در خرید ضد آفتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گزارش مجله بابلسر، ضدآفتاب ها یکی از برترین راه کارها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و ایمنی دربرابر اشعه های مضر هستند. اما آنالیز های اخیر نشان داده اند که همین کرم های مفید برای طبیعت بیش از میزان مضر هستند. پس راه چاره چیست؟

در خرید ضد آفتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما برای خرید ضدآفتاب به چه نکاتی توجه می کنید؟ نوع پوست خود، برند، درصد چربی کرم، یا هر نکته قابل توجهی که باشد مسئله مهم دیگری وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت. ماده ای در ضدآفتاب ها وجود دارد که باعث آسیب رساندن به طبیعت می گردد، بنابراین در خرید خود باید دقت کنیم که محصول مورد نظر ما حاوی یک سری مواد باشد تا به چرخه طبیعت ضرری وارد نکند. هدف این مقاله آگاهی رساندن به شما درباره عملکرد ضدآفتاب ها و تاثیر آن ها بر زیست بوم است، و اینکه نقش ما در جلوگیری از این ضرر بزرگ و جهانی چیست. هدف این ضرر آب ها و بی مهرگانی است که جهانگردان برای شنا به آن ساحل ها می فرایند.

خطر

ساحل زیبای وایکیکی در اوآهو، بخاطر پس زمینه شهر، حوله ها و چترهای رنگارنگ و بی شمار که شبیه پارچه چهل تکه هستند، جمعی از موج های آبی و فیروزه ای با یک عالم موج سوار، و رایحه کرم ضدآفتابی که هزاران نفر به میزان زیاد به بدن های خود زده اند، معروف است. این ساحل تا سال 2021، به عنوان اولین ساحلی که در آمریکا، استفاده از انواع مختلف کرم ضدآفتاب را ممنوع اعلام می نماید، معروف خواهد شد. علتش؟ به این خاطر که این کرم ها باعث ازبین رفتن مرجان های باارزش هاوایی می شوند.

آنچه باید درباره اکسی بنزون بدانیم

درواقع مقصر اصلی ضدآفتاب ها نیستند، بلکه ماده ای فعال به نام اکسی بنزون است. مواد داخل این کرم ها (که مانع آسیب اشعه های مختلف می شوند)، به تایید سازمان غذا و دارو، حدود 40 سال است که مورد استفاده قرار گرفته اند، اما علت این هشدار ناگهانی چیست؟

در سال 2015، دانشمندانی که انواع مختلف مرجان های هاوایی را مورد مطالعه قرار داده بودند، دریافتند که اکسی بنزون موجب سفید شدن مرجان ها می گردد (که این موضوع باعث مرگ بی مهرگان آبزی می گردد) و از تولیدمثل آن ها جلوگیری می نماید. تاثیرات این مواد شیمیایی، با وجود نور خورشید افزایش می یابد. این ماده تنها برای مرجان ها مضر نیست، بلکه مطالعات اخیر آن را در سرطان سینه و نقص نوزادان بی تاثیر نمی داند. مطالعاتی که در مجله آلودگی محیطی و سم شناسی منتشر شد، نشان می دهد که تنها یک قطره از ضدآفتاب حاوی اکسی بنزون کافی است تا اقیانوس را به میزان 6.5 استخر شنای المپیک آلوده کند. حال باید بگوییم که هر ساله 14000 تن ضدآفتاب، به وسیله شناگران و غواصان و فاضلاب دوش ها وارد آب ها می گردد.

صخره های مرجانی یکی از متنوع ترین زیست بوم های جهانی زیر آب هستند که 25 درصد حیات اقیانوس را در دست دارند. علاوه بر این، صخره های مرجانی 3.4 بیلیون دلار غذا، شغل و جهانگردی را تامین می نمایند و طبق گزارش های اداره ملی اقیانوسی و جوی، هر ساله به تنهایی از ساحل های آمریکا محافظت می نماید. اخیرا خطرهای بسیاری این زیست بوم های ظریف را تهدید نموده اند، اما همچنان امید هست. همین مطالعه تایید نموده که آسیب اکسی بنزون بیشتر در منطقه ها جهانگرد پذیر محسوس است، بنابراین جهانگردان می توانند با استفاده از ضدآفتاب هایی غیرسمی، بجای ضدآفتاب های مضر، نقش بسیار مهمی در یاری به حفظ مرجان ها ایفا نمایند.

چطور ضدآفتاب خود را انتخاب کنیم؟

دکتر جان فاث (Dr John Fauth)، دانشیار علوم زیستی دانشگاه سنترال فلوریدا و محقق سال 2015، بیان می نماید که زمانی که قصد خرید یک ضدآفتاب مناسب اقیانوس را از داروخانه یا سوپرمارکت ها دارید، آن هایی را انتخاب کنید که دارای مواد معدنی حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم باشند. این کرم ها هم برای مرجان ها و هم برای انسان ها بهتر و سالم تر هستند. او بعلاوه پیشنهاد می نماید که از مغازه های مقصد کرم خریداری کنید، چراکه این کار هم باعث افزایش اقتصاد آن منطقه و هم تشویق حفظ منابع محلی می گردد.

از کرم هایی که دارای مواد معدنی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند، بهره ببرید

دکتر فاث اضافه می نماید که استفاده از کرم های ضدآفتاب، باید بخشی از یک استراتژی همه جانبه باشد؛ به این معنا که در کنار آن، باید سعی کنیم خیلی در معرض آفتاب و اشعه های مضر قرار نگیریم، تا حد امکان در سایه بایستیم، لباس های گشاد و راحت بپوشیم (کلاه های لبه دار، لباس های آستین بلند و شلوار) و به هنگام شنا کردن از لباس های غواصی یا لباس های پوشیده مخصوص استفاده کنیم. افراد در عین حال که می توانند شیک باشند، می توانند از جاذبه های طبیعی نیز لذت ببرند.

از آنجا که این کرم ها روی سطح پوست می نشینند تا از ما در برابر اشعه های مضر محافظت نمایند، میزانی چسبناک هستند و لکه های براق کوچکی را روی پوست به جا می گذارند، که البته این چیز خوبی است، زیرا به شما نشان می دهد که چطور عمل می نماید. اما اگر خواستید پیش از خرید میزانی از آن را امتحان کنید، یک نمونه از آن را سفارش دهید (این کار در جاهای مختلف جهان فرق دارد، بعضی برندها یا سایت های خارجی این نوع سفارش ها را قبول می نمایند، اما ممکن است در ایران این شرایط مهیا نباشد، درنتیجه اگر ممکن بود از فروشنده بخواهید تا بسته های کوچک محصول مورد نظر را به شما بدهند تا از کارایی آن مطمئن شوید).

دکتر Joshua Zeichner، مدیر تحقیقات آرایشی و کلینیکی بیمارستان Mount Sinai در نیویورک، بر اهمیت استفاده از ضدآفتاب ها، نه تنها در ساحل بلکه در طول روز تاکید می نماید. او نیز چون دکتر فاث، بیان می نماید کرم هایی را انتخاب کنید که دارای اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم، به عنوان مواد فعال باشند. همجنین اضافه می نماید که کرم هایی که تنها دارای اکسید روی هستند، برای مصرف روزانه بهتراند. با اینکه هردو بی خطر هستند، اما بعضی افراد ترجیح می دهند از کرم هایی استفاده نمایند که تنها دارای زینک (روی) است، چراکه این ماده به صورت طبیعی در بدن یافت می گردد.

در چه منطقه های این تغییرات را مشاهده می کنیم؟

هاوایی و بونیر، که هر ساله به ترتیب 8.9 میلیون و 150000 نفر جهانگرد دارند، برنامه هایی را اعلام نموده اند که طی آن ها استفاده از ضدآفتاب های مضر برای مرجان ها تا سال 2021 غیرقانونی اعلام می گردد، به مردم جهان درباره این مسئله آگاهی می دهند و از سازمان غذا و دارو می خواهند تا در برابر مواد مضر ضدآفتاب ها عکس العل جهانی نشان دهد.

این نگرانی وجود دارد که چون ضدآفتاب های حدوی اکسی بنزون تقریبا در 70 درصد داروخانه های فروخته می گردد، چنین ممنوعیتی باعث می گردد افرادی که به ساحل می فرایند، نتوانند از پوست خود محافظت نمایند. اما اعضای صنعت جهانگردی در تمام جهان (از تورهای کوچک گرفته تا هتل ها و هواپیمایی ها) کوشش هایی را برای توسعه آگاهی و افزایش جایگزین هایی برای ضدآفتاب های مضر انجام می دهند. صنعت های تجاری با قرار دادن ضدآفتاب های پمپی برای جهانگردان، کوشش می نمایند تا هم نمونه کار خود را به آن ها عرضه نمایند و م چرخ صنعت شان را بگردانند، هم مطمئن شوند که سنت استفاده از این نوع کرم ها از بین نمی رود.

سال جاری، یکی از غواصان تورها در روستای پلاسنسیا (Placencia)، بلیز، پس از اینکه یکی از قایق ران ها متوجه درخشندگی به جا مانده از غواصان جهانگرد روی آب شد، یک پمپ پر از ضدآفتاب با مواد معدنی و طبیعی را برای مصرف جهانگردان روی ناوگان خود قرار داد.

جف اسکات صاحب قایق می گوید:

زمانی که جمعیت افراد در اطراف قایق زیاد می شد، خیلی راحت می توانستید سطح آب را ببینید که چطور براق و صیقلی شده است. هرچه که در آن کرم ها بکار رفته بود، روی آب قرار داشت. البته دیگر این صحنه را نمی بینیم.

حتی در بیشتر هتل های هاوایی پمپ های ضدآفتاب با مواد غیرمضر، برای مصرف جهانگردان نصب شده است.

جهانگردانی که به منطقه ریویرا مایا (Maya Riviera) در مکزیک سفر می نمایند، متوجه این تغییرات می شوند. جهانگردان تشویق می شوند یا از ضدآفتاب های حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم استفاده نمایند، یا کرم های خود را با نمونه های سالم که در پارک عرضه می گردد، مبادله نمایند.

ضدآفتاب های شیمیایی تنها عامل از بین رفتن مرجان ها نیستند، اما عاملی هستند که جهانگردان و صنعت جهانگردی بیشترین قدرت را در تغییر آن دارند.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1907

به "در خرید ضد آفتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خرید ضد آفتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید