رونق گردشگری سلطانیه نیازمند توجه و سرمایه گذاری است

به گزارش مجله بابلسر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، رونق گردشگری سلطانیه نیازمند توجه و سرمایه گذاری است.

رونق گردشگری سلطانیه نیازمند توجه و سرمایه گذاری است

امروزه نقش توریستی در اقتصاد دنیا بر کسی پوشیده نیست و به اعتقاد کارشناسان، این صنعت، برترین منبع مالی است که می تواند جایگزین نفت گردد.

این صنعت مهم به اعتقاد کارشناسان می تواند علاوه بر افزایش فراوری ناخالص داخلی اشتغال زیادی را به همراه داشته باشد.

متولیان این حوزه در کشور طی چند سال گذشته کوشش نموده اند صنعت توریستی در اقصی نقاط کشور رشد یابد اما بروز مسائل و موانع متعدد مانع تحقق این امر مهم شده است.

بنابر آمارهای اعلام شده، بیش از 2 هزار اثر تاریخی و طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد 925 اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از طرفی استان زنجان دارای آثار باستانی فراوان و ارزشمندی مانند گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری دنیا یا معبد داش کسن است که همه ساله توریستان زیادی را به خود جذب می نماید.

یکی از منطقه ها بکر و دارای جاذبه های طبیعی و توریستی استان، شهرستان سلطانیه به مرکزیت شهر تاریخی سلطانیه مشتمل بر بخش های مرکزی و باغ حلی است.

این شهرستان که در سال 1392 به شهرستان ارتقا یافت از شمال به شهرستان طارم، از شرق به ابهر و استان قزوین، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان خدابنده و ایجرود و از غرب و شمال غرب به شهرستان زنجان محدود می گردد.

سلطانیه تاریخی کهن را در دل خود جای داده که از قرن ها اقتدار و عظمت هنر و فرهنگ ایرانی برآمده است، این شهرستان جاذبه های توریستی تاریخی طبیعی زیادی دارد و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که ساکنان غرب کشور و حتی مرکز به راحتی امکان دسترسی به آن را دارند.

شهر سلطانیه ویژگی هایی خاص و کم نظیری دارد و برخلاف بقیه مرکز های ایران که حاصل پیشرفت و تکامل تدریجی بودند، یکباره و به دستور پادشاه مغول، اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده بنا شد تا مرکز تازهی برای امپراتوری بزرگ باشد.

آخرین باری که نام سلطانیه را در میان صفحات تاریخ می بینیم، مربوط به زمانی است که در گیر و دار جنگ با روسیه تزاری در عهد پادشاهان قاجار دشت سلطانیه به عنوان قرارگاه قشون ایران مورد استفاده نهاده شد و در این زمان بود که به دستور فتحعلی شاه با استفاده از مصالح به جامانده از ابنیه تاریخی، بنایی تازه به نام کوشک احداث شد که امروزه بقایای آن همچنان وجود دارد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان سلطانیه با بیان اینکه یکی از اقدامات این اداره برگزاری جشنواره های متعدد در راستای جذب توریست بوده، گفت: به تازگی جشنواره گل محمدی و گلاب در سلطانیه به مدت یک هفته برگزار گردید.

پروانه عسگری پیرامون اینکه رونق توریستی سلطانیه احتیاجمند توجه و سرمایه گذاری است، اضافه نمود: در این مدت بیش از 10 هزار و 500 نفر از بناهای ماندگار داش کسن و گنبد سلطانیه بازدید کردند.

وی یکی از چالش های پیش رو در توسعه توریستی شهرستان را در حوزه عرصه، حریم و ساخت و ساز غیر مجاز عنوان نمود و گفت: همین مسائل مسائل و چالش هایی را ایجاد نموده است.

این مسئول ادامه داد: بیشتر زمین های کشاورزی در گذشته عرصه حریم بوده و با حفاری هایی که اجرا شده برای خود مردم مشکل ساز شده است.

عسگری با بیان اینکه شهرستان سلطانیه سه اثر ملی، یک اثر ثبت دنیای و یک پایگاه ملی داش کسن را در خود جای داده، اضافه نمود: سرمایه گذاری برای جذب توریست نتایج بهتری را در توسعه این منطقه در پی دارد.

وی با بیان اینکه توریستی سلطانیه در مقایسه با گذشته تفاوت هایی دارد، گفت: اطلاع رسانی های مستمر و تاسیس واحدهای بومگردی، خانه های توریستی و مسافر در جذب توریست تاثیر فراوانی داشته است.

عسگری با اشاره به آخرین شرایط گنبد سلطانیه به عنوان تنها اثر دنیای استان اضافه نمود: بازسازی این اثر با محدودیت هایی روبرو شده است و این اجازه را نداریم هر روش بازسازیی را اجرا کنیم، پیش از این گنبد سلطانیه با کمبود اعتبار روبرو بود که تا به امروز منابع خوبی جذب شده است.

وی با بیان اینکه توریستی شهرستان به درآمدزایی بخش خصوصی منجر شده، گفت: توسعه توریستی سلطانیه احتیاجمند تبلیغات و ساخت مراکز اقامتی و هتل های متعدد احتیاج دارد که در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در حال اجرا است.

این مسئول با بیان اینکه برای واگذاری بناهای تاریخی از قبیل چلبی اوغلی یا حمام سالار شهرستان نیز از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفته شده، گفت: تحقق این برنامه ها در رونق و توسعه روز افزون توریستی شهرستان بسیار اثرگذار است.

وی اعلام نمود: حمایت های مردم، سازمان های مردم نهاد و رونق و احیای چمن تاریخی سلطانیه با آبرسانی های مطلوب در توسعه توریستی و پیشرفت شهرستان بسیار مفید است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان سلطانیه بعلاوه توسعه و رشد رشته های مختلف صنایع دستی را از جمله اقدامات مهم دیگر برشمرد و گفت: با اقدامات اجرا شده بیش از 18 رشته صنایع دستی در شهرستان فعال شده است.

به گفته وی، این کارها علاوه بر ارزآوری به صادرات محصولات هنرمندان صنایع دستی شهرستان به کشورهای عربی منجر شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان زنجان در این باره گفت: در راستای رونق هرچه بیشتر منطقه و ارائه خدمات مناسب به توریستانی که شهرستان تاریخی سلطانیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند باید توسعه زیرساخت ها در این منطقه متوازن با رشد توریستی اتفاق بیفتد.

سید سعید صفوی اضافه نمود: شهرستان سلطانیه با داشتن ظرفیت های ویژه در حوزه توریستی یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور است که سرمایه گذاری در حوزه توریستی در این شهرستان با ریسک پایین محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی استان، آماده حمایت از ایده های نو خواهد بود و تعریف و تکمیل مسیر توریستی برای این منطقه در دستور کار واقع شده است و امتیاز ویژه ای برای توریستی استان محسوب می گردد.

این مسئول یادآور شد: جذب سرمایه گذاران در راستای راه اندازی بومگردی، هتل و مجتمع های توریستی، مشارکت دهیاری ها در اجرای پروژه های مشارکتی و معرفی هر چه بهتر شهرستان به توریستان داخلی و خارجی از جمله اهداف اداره کل برای اجرایی شدن در شهرستان سلطانیه است.

وی یکی از برنامه های این اداره کل را افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه توریستی و استفاده از ظرفیت های آن برای توسعه این بخش در استان ذکر کرد.

صفوی اضافه نمود: در این راستا جلسه هم اندیشی مجمع استانی تشکل های حرفه ای توریستی، کارشناسان توریستی و روسای تشکل ها تشکیل شد.

این مسئول اعلام نمود: روسا و نمایندگان تشکل های حرفه ای توریستی استان در تعامل با معاونت توریستی و کارشناسان اداره کل باید از تمامی تاسیسات توریستی سطح استان بازدید نمایند.

فرماندار سلطانیه نیز گفت: ساخت هتل یکی از احتیاجهای اصلی و مهم در این شهرستان برای توسعه توریستی و ارائه خدمات بهتر به توریستان است.

محمدرضا براتی با بیان اینکه شهرستان سلطانیه در حوزه توریستی ظرفیت های زیادی دارد، اضافه نمود: این شهرستان به واسطه وجود گنبد سلطانیه که نگین توریستی استان است و بعلاوه جاذبه هایی مانند معبد داش کسن و بقعه چلبی اوغلو می تواند در سطح کشور مطرح باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سرمایه گذاری در بخش توریستی این شهرستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه توریستی می تواند در بخش های مختلف انجام گردد که رونق هر یک از این بخش ها می تواند باعث رشد توریستی گردد.

براتی با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در این حوزه، اعلام کرد: میتوان با شناسایی فرصت ها در این بخش ها و تطبیق آن با احتیاجهای توریستان باعث رشد و توسعه توریستی شد.

فرماندار سلطانیه با شرح اینکه توانمندی های سرمایه گذاران باید به وسیله اداره کل میراث فرهنگی و توریستی شناسایی گردد، اضافه نمود: امیدواریم همه دستگاه های اجرایی نهایت همکاری را برای تسهیل ساخت هتل و تاسیسات توریستی به وسیله بخش خصوصی انجام دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 تیر 1403 بروزرسانی: 9 تیر 1403 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2133

به "رونق گردشگری سلطانیه نیازمند توجه و سرمایه گذاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق گردشگری سلطانیه نیازمند توجه و سرمایه گذاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید