فرایند بازار سرمایه این هفته مثبت است؟

به گزارش مجله بابلسر، به گزارش خبرنگاران، علی پروین، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیلی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در سال های گذشته تجربه کاهش دامنه نوسان را داشتیم و جواب معکوسی را از بازار گرفتیم. در سال های قبل سهام بازار پایه بدون دامنه نوسان مورد معامله قرار می گرفت و پس از اینکه دامنه نوسان برای این قبیل از سهام ایجاد شد متاسفانه شرکت ها با رشد هیجانی بسیار سنگینی روبرو شدند و بازار وارد سفته بازی در سهام شرکت ها شد. در این شرایط نماد معاملاتی که طی یک تا 2 سال در یک بازه قیمتی خیلی کوچک حرکت می کرد به یک باره با افزایش 100 تا 200 درصدی رو به رو شد.

فرایند بازار سرمایه این هفته مثبت است؟

در حقیقت دامنه نوسان برای بازار سهام سم محسوب می شود. با توجه به اینکه دامنه نوسان در بازه منفی کاهشی شد بنابراین بازار به هر سمت و سویی در مدار مثبت حرکت کند یقینا احتیاجمند اصلاح قیمتی خواهد بود چرا که اغلب سهامدارانی که در قیمت های پایین اقدام به خرید سهمی در بازار کردند مدتی بعد ذخیره سود و فروش را در دستور کار معاملاتی خود قرار می دهند.

بازار هم با توجه به اینکه از دامنه منفی 2 درصدی برخوردار است بنابراین آهسته تر اصلاح خواهد نمود و ناخواسته شاهد ایجاد رکود قیمتی در سهام شرکت ها خواهیم بود، در این شرایط شرط نقدشوندگی بازار نقض می شود.

برای برون رفت از این شرایط، عدم مشاهده سفته بازی روی بعضی سهم ها و جلو گیری از تشکیل حباب قیمتی در شرکت ها احتیاج است که به طور کلی دامنه نوسان حذف شود. در چنین شرایطی اگر بازار احتیاج به اصلاح دارد در زمانی خیلی کوتاه چنین اصلاحی صورت می پذیرد و در واقع پویایی به بازار سهام بازمی شود. دیگر در بازار شاهد این موضوع نخواهیم بود که با ایجاد صف های خرید کاذب سهامداران آماتور را به این سمت راهنمایی می نمایند و موجب تشکیل حباب در شرکت ها می شوند.

برای رسیدن به مطلوبیت و پویایی بالاتر فارغ از اینکه دامنه نوسان باید به صورت کامل حذف شود، راه چاره بعدی دو طرفه کردن این بازار است. این مهم باعث می شود که سهام شرکت هایی که حبابی شده اند توسط خالی فروشی (فروش صوری) به نوعی از حباب قیمتی بیشتر ممانعت به عمل آید. در این حالت سرمایه گذار این توان را ندارد که با جمع آوری مبلغی اقدام به افزایش کاذب قیمت سهام مورد نظر کند. بنابراین پول هم در پی این رویداد از بازار خارج نخواهد شد.

اکنون به دلیل ماهیت یک طرفه بودن بازار در زمان های صعودی شاهد ورود پول به بورس هستیم و در بازه های اصلاحی شاهد خروج نقدینگی و حرکت به سمت بازار های موازی هستیم. در بازار دو طرفه چه در زمان صعود و چه در زمان نزول پول درون بازار باقی خواهد ماند و باعث می شود که نوسانات قیمت، حجم معاملات و نقدشوندگی در سطح بالا باقی بمانند.

با توجه به اینکه قیمت ها همچنان در محدوده پایینی در حرکتند و بسیاری از سهم ها از ارزندگی قابل توجهی برخوردار هستند فرایند بازار برای هفته آینده به سمت مثبت ارزیابی می شود اما در ادامه در صورتی که بازار به دنبال فاز اصلاحی باشد با توجه به ثبات قانون دامنه نوسان نامتقارن در هفته های بعدی یقینا با مسائل عدیده ای روبرو خواهد شد.

در صورتی که ماهیت قوانین بازار حمایتی است حداقل دامنه نوسان شناور شود. اگر چند روزی بازار مثبت بود مجددا بازار به حالت اول بازشود. در مقاطعی که بازار به صورت افراطی ریزشی است قانون فعلی می تواند دوباره بازشود. حداقل با چنین شرایطی بازار می تواند روال عادی خود را طی کند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1330

به "فرایند بازار سرمایه این هفته مثبت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند بازار سرمایه این هفته مثبت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید