تور مجارستان ارزان: راهنمای تحصیل در مجارستان

به گزارش مجله بابلسر، کشور مجارستان، دارای تاریخ دیرینه با مرکز زیبا، شهر بوداپست، که به مروارید دانوب معروف است، در قلب اروپا قرار گرفته است و یکی از مقصدهای محبوب دانشجویان خارجی است.

تور مجارستان ارزان: راهنمای تحصیل در مجارستان

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

مجارستان با مرکز بوداپست کشوری اروپایی است که در ناحیه مرکزی قاره سبز نهاده شده است. مجارستان به علت برخورداری از سیستم آموزش عالی با کیفیت، تاریخ شگفت انگیز و مکان های زیبایش معروف است و یکی از محبوب ترین مکان ها برای تحصیل در خارج از کشور است.

به عبارت دیگر، بورسیه دولتی، شرایط آسان تر پذیرش و صدور ویزای دانشجویی نسبت به سایر کشورهای اروپایی و هزینه های مقرون به صرفه تر نسبت به سایر منطقه ها اروپا باعث شده است تا بیش از 20 هزار دانشجو از 100 کشور جهان مجارستان را برای ادامه تحصیل در خارج انتخاب نمایند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور مجارستان، تحصیلات بچه ها از دوره پیش دبستانی آغاز می گردد. دوره پیش دبستانی پذیرای بچه ها بین سه تا هفت سال است و سال آخر آن (Ovoda) برای تمام بچه ها اجباری است. به طور میانه، بچه ها مجاری کمی بیش از سه سال را در این مقطع می گذرانند که این مقدار، بالاترین نسبت مشارکت بچه ها در مقطع پیش دبستانی در میان کشورهای اروپایی است.

پس از آن، مقطع ابتدایی (Altalanos iskola) آغاز می گردد که شامل دو دوره است: مقطع ابتدایی سطح اول چهار سال به طول می انجامد و سپس دانش آموزان وارد مقطع ابتدایی سطح دوم می شوند که عمدتاً یک دوره چهار ساله است؛ اما در برخی دبستان ها سطح دوم می تواند شامل دوره های دو تا سه ساله نیز باشد.

پس از مقطع ابتدایی، دانش آموزان وارد مقطع دبیرستان (Gimnazium) می شوند. این مقطع در نظام آموزشی مجارستان از تنوع چشمگیری برخوردار است و می تواند شامل دوره های چهار، پنج، شش و هشت ساله گردد. بسته به نوع دوره، دانش آموزان از سن ده، دوازده یا چهارده سالگی وارد دبیرستان شده و تا هجده - نوزده سالگی در این مقطع ادامه تحصیل می دهند. این مقطع علاوه بر دبیرستان ها، شامل مدارس میانهه فنی حرفه ای (Szakkozepiskola) با طول دوره چهار ساله، و هنرستان های فنی حرفه ای (Szakiskola) با طول دوره دو تا چهار ساله است که تنوع گوناگونی داشته و پذیرای دانش آموزان چهارده تا بیست ساله است. برخی از این هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای، صرفاً ویژه دانش آموزانی هستند که توانایی تکمیل مقاطع پایین تر را نداشته و یا با مسائل خاصی در برخی دروس پایه (نظیر خواندن، نوشتن یا حساب) روبرو بوده اند.

پس از اتمام دبیرستان یا هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای، به دانش آموزان مدرک دیپلم میانهه (Erettsegi Bizanyitvany) اعطا می گردد. به طور کلی، تحصیلات در کشور مجارستان تا سن هجده سالگی اجباری است.

تحصیلات دانشگاهی

داشتن مدرک دیپلم میانهه (Erettsegi Bizanyitvany) جهت ورود به موسسات آموزش عالی الزامی است. پذیرش دانشجو در کشور مجارستان تا حد زیادی تحت تاثیر نیازهای مراکز آموزشی، پژوهشی و شرکت های تحقیقاتی است. پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به سه طریق انجام می پذیرد:

1. آنالیز امتیازات کسب شده در دوره میانهه؛

2. آنالیز امتیازات کسب شده در آزمون ورودی دانشگاه ها؛

3. آنالیز امتیازات کسب شده در دوره میانهه و نیز نمره آزمون ورودی دانشگاه ها.

دانش آموزانی که در رقابت های علمی ملی رتبه ممتاز را به دست آورده باشند ارجح بوده و به طور نسبی یا کامل از آزمون ورودی دانشگاه ها معاف می شوند. وزارت آموزش مجارستان در کوشش است تا با راه اندازی سیستم کنکور سراسری، شرایط یکسانی را برای داوطلبان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور فراهم کند.

نظام آموزش عالی سنتی در کشور مجارستان، نظامی دوگانه بر پایه تحصیلات در کالج (Foiskola) یا دانشگاه (Egyetem) است. تحصیلات عالی در سطح کالج سه تا چهار سال به طول می انجامد و برابر مقطع کارشناسی است. تحصیلات در سطح دانشگاه چهار تا شش سال طول می کشد و برابر مقطع کارشناسی ارشد است.

موسسات آموزش عالی بعلاوه مجاز به راه اندازی دوره های دو ساله آموزش عالی فنی حرفه ای (Accredited Higher Vocational Training - Felsofoku szakkepesites) هستند. این دوره ها عمدتاً به وسیله کالج ها و در بیشتر موارد، با همکاری مدارس میانهه فنی حرفه ای برگزار می شوند و بیشتر شامل دروس عملی هستند. دوره آموزش عالی فنی حرفه ای منتهی به اعطای درجه نمی گردد و به دانش آموختگان فقط گواهی اتمام دوره حرفه ای اعطا می گردد.

دانش آموختگان کالج ها و دانشگاه ها می توانند در مقطع Szakiranyu Tovabbkepzesi Oklevel ادامه تحصیل دهند که با انجام یک کار پژوهشی همراه است. این مقطع بین یک تا سه سال به طول می انجامد و مدرک ارائه شده که موسوم به Egyetemi Doktorra بوده و معادل M.Phil کشور انگلستان است، بالاتر از کارشناسی ارشد و کمتر از دکترا است.

تحصیل در مقطع دکترا نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد بوده و حداقل سه سال به طول می انجامد.

دوره تربیت معلم در نظام آموزشی سنتی مجارستان، به مقطع آموزشی مورد نظر داوطلب بستگی دارد. معلمان دوره پیش دبستانی و ابتدایی سطح اول ملزم به گذراندن دوره سه تا چهار ساله در کالج ها، معلمان دوره ابتدایی سطح دوم ملزم به گذراندن دوره چهار تا پنج ساله در کالج ها و دریافت تخصص در دو موضوع درسی، و معلمان دوره میانهه ملزم به گذراندن دوره تکمیلی چهار تا پنج ساله در دانشگاه ها و دریافت تخصص در یک یا دو موضوع درسی هستند.

اما نظام آموزشی مجارستان در پی امضای بیانیه بولونیا (Bologna Declaration) در سال 1999، در فرایند اصلاحات بنیادی جهت هماهنگی با نظام آموزش عالی کشورهای اروپایی نهاده شد. از سال 2006 میلادی، جایگزین ساختن تدریجی نظام نو چند بخشی به جای نظام سنتی آغاز شد. تحولات در رشته های هنر، ادبیات و علوم انسانی، از سال 2007 میلادی آغاز می گردد.

بر اساس نظام نو آموزش عالی، دوره کارشناسی سه تا چهار سال (منوط به داشتن دیپلم میانهه)، دوره کارشناسی ارشد یک تا دو سال (پس از اخذ کارشناسی) و دوره دکترا سه سال (پس از اخذ کارشناسی ارشد) به طول می انجامد. برگزاری دوره های مختلف آموزش عالی در کالج ها و دانشگاه ها امکانپذیر است.

دانشجویان خارجی داوطلب ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مجارستان باید دارای دیپلم دوازده ساله (یا در صورتی که مجموع دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی و میانهه یازده سال باشد، دیپلم یازده ساله) تایید شده به وسیله وزارت آموزش عالی مجارستان باشند. مؤسسات آموزش عالی مجارستان در راستای جذب دانشجویان خارجی، علاوه بر کوشش جهت همگون سازی مدارک تحصیلی خود با مدارک سایر کشورهای اروپایی، به طور مستمر شمار آن دسته از برنامه های آموزشی که به زبان خارجی (غیر مجاری) تدریس می شوند را افزایش می دهند.

دوره های تحصیلی

1. Foskolai Oklevel یا Bachelor: در نظام سنتی، این مدرک پس از تحصیل به مدت حداقل سه و حدبیشتر چهار سال بعد از دیپلم دبیرستان در کالج ها (و در برخی مواد، در دانشگاه ها) اعطا می گردد. Bachelor در نظام نو، دوره کارشناسی شامل شش تا هشت ترم (صد و هشتاد تا دویست و چهل واحد) به علاوه یک ترم کارآموزی در رشته های دارای واحدهای عملی است.

2. Egyetemi Oklevel یا Master: در نظام سنتی، این مدرک پس از حداقل چهار و حدبیشتر پنج سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان (و در برخی موارد، بعد از مدرک Foskolai Oklevel) در دانشگاه ها اعطا می گردد. در دانشگاه های پزشکی، این دوره شش ساله است.

در این مقطع، به دانش آموختگان رشته های دندانپزشکی، حقوق، پزشکی و جراحی دامپزشکی مدرک Doktor universitatis یا Egyetemi Doktorra اعطا می گردد که در گروه های پزشکی برابر دکترای حرفه ای است. Master در نظام نو، دوره کارشناسی ارشد دو تا چهار ترم (شصت تا صد و بیست واحد) به طول می انجامد (به استثنای رشته تربیت معلم که پنج ترم و معادل صد و پنجاه واحد است).

3. Szakiranyu Tovabbkepzesi Oklevel یا Egyetemi Doktorra: این دوره بین یک تا سه سال به طول انجامیده و ورود به این مقطع نیازمند داشتن مدرک (Foskolai Oklevel (Bachelor یا (Egyetemi Oklevel (Master بوده و بالاتر از کارشناسی ارشد و کمتر از دکترا (معادل M.Phil انگلستان) است.

4. Doktor یا Mester یا Ph.D: در نظام سنتی، تحصیلات دوره دکترا حداقل سه سال بعد از کارشناسی ارشد به طول می انجامد. آشنایی مطلوب با دو زبان خارجی، ارائه تز با موضوع نو و دفاع از آن، چاپ مقاله های برگرفته از موضوع تز و موفقیت در دو آزمون شفاهی جهت دریافت مدرک دکترا الزامی است. Ph.D و DLA) Doctor of Liberal Arts): در نظام نو، دوره دکترا شش ترم (صد و هشتاد واحد) بعد از مقطع کارشناسی ارشد به طول می انجامد.

5. Candidatus Scientiarum و Doctor Scientiarum: این مدارک تا قبل از سال 1993 در سیستم آموزش عالی مجارستان وجود داشته که زیر نظر آموزشگاه علوم مجارستان در دانشگاه های معتبر ارائه می شد. این مدرک معادل Ph.D یا بعضاً بالاتر از آن به وسیله آموزشگاه یاد شده مورد ارزشیابی قرار می گرفت. این دوره مختص مردم مجارستان بوده و معمولاً به افراد خارجی ارائه نمی شد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های مجارستان

  • مدارک Foskolai Oklevel و Bachelor از دانشگاه های معتبر با حداقل سه سال تحصیل به شرط داشتن دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی، کارشناسی ارزشیابی می گردد.
  • مدرک Egyetemi Oklevel با حداقل چهار سال تحصیل و مدرک Doctor universitatis از دانشگاه های معتبر با حداقل شش سال تحصیل به شرط داشتن دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی و مدارک Master با حداقل یک سال تحصیل به شرط داشتن مدرک کارشناسی معتبر، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Szakiranyu Tovabbkepzesi Oklevel و مدرک Egyetemi Doktorra به همراه انتها نامه در صورت داشتن مدرک کارشناسی معتبر، به ماخذ کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Doktor، Mester، Candidatus Scientiarum، Doctor Scientiarum، Ph.D و DLA با حداقل سه سال تحصیل به شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و با ارائه تز به ماخذ دکترا ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تدریس در برخی از دانشگاه های مجارستان انگلیسی و آلمانی و در تعدادی از دانشگاه ها فرانسوی و مجاری است.

شهریه دانشگاه های مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی پائین تر است. این هزینه بعلاوه نسبت به دانشگاه و رشته تحصیلی نیز بستگی دارد. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های مجارستان در شهر بوداپست بین 6,000 تا 7,000 دلار و دیگر شهرها 5,000 تا 6,000 دلار است. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در مجارستان بین 6,400 تا 9,000 دلار و برای رشته های پزشکی از 9,000 تا 17,000 دلار، دندانپزشکی 15,900 دلار و داروسازی 9,500 دلار است.

هزینه زندگی در مجارستان

میانه هزینه زندگی دانشجویی در شهر بوداپست ماهیانه حداقل 700 تا 800 یورو شامل اجاره، هزینه شارژ آب، برق و گاز و... است. هزینه ماهانه در دیگر شهرهای مجارستان ماهیانه حداقل 600 یورو است.

برترین دانشگاه های مجارستان

501-550University of Szeged
651-700Eötvös Lorànd University
651-700University of Debrecen
801-1000Corvinus University of Budapest
751-800Budapest University of Technology and Economics

بورسیه دانشگاه های مجارستان

دولت مجارستان برنامه هایی برای اهدای بورسیه به دانشجویان خارجی طراحی و تدوین نموده است. این بورسیه ها ب چند گروه تقسیم می شوند:

  • بورسیه استیپندیوم: این بورسیه دولتی در سال 2013، از سوی دولت مجارستان برنامه ریزی شده است. کشورهایی که با مجارستان تفاهم نامه های آموزشی و تحصیلی ترتیب بدهند، می توانند از این بورسیه های تحصیلی مجارستان استفاده نمایند. در این بورسیه تحصیلی هزینه های مرتبط با بیمه سلامت، محل اقامت، هزینه شهریه پوشش داده می شوند.
  • بورسیه دولتی بین المللی: این بورسیه ها در سطح تحصیلات تکمیلی طی شرایطی با آنالیز دقیق پیشینه علمی دانشجویان اهدا و ارائه می گردد. در اهدای این نوع بورسیه، هدف جذب دانشجویان نخبه و بااستعداد است و از همین روی مدارک لازم دال بر شایستگی های لازم دانشجو از روی سوابق تحصیلی به دقت و شدت مورد آنالیز قرار می گیرد.
  • بورسیه اراسموس: اراسموس برنامه ای آموزشی است که از جانب اتحادیه اروپا به تحصیل، ورزش و آموزش جوانان می پردازد. این برنامه ویژه ساکنان اروپا است. بورسیه اراسموس ماندوس در تمام مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می گردد.
  • بورسیه سی پوس: بورسیه سی پوس هم از بورسیه های تحصیلی مجارستان است که در آن کشورهای آلبانی، استونی، اتریش، بوسنی هرزگوین، کرواسی، جمهوری چک، مولداوی، مقدونیه، لهستان، مونتنگرو، رومانی، صربستان، اسلوانی شرکت دارند. این برنامه با هدف ایجاد شبکه های ارتباطی میان کشورهای نام برده صورت می گیرد. چند کشور از میان کشورهای حاضر در این برنامه، با یکدیگر تشکیل یک گروه و شبکه ای ارتباطی می دهند و به واسطه گروه بندی هایی که انجام می گردد با یکدیگر تبادلات علمی و سازنده ای را پوشش می دهند.

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

برای تحصیل در گروه های پزشکی و دوره کارشناسی محدودیت سنی وجود دارد و برای تحصیل در این رشته ها سن افراد باید زیر 30 سال باشد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در مجارستان

بیمه درمانی برای دانشجویان اجباری و هزینه ماهانه آن 20 یورو است. البته دانشجو می تواند هزینه هر 12 ماه، حدود 240 یورو، را به صورت یکجا قابل پرداخت کند.

تعطیلات انتها سال تحصیلی دانشگاه های مجارستان

سال تحصیلی در دانشگاه های مجارستان شامل دو ترم است و هر ترم پانزده هفته به طول می انجامد. ترم پاییز از سپتامبر تا ژانویه و ترم بهار از فوریه تا ژوئن است.

آب و هوای مجارستان

مجارستان در حوزه اروپای مرکزی نهاده شده است و دارای آب و هوایی معتدل است. تابستان ها در این کشور نسبتا گرم با رطوبی میانه و زمستان ها همراه با با بارندگی زیاد و هوایی سرد است.

ویزا و کار دانشجویی در مجارستان

مجارستان عضو کشورهای حوزه شینگن بوده و با داشتن ویزای تحصیلی مجارستان متقاضی می تواند به تمام کشور های حوزه شینگن در اروپا مسافرت کند. دانشجویان بین المللی که قصد دارند تا بیشتر از 90 روز متوالی در مجارستان اقامت نمایند و از شهفرایندان اتحادیه اروپا نیستند، باید برای گرفتن ویزای طولانی مدت تحصیلی برای اقامت در کشور درخواست دهند.

برای دریافت ویزای دانشجویی برای مجارستان، ابتدا باید متقاضی پذیرش خود را از یک دانشگاه مجارستانی دریافت و مدارک لازم را برای اثبات توانایی اقتصادی خود در طول دوره تحصیل تهیه کند. متقاضی فقط می تواند درخواست ویزای دانشجویی خود را به کنسولگری یا سفارت مجارستان در کشور اقامت دائم خود ارائه دهد. فرایند صدور ویزا معمولا حدود یک تا سه ماه طول می کشد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

هر شخصی که از راه های مختلف مهاجرت از جمله ویزای تحصیلی وارد کشور مجارستان شده و متقاضی دریافت ویزای همراه برای خانواده خود از جمله همسر و فرزند زیر 18 سال است، همراهان وی در ابتدا باید زیر بطن ویزای توریستی وارد این کشور شده و از همان ابتدای ورود نمی توانند ویزای بلند مدت دریافت نمایند. مدت ویزای آن ها به صورت سه، شش یا نه ماهه خواهد بود تا اینکه شخص همراه به وسیله دیگری مانند کاریابی/ ثبت شرکت/ سرمایه گذاری/ خرید اوراق قرضه / کارافرینی و… بتواند برای اقامت بلند مدت اقدام کند.

پس از ورود به خاک مجارستان، متقاضی باید هر عضو خانواده اش را که برای او درخواست ویزای همراه داده است، در اداره اقامت بیگانگان و اداره مهاجرت ثبت نام کند. در هنگام مراجعه ضروری است تا فرد گذرنامه و اسناد دیگر مربوط به موقعیت فعلی خود مانند گواهینامه تولد، یک گواهی ازدواج یا مستندات مشارکت مدنی، اسناد حقوق و دستمزد، گواهی اقتصادیات و قراردادهای اجاره ای را همراه داشته باشد.

بعلاوه، برای یک خارجی که دارای ویزای وابسته (همراه) است، مانعی برای کار وجود ندارد و می تواند به راحتی با ویزای وابسته به عنوان مجوز اقامت کاری فعالیت کند.

شرایط کار دانشجویی

طبق قانون کشور مجارستان دانشجویان خارجی که برای ادامه تحصیل به این کشور وارد می شوند، اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته کار نمایند. البته این نوع کار به عنوان یک کار نیمه وقت در سابقه کاری دانشجو لحاظ خواهد شد. دو سال سابقه کار در دوران دانشجویی معادل یک سال کار تمام وقت محسوب می گردد.

منبع: کجارو / roommatesbudapest.com / studyhungary.hu / mastersportal.com / educations.com / studyinhungary.hu / topuniversities.com / پیمنت 24 / miestudy.com / malekpour.ir / irhungary.com / study3000.com / uniabroad.ir / grad.saorg.ir
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1806

به "تور مجارستان ارزان: راهنمای تحصیل در مجارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: راهنمای تحصیل در مجارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید