 864 هزار و 98 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 189 هزار و 335 نفر، برزیل با 122 هزار و 941 نفر، هند با 67 هزار و 476 نفر، مکزیک با 65 هزار و 241 نفر و انگلیس با 41 هزار و 514 نفر بوده است.

با تداوم بازگشت تدریجی سطوح فعالیت های اقتصادی به مقادیر قبل از شیوع بحران، شاخص مدیران خرید آمریکا تا انتها ماه اوت به 53.6 واحد رسید که این رقم 2.7 واحد بیشتر از مقدار ثبت شده دوره منتهی به ماه قبل و بالاترین میزان ثبت شده از ابتدای سال 2019 تا به امروز بوده است. از سوی دیگر برای نخستین بار از دسامبر سال قبل، میزان تقاضای خارجی برای محصولات تولیداتی آمریکا فرایندی صعودی به خود گرفته و به لطف افزایش تقاضا، تورم صنعتی نیز اوج گرفته است.

دیوید کاستین- تحلیل گر بازار بانک گلدمن ساکس گفت: تحلیل تکنیکال نمادهای اصلی بازار نشان می دهد شرایط امیدوارکننده است و در روزهای اخیر شاهد بهبود محیط کلان اقتصادی نیز بوده ایم. اگر در زمینه واکسن مقابله با کرونا به دستاوردهای قابل اتکای جدیدی برشسیم آن وقت شاهد یک دوره طولانی و باثبات در صعود شاخص ها خواهیم بود اما حتی بدون آن هم انتظار داریم شاخص ها در سطح بالاتری از جایی که ماه قبل در آن قرار داشتند، بایستند.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.96 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 919.45 واحد بسته شد.

شاخص اس اند پی 500 با 1.11 درصد صعود تا سطح 3565.72 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با 0.53 درصد افزایش در سطح 12 هزار و 2.82 واحدی بسته شد.

بورس های اروپایی

عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی هنوز به طور کامل تحت تاثیر شیوع کرونا و پیامدهای مخرب آن قرار گرفته است و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی به کمترین سطوح ثبت شده خود رسیده است. مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی 13.8 درصد اندازه گیری شده است که 0.4 درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و 7.9 درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به ژوئن منفی 6.4 درصد اندازه گیری شده است.

در آلمان و تا انتها ماه ژوئیه متوسط نرخ بیکاری به 4.4 درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافته است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری این کشور از فوریه 2016 تا به امروز به ثبت برسد.

طی این مدت شمار افراد بیکار آلمانی با 0.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل یک دو میلیون و 940 هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در آلمان در ماه ژوئیه با 0.1 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 42 میلیون و 350 هزار نفر رسیده است.

از سوی دیگر مذاکرات اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر رسیدن به توافق بر سر آینده روابط به بن بست خورده است. وزیر امور خارجه فرانسه در همین رابطه انگلیس را به داشتن رویکرد ناسازگار متهم کرده و افزوده است با این شرایط، مذاکرات پیشرفتی نخواهد داشت.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 1.35 درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح 5940.45 واحد بسته شد. شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش 2.07 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 243.13 واحدی به کار خود انتها داد و شاخص کک 40 بورس پاریس با جهش 1.9 درصدی در سطح 5031.74 واحد بسته شد. در مادرید شاخص ایبکس 35 0.57 درصد بالا رفت و به 6996.90 واحد رسید.

بورس های آسیایی

به نظر می رسد اقتصاد چین به نخستین اقتصاد در بین 10 اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد که از رکود ناشی از کرونا خارج خواهد شد. دنیل جرارد- استراتژیست ارشد بازار در موسسه استیت استریت گلوبال گفت: چیزی که اکنون شاهدش هستیم این است که فرایند صادرات چین بهبود محسوسی داشته که بخش بزرگی از آن مربوط به از سر گیری تدریجی فعالیت ها در بازارهای هدف این کشور بوده است.

در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با افزایش 0.47 درصدی تا سطح 23 هزار و 247.13 واحدی بالا رفت. شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ 0.26 درصد پایین رفت و در سطح 25 هزار و 120.09 واحد بسته شد. در چین شاخص شانگهای کامپوزیت صعود 0.04 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4843.99 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 1.74 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6063.21 واحدی به کار خود انتها داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن صعودی بود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 832

به "بورسهای جهانی سبزپوش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورسهای جهانی سبزپوش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید