ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ کدام را بخریم؟

به گزارش مجله بابلسر، در این مقاله به مقایسه دو ساعت هوشمند باکیفیت از دو برند چینی محبوب در دنیای تکنولوژی یعنی شیائومی و امیزفیت می پردازیم؛ ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4. دو ساعت هوشمندی که اگر چه در بازار گجت های هوشمند از لحاظ قیمتی تفاوت چندان زیادی با یک دیگر ندارند، اما یک سری ویژگی های خاص در هر دو ساعت دیده می گردد که دانستن آن ها به شما برای انتخاب گزینه خرید مناسب تر یاری می نماید. اگر قصد خرید یک ساعت هوشمند پرامکانات از برندهای خوب بازار را دارید، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، چرا که هر دو گجت پوشیدنی جزو پرطرفدارترین ساعت های هوشمند بازار هستند.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ کدام را بخریم؟

تعیینات کلی ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4

از آنجایی که شیائومی بخشی از سهام شرکت Huami را در اختیار دارد و امیزفیت نیز تحت لیسانس شرکت Huami در حوزه فناوری به انجام فعالیت می پردازد، بنابراین این دو شرکت تا حدی با یک دیگر در ارتباط هستند. امیزفیت حدود یک سال پیش در نمایشگاه ایفا 2022 از نسل چهارم ساعت های هوشمندش رونمایی کرد که مدل GTR 4، یکی از آن ها بود و به لطف امکانات پیشرفته اش، محبوب خوبی پیدا کرد.

در سوی مقابل، شیائومی حدود دو سال پیش از ساعت هوشمند پرچم دار Watch S1 با تمرکز روی افزایش امکانات ثالث رونمایی کرد. پیش از اینکه به مقایسه و آنالیز بخش های مختلف این دو ساعت هوشمند پیشرفته بپردازیم، خالی از لطف نیست که نگاهی به جدول تعیینات فنی این دو گجت پوشیدنی داشته باشیم تا ببینیم شرایط آن ها روی کاغذ به چه صورت است.

نام ساعت هوشمندامیزفیت GTR 4شیائومی S1
وزن و ابعاد46 در 46 در 10.6 میلی متر - 34 گرم (بدون بند)46.5 در 46.5 در 11 میلی متر - 53 گرم
سیم کارتخیرخیر
کیفیت ساختفریم از جنس آلیاژ آلومینیوم - بند سیلیکونی آنتی باکتریال - بدنه دایره ایفریم فولادی - بدنه دایره ای - بند سیلیکونی یا چرمی آنتی باکتریال
نوع و میزان نمایشگر AMOLED با ابعاد 1.43 اینچنمایشگر 1.43 اینچی AMOLED
رزولوشن و روشنایی نمایشگر رزولوشن 466 در 466 پیکسل - تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ- شیشه حرارت دیده - پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همواره روشن (Always on Display) - نرخ نوسازی تصویر 60 هرتزرزولوشن 466 در 466 پیکسل - تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ - شیشه Sapphire- پشتیبانی از نمایشگر همواره روشن (Always on Display) - نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز
سیستم عامل و حافظه داخلی و رمسیستم عامل Zepp OS 2.0 سازگار با اندروید 7.0 و بالاتر و iOS نسخه 12.0 و بالاترسیستم عامل اختصاصی سازگار با اندروید 6.0 و iOS 10.0 و بالاتر- 32 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی
نوع هشدار ویبرهویبره
اسپیکر دارددارد
باتریباتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 475 میلی آمپر ساعت (شارژ کامل در 2 ساعت)باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 470 میلی آمپر ساعت (شارژ کامل در 2.5 ساعت)
حسگرها حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، ژئومغناطیس، فشارسنج هوا، حسگر نور محیطحسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج
فناوریفاقد ارتباطات سلولارفاقد ارتباطات سلولار
بلوتوثبلوتوث نسخه 5.0بلوتوث نسخه 5.2
ضد آب بودنبله - تا عمق 50 متری سطح آببله - تا عمق 50 متری سطح آب
اندازه شاژردهی باتری تا 25 ساعت (GPS با دقت زیاد) - تا 44 ساعت (GPS با دقت میانه) - تا 52 ساعت (GPS روشن با ذخیره باتری)

- تا 7 روز (استفاده زیاد) - تا 14 روز (استفاده عادی) - تا 24 روز (حالت ذخیره باتری) - تا 50 روز (فقط نمایش ساعت)

تا 12 روز (استفاده عادی) - تا 24 روز (استفاده حداقلی)
رنگ های قابل عرضه مشکی، نقره ایمشکی، نقره ای
سایر قابلیت ها قابلیت مکالمه ندارد، پشتیبانی از 150 حالت ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، میزان گیری سطح اکسیژن خون، هشدار عدم تحرک، پایش شرایط سلامت بانوان، پایش شرایط تغذیه و خواب نوزاد، پایش شرایط خواب روزانه و شبانه، دارای میکروفون، پشتیبانی از ویژگی های سلامتی PAI، گام شمار، قابلیت شخصی سازی واچ فیس، کنترل موسیقی، پیدا کردن گوشی به وسیله ساعت، نمایش اعلان های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش، نمایش شرایط آب و هوا، پشتیبانی از دستیار صوتی، دارای دو بازی از پیش نصب شدهقابلیت مکالمه دارد- پشتیبانی از 117 حالت ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، میزان گیری سطح اکسیژن خون، پایش شرایط خواب، قابلیت شخصی سازی واچ فیس، نمایش اعلان های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ طراحی و کیفیت ساخت

اگر از لحاظ طراحی دو ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 را در مقابل امیزفیت GTR 4 قرار دهیم، شباهت های بسیار زیادی در این زمینه پیدا خواهیم کرد، با این حال اما یک سری تفاوت های جالب نیز بین این دو گجت پوشیدنی وجود دارد.

هر دو ساعت هوشمند از یک نمایشگر با طراحی دایره ای شکل بهره می برند. شیائومی برای این ساعت هوشمند پرچم دار خود از یک طراحی کاملاً کلاسیک استفاده نموده که اطراف نمایشگر آن حاشیه های چندان زیادی به چشم نمی خورد و ظاهر مینیمالیستی آن برای علاقه مندان به ساعت های کلاسیک بسیار جلب توجه خواهد نمود. در واقع طراحی این ساعت، یادآور طراحی ساعت های نوستالژیک است.

در سوی مقابل امیزفیت GTR 4 با بهره گیری از ایده های قدیمی و اصطلاحاً Vintage روانه بازار گجت های پوشیدنی شده و ظاهر نسبتاً اسپورت تری در مقابل نماینده شیائومی دارد، اما المان های طراحی کلاسیک در این ساعت هوشمند نیز دیده می گردد تا کاربران کلاسیک پسند برای انتخاب از بین این دو ساعت کار دشواری داشته باشند.

شیائومی واچ S1 حدود 53 گرم وزن دارد که با توجه به بندی که برای آن انتخاب می کنید، می تواند حدود چند گرم سنگین تر باشد، اما سنگینی وزن امیزفیت GTR 4 به حدود 35 گرم می رسد و همین عامل موجب شده که کاربران برای استفاده طولانی مدت از ساعت هیچ نگرانی نداشته باشند. از آنجایی که هر دو ساعت، جزو محصولات رده بالای بازار به شمار می رود، از لحاظ جنس بدنه حرف های زیادی برای گفتن دارند.

بدنه ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 مبتنی بر فولاد ضد زنگ است که اگرچه وزن این ساعت را کمی بالا برده، اما در عین حال مقاومت خوبی به آن بخشیده تا خیال کاربران از این بابت راحت باشد. GTR 4 از یک بدنه ای از جنس آلیاژ آلومینیوم فراوری شده که ضمن حفظ وزن سبکش، مقاومت خوبی به این ساعت در برابر ضربات احتمالی و خط وخش ها می دهد. نماینده شیائومی بدنه ای با ساختار براق دارد که از لحاظ بصری نسبت به بدنه مات امیزفیت GTR 4 از مجذوب کنندهیت کمتری بهره می برد. اما سلیقه کاربر نیز در این موضوع دخیل است.

روی بدنه هر دو ساعت دو دکمه فیزیکی با شکل های متفاوت دیده می گردد؛ دکمه های دایره ای شکل شیائومی S1 که روی فریم سمت راستی آن تعبیه شده، عملنمودهای مختلفی را برای کاربران انجام می دهند. در سوی مقابل، امیزفیت GTR 4 نیز یک دکمه مستطیلی شکل و یک دکمه چرخان دایره ای شکل دارد که دسترسی به آن ها راحت و استاندارد است. هر دوی این ساعت های هوشمند در فریم سمت چپی خود مجهز به یک میکروفون و اسپیکر هستند که امکان مکالمه و پخش موسیقی را برای کاربران به همراه می آورد.

امیزفیت GTR 4 از بلوتوث نسخه 5.0 برای اتصال به دستگاه های هوشمند شما استفاده می نماید و این در حالی است که شیائومی S1 از بلوتوث نسخه تازهتر 5.2 برای این کار بهره می برد و با بهینه سازی های خوبی نیز همراه شده است. ضخامت بدنه امیزفیت GTR 4 حدود 10.6 میلی متر است که این موضوع در خصوص شیائومی واچ S1 به 11 میلی متر می رسد. با این تفاسیر اگه ظرافت طراحی ساعت روی مچ دست برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب امیزفیت GTR 4 می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد.

بندهای هر دو ساعت نیز قابلیت تعویض دارند، اما طبیعتاً بند ساعت شیائومی از تنوع بیشتری در بازار برخوردار است و راحت تر پیدا می گردد. بنابراین اگر تنوع بندها برای شما اهمیت دارد، باید به این نکته قبل از خرید توجه کنید. به طور کلی، طراحی و کیفیت ساخت هر دو ساعت به خوبی می تواند حس وحال ساعت های هوشمند رده بالا را به کاربران القا کند.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ نمایشگر و ویژگی های آن

در بخش نمایشگر، این دو گجت پوشیدنی رقابت بسیار نزدیکی با یک دیگر دارند و کاربران به علت شباهت های بیشتر در این بخش، کار سختی برای انتخاب از بین آن ها خواهند داشت.

اگر هنگام خرید یک ساعت هوشمند، مقاومت نمایشگر آن در برابر حوادث احتمالی برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بدون شک باید سراغ شیائومی واچ S1 بروید، چرا که شیائومی از شیشه ای از جنس یاقوت کبود به عنوان محافظ نمایشگر این ساعت استفاده نموده که مقاومت آن 1200 بار بالاتر از شیشه است و بدون آنکه ذره ای از شفافیت و وضوح آن کم کند، به این راحتی ها آسیب نمی بینید.

در سوی مقابل، محافظ نمایشگر امیزفیت GTR 4، یک شیشه حرارت دیده است که در مقابل یاقوت کبود حرف های زیادی برای گفتن ندارد. اما اگر کار با ساعت در زیر نور شدید آفتاب برای شما اولویت زیادی دارد، امیزفیت GTR 4 برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود، چرا که این ساعت اولین ساعت هوشمند دنیای تکنولوژی است که شما را از مزایای فناوری ضدتابش (anti-glare) بر روی قاب شیشه ای بهره مند می نماید.

در خصوص سایر بخش های نمایشگر، این دو محصول نقاط مشترک زیادی دارند. برای مثال هر دو مجهز به یک نمایشگر 1.43 اینچی از جنس AMOLED هستند که رزولوشن تصویر 466 در 466 پیکسل را به کاربران ارائه می دهد و چگالی تصویر در هر دو ساعت نیز به 326 پیکسل بر اینچ می رسد.

قابلیت محبوب نمایشگر همواره روشن نیز به لطف پنل های AMOLED، در هر دو ساعت وجود دارد و کاربران به راحتی می توانند بدون روشن کردن نمایشگر به یک سری اطلاعات کاربردی نظیر نوتیفیکیشن ها دسترسی پیدا نمایند. نمایشگر لمسی هر دو ساعت از نرخ رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می نماید و اسکرول بسیار روانی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری

بخش قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری، جایی است که مهم ترین تفاوت های این دو ساعت هوشمند تعیین می گردد. شیائومی واچ S1 با گوشی های اندرویدی 6.0 به بالا و iOS 10 به بالا سازگار است، اما امیزفیت GTR 4 به گوشی هایی اندروید 7.0 به بالا و iOS نسخه 12.0 به بالا متصل می گردد.

کاربران ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 باید از اپلیکیشن Mi Fitness (Xiaomi Wear) برای اتصال به گوشی هوشمندشان استفاده نمایند. این اپلیکیشن تجربه کاربری بسیار ساده و در حین حال کاربردی دارد و طیف گسترده ای از امکانات مختلف نظیر واچ فیس های متعدد، گزارش های جامع سلامتی و ورزشی و موارد دیگر را در دسترس کاربران قرار می دهند.

در سوی مقابل، اپلیکیشن اختصاصی ساعت هوشمند امیزفیت Zepp نام دارد و این امکان را به کاربران می دهد تا بخش های مختلف ساعت هوشمند خود را شخصی سازی نمایند. این ساعت بیش از 200 واچ فیس دارد که با تنظیم هر کدام روی صفحه، جزئیات و پویایی رنگ ها را به وضوح خواهید دید. از بین این 200 واچ فیس، 20 مورد واچ فیس نیز متحرک است.

شیائومی واچ S1 از تراشه BES2500BP به عنوان قلب تپنده بهره می برد؛ پردازنده ای که با همکاری رم 32 مگابایتی و حافظه 4 گیگابایتی، با کمترین تاخیر ممکن فرمان های صادر شده از جانب شما را پردازش می نماید. این ساعت هوشمند قابلیت نصب حدود 20 اپلیکیشن ثالث را دارد که این اپ ها چندان برای کاربران ایرانی، کاربردی نیستند. امیزفیت برای ساعت هوشمند GTR 4 خود 2.3 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته، اما برخلاف S1 قابلیت نصب اپلیکیشن ثالث را ندارد.

هر دو ساعت های هوشمند از زبان فارسی در پیغام ها و نوتیفیکیشن ها پشتیبانی می نمایند و مجهز به قابلیت GPS دو بانده نیز هستند، اما سیستم GPS شیائومی واچ S1 از 5 سیستم موقعیت یاب بهره می برد، این در حالی است که امیزفیت GTR 4 با 6 سیستم موقعیت یاب پیشرفته به انجام وظیفه می پردازد.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ قابلیت های سلامتی و ورزشی

قابلیت های سلامتی و ورزشی، برای هر دو برند شیائومی و امیزفیت اهمیت بسیار زیادی دارد، اما از آنجایی که ساعت های امیزفیت به شکل تخصصی اهداف سلامتی و ورزشی را دنبال می نمایند، این دسته از قابلیت ها برای کاربران امیزفیت GTR 4 بسیار بیشتر و قابل اعتمادتر است.

هر دو ساعت هوشمند امیزفیت GTR 4 و شیائومی واچ S1 مجهز به حسگر اپتیکال ضربان قلب 24 ساعته با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2) هستند، اما سنسور BioTrackerTM 4.0 گجت پوشیدنی امیزفیت به لطف پایه شیشه ای بسیار نازک 0.4 میلی متری، 33 درصد داده های بیشتری را جمع آوری می نماید و نتایج دقیق تری را به کاربران ارائه می دهد. این سنسور در حین ورزش کردن، هرگونه تداخل سیگنال احتمالی ناشی از حرکت بازو را کاهش می دهد تا میزان ضربان قلب گزارش شده دقیق تر باشد.

سنسور BioTrackerTM 4.0 امیزفیت علاوه بر مانیتورینگ ضربان قلب و اکسیژن خون، سه وظیفه آنالیز اندازه استرس، کیفیت خواب و اندازه تنفس را بر عهده دارد و همه این کارها را در کمتر از یک دقیقه به خوبی انجام می دهد. بعلاوه باید به شاخص PAI به عنوان قابلیت پیشرفته دیگری در ساعت امیزفیت GTR 4 اشاره کنیم که تمام داده های مربوط به سلامتی و تمرینات منظم شما را در قالب یک عدد از 100 به شما گزارش می دهد. شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما و فشارسنج از دیگر قابلیت های سلامتی مشترک این دو ساعت هوشمند به شمار می روند.

از لحاظ قابلیت های ورزشی، باز هم کفه ترازو به سمت نماینده امیزفیت سنگینی می نماید. ساعت هوشمند امیزفیت GTR 4 قابلیت ردیابی بیش از 150 فعالیت ورزشی دارد که بازی گلف قابلیت تازه اضافه شده به این گجت پوشیدنی ورزشی است. این ساعت بعلاوه قابلیت تشخیص هوشمند تمرینات قدرتی، تشخیص هوشمند 8 فعالیت ورزشی (تردمیل، دو در فضای باز، الپتیکال، دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و اتومبیل رانی) و پخش زنده داده های ورزشی را نیز دارد.

در سوی مقابل باید به قابلیت پایش 117 فعالیت ورزشی شیائومی واچ S1 اشاره کنیم که 19 حالت آن، مربوط به ورزش های حرفه ای هستند و قابلیت تشخیص اتوماتیک دویدن در فضای باز، دویدن در فضای داخلی و پیاده روی را برای کاربران به همراه می آورد.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ ضد آب بودن

خوشبختانه، هر دو ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4 دارای مقاومت 5 اتمسفری (5ATM) در برابر نفوذ آب هستند که به زبانی ساده می توانند تا عمق 50 متری سطح آب دوام بیاورند. با این تفاسیر، این دو ساعت به صورت کامل قادرند شما را در فعالیت های مربوط به شنا همراهی نمایند و کاربران مسئله ای از این بابت نخواهند داشت.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ باتری و شارژدهی

از لحاظ شارژدهی، امیزفیت GTR 4 به لطف باتری پرظرفیت تری که دارد، به مدت طولانی تری می تواند کاربران را در انجام دادن کارهایشان همراهی کند. این ساعت مجهز به یک باتری 475 میلی آمپر ساعتی است که در استفاده معمولی 14 روز شارژدهی خواهد داشت. اگر حالت ذخیره باتری فعال باشد، عمر آن به 24 روز افزایش می یابد. اما برای استفاده سنگین، بیش از 7 روز شارژدهی نخواهد داشت.

در سوی مقابل، باید به باتری 470 میلی آمپر ساعتی ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 اشاره کنیم که اگر در حالت عادی از آن بهره ببرید تا حداکثر 12 روز می تواند دوام بیاورد. در صورت فعال بودن حالت ذخیره نیرو این میزان به 24 روز می رسد که از این لحاظ برابر با GTR 4 است. این ساعت هوشمند از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی می نماید و اگر پایه شارژ آن را داشته باشید، برای شارژ کردن آن نیازی به کانکتور نخواهید داشت.

امیزفیت GTR 4 سرعت شارژ بالاتری نسب به شیائومی S1 دارد و در عرض 2 ساعت به طور کامل شارژ می گردد. این در حالی است که نماینده شیائومی برای شارژ شدن به صورت کامل به حدود 2 ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ جمع بندی و سخن پایانی

نکات مثبت ساعت شیائومی واچ S1

  • طراحی کلاسیک و مجذوب کننده
  • نمایشگر AMOLED باکیفیت
  • ضد آب
  • باتری با شارژدهی مناسب
  • رابط کاربری ساده
  • قابلیت مکالمه
  • پشتیبانی از شارژ بی سیم
  • بدنه فولادی

نکات منفی ساعت شیائومی واچ S1

  • سرعت شارژ پایین
  • عدم پشتیبانی از سیم کارت

نکات مثبت امیزفیت GTR 4

  • شارژدهی بسیار عالی
  • امکانات ورزشی و سلامتی زیاد
  • دقت بالای سنسورهای ورزشی و سلامتی
  • نمایشگر AMOLED
  • قابلیت مکالمه
  • پشتیبانی از زبان فارسی

نکات منفی امیزفیت GTR 4

  • عدم پشتیبانی از سیم کارت
  • رابط کاربری پیچیده ساعت

با توجه به مقایسه های صورت گرفته، به نظر می رسد به صورت کلی هر دو ساعت هوشمند ارزش خرید بسیار بالایی دارند، به ویژه آنکه این محصولات از لحاظ قیمتی نیز بسیار نزدیک به هم هستند و نماینده امیزفیت با قیمت بیشتری در بازار به فروش می رسد.

در مجموع، اگر در پی خرید یک ساعت هوشمند با ظاهر کلاسیک و نوسالژیک، نمایشگر AMOLED و بدنه ای مقاوم، پشتیبانی از قابلیت مکالمه و قابلیت های ورزشی مناسب هستید، ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 می تواند خرید رضایت بخشی برای شما باشد.

اما اگر قصد خرید یک ساعت هوشمند با طراحی اسپورت تر، شارژدهی طولانی، نمایشگر باکیفیت AMOLED با دنیایی از امکانات ورزشی و سلامتی پیشرفته و دقیق را دارید، بدون هیچ شکی، امیزفیت GTR 4 به راحتی می تواند به نیازهای شما پاسخ دهد.

نظر شما در خصوص این دو ساعت هوشمند مقایسه شده چیست؟ آیا شما تجربه استفاده از این دو گجت پوشیدنی شیائومی و امیزفیت را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران خبرنگاران در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2105

به "ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت شیائومی واچ S1 در مقابل امیزفیت GTR 4؛ کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید