خبرنگاران رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین یاری می نماید

به گزارش مجله بابلسر، بجنورد - خبرنگاران - رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه گفت: جذب سرمایه گذار و رونق صنعت گردشگری می تواند به رشد و رونق فراوری و اشتغال شهرستان اسفراین منجر گردد.

خبرنگاران رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین یاری می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در روز شنبه، سعید جغتایی در بازدید از ارگ تاریخی بلقیس اسفراین، که با هدف شناخت ظرفیت های گردشگری و مالی اسفراین انجام شد، گفت: در صورت تامین اعتبار، یقینا به منظور تخصیص اعتباری برای توسعه کمپ گردشگری مجموعه تاریخی بلقیس تصمیم گیری خواهد شد.

فرماندار اسفراین نیز در این بازدید، از کمپ گردشگری بلقیس به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه شهرستان برای توسعه صنعت گردشگری یاد کرد و گفت: کوشش می گردد با اعتباری بیش از 6 میلیارد ریال، این کمپ تا خاتمه سال جاری تکمیل گردد که البته بخشی از قسمت های توسعه ای آن نیز احتیاج به تأمین اعتبار دارد.

طاهر رستمی همچنین در جریان بازدید رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه از طرح در حال ساخت موزه تاریخی اسفراین، گفت: این طرح نیز از پروژه های گردشگری شهرستان است که تا به امروز بیش از 17 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده و سال جاری نیز بیش از 6 میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافته است.

در این بازدیدها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه را همراهی می کردند.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای بزرگ خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می گردد که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار گرفته است.

این شهر گستره ای 180 هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

طبق یافته های باستان شناسی، قدیم ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می گردد و زندگی در آن تا خاتمه دوره صفویه ادامه داشته است.

معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده اند.

مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.

استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای بزرگ تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل نموده است

این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن شروع شد.

پرونده شهر تاریخی بلقیس از سوی دفتر امور پایگاه های میراث جهانی میراث فرهنگی در حال آنالیز و طی مراحل برای معرفی ثبت در میراث جهانی است قرار گرفته است.

شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1132

به "خبرنگاران رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید