مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی به تازه ، تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال چقدر است؟

به گزارش مجله بابلسر، با توجه به تاکید رئیس سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه های قدیمی (جلد قرمز) و مشکل در اخذ خدمات در صورت نداشتن شناسنامه تازه، روند تعویض شناسنامه ها، مدارک مورد احتیاج و محل مراجعه برای این کار از دغدغه هایی است که بیشتر شهروندان مطرح نموده و می خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی به تازه ، تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، پیش از هرچیز احتیاج است بدانیم در چه مواردی می توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ در حال حاضر شهروندان می توانند برای تعویض شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده اند، شناسنامه هایی که به دلیل مرور زمان عکس ملصق به آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند، شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی صلاح را دارد. (شناسنامه هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده اند) و همه شناسنامه های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت نو شناسنامه ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه نموده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد احتیاج ارائه کند.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  • اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه 2 قطعه عکس نو با زمینه سفید. در صورتی که تغییری در مشخصات هویتی اتفاق افتاده باشد (نظیر تغییر نام یا نام خانوادگی)، ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است.
  • به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و بچه ها برای تکمیل فرم های مربوطه نیز الزامی است.
  • در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود.
  • اخذ درخواست تعویض شناسنامه در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال

مدارک مورد احتیاج برای تعویض شناسنامه مستعمل و اخذ شناسنامه نو:

  • 2 قطعه عکس 4×3 تمام رخ نو (برای اشخاص 15 سال به بالا)
  • اگر شناسنامه ای که جهت تعویض ارائه می گردد، فاقد عکس باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکسدار از قبیل (گذرنامه، کارت خاتمه خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی هدایت به بالا، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند؛ الزامی است.

مراحل درخواست و مدارک لازم برای صدور شناسنامه افرادی که شناسنامه خود را گم نموده اند:

1- اشخاص 18 سال به بالا

2- افراد کمتر از 18 سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود جهت بچه ها کمتر از 18 سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از 18 سال) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور (به دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام کنند.

برای اشخاص زیر 18 سال، افرادی که شناسنامه خود را گم نموده اند، شناسنامه نو طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبته از جمله قیم نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می گردد.

برای صدور شناسنامه گم شده مدارک زیر ضروری است:

1- اصل و تصویر مدارک عکسدار یا معرفی نامه عکسدار محصلان از سوی مدرسه ای که در آن تحصیل می کنند.

2- مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) واطلاعات هویتی بچه ها.

چگونگی تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه:

متقاضیان تغییر نام یا نام خانوادگی در وهله اول باید نسبت به کسب هدایت از کارشناسان دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال اقدام کنند. تا با توجه به شرایط و معین این که شامل کدام بخش از قوانین و مقررات می شوند؛ نسبت به انجام مراحل بعدی اقدام گردد.

  • تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال در سال 1401
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1959

به "مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی به تازه ، تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال چقدر است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی به تازه ، تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال چقدر است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی به تازه ، تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید