علائم شایع سرطان تیروئید

به گزارش مجله بابلسر، مهر/یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، گفت: بافت سرطانی تیروئید برعکس بافت طبیعی، هیچ هورمونی نمی سازد و هیچ علائمی از پرکاری یا کم کاری غده تیروئید مشاهده نمی شود.

علائم شایع سرطان تیروئید

حسین دلشاد، افزود: رشد بافت سرطانی باعث بروز توده ای در ناحیه جلو گردن می شود که به طور اتفاقی توسط بیمار و یا پزشک معالج کشف می شود.

وی ادامه داد: رشد بیشتر تومور و اثر فشاری آن بر نسوج زیرین باعث بروز علائمی نظیر اختلال بلع، تنگی نفس و سرفه های ممتد در بیمار می شود. گسترش سرطان به بافت های مجاور و درگیری تارهای صوتی نیز باعث ایجاد خشونت صدا در بیمار می کند.

به گفته دلشاد، در مراحل پیشرفته بیماری با گسترش سرطان به مناطق دور دست، بیمار دچار درگیری ریه، استخوان ها، مغز و کبد می شود و با اختلال عملکرد عضوهای مبتلا از جمله درد و شکستگی استخوان و تنگی نفس مراجعه می کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تمام افرادی که متوجه توده ای در ناحیه جلو گردن و یا بزرگی غدد لنفاوی زنجیره های لنفاوی گردن شده باشند توصیه کرد برای ارزیابی حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دلشاد، معاینه بالینی سرو گردن و لمس دقیق غده تیروئید توسط پزشک متخصص را اولین گام در تشخیص بیماری مطرح نمود و افزود: در صورت لمس توده ای در غده تیروئید و یا حتی عدم لمس توده انجام اولتراسونوگرافی غده تیروئید می تواند خصوصیات توده قابل لمس و یا وجود توده های غیر قابل لمس را نشان دهد.

وی تاکید کرد: به منظور تشخیص نهایی تحت هدایت اولتراسونوگرافی از توده های موجود در تیروئید نمونه برداری سوزنی به عمل می آید که ماهیت نسج نمونه برداری شده را مشخص می کند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1506

به "علائم شایع سرطان تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم شایع سرطان تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید