لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟

به گزارش مجله بابلسر، یک کارشناس روابط کار معتقد است برای آنکه دستمزد کارگران متناسب با شرایط مالی مشخص گردد، ضروری است مجلس با همراهی دولت راهکارهای منطقی را در قالب تصویب قانون برای کارگران پیش بینی کند و بازنگری دستمزد به طور شفاف در قانون دیده گردد.

لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟

حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن ارزیابی بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال اظهار کرد: در دو دهه گذشته به دلیل رشد تورم و بعضی رویدادهای سیاسی که روی مسائل مالی تاثیرگذار بوده، شرایطی به وجود آمده که مزد کارگران همواره به نسبت شرایط مالی تغییر نکرده است؛ از این رو معتقدم که دستمزد باید مورد بازنگری قرار گیرد و به شکل شفاف در قانون دیده گردد.

منعی برای بازبینی دوباره دستمزدها نیست

وی با بیان اینکه قانون منعی برای بازبینی و آنالیز مجدد دستمزد در سال ندارد، گفت: با توجه به آنکه این شرایط برای کارگران فراهم نیست که بیش از یک نوبت در سال دستمزدشان مورد آنالیز قرار گیرد بهتر است مجلس به این قضیه ورود کند و شفاف سازی کند تا اگر شرایط مالی به هر دلیلی دچار نوسان و تغییر شد، دستمزد کارگران متناسب با شرایط اقتصاد و شرایط کارگاه ها و مسائل بین کارگر و کارفرما بازنگری گردد.

مجلس بازنگری دستمزد را شفاف سازی کند

این کارشناس روابط کار توضیح داد: سال جاری تنها سالی نبود که در معین دستمزد کارگران دچار مشکل شدیم و سال های قبل هم به دلیل افزایش تورم و معیشت خانوارها و شرایط مالی، کاهش قدرت خرید کارگران را شاهد بودیم که به جامعه کارگری آسیب زد و مسائل و ناهنجاری های زیادی به وجود آورد؛ لذا معتقدم که مجلس باید راهکارهای منطقی را در تصویب قانون برای کارگران پیش بینی کند و دولت در قالب لایحه، پیشنهاداتی به مجلس ارائه دهد تا در مواقعی که شرایط مالی ایجاب می نماید، معین دستمزدها به شکل منطقی صورت گیرد.

پرهیز از نگاه دولتی به مسائل صنفی کارگری

حاج اسماعیلی با بیان اینکه نباید با نگاه دولتی به مسایل کارگران پرداخته گردد، گفت: نگرش دولتی به مسائل کارگری باعث شده تا حقوق کارگران تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که حقوق کارگران را بخش خصوصی می پردازد؛ لذا میزان مداخله دولتی در این خصوص باید کاهش یابد.

به گفته وی، بخش عمده ای از مسایل کارگری صنفی است و باید با نگاه صنفی حل و فصل گردد؛ اگر صدای کارگران شنیده گردد و نگاه ها به جامعه کارگری از حالت سنتی خارج گردد، امنیت عمومی و مشارکت کارگران بالا می رود و اعتمادسازی در جامعه شکل می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 828

به "لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید