5 نکته اساسی برای پخت کله جوش

به گزارش مجله بابلسر، کله جوش یکی از غذاهای سنتی و بسیار محبوب ایرانی است که به دلیل داشتن کشک و گردو خواص زیادی دارد و بسیار خوشمزه و مقوی است.

5 نکته اساسی برای پخت کله جوش

خبرنگاران | کله جوش یکی از غذا های سنتی ایران است که در نقاط مختلف کشور با روش های پخت متنوع و اسامی گوناگون مانند اشکنه کشک، دوغ گرمه، قتقو، کشک کله جوش، قروتی و... رواج دارد.

به گزارش خبرنگاران ، این غذا که در گذشته بیشتر در منطقه ها کویر نشین ایران طبخ می شد، به معنای غذایی است که برای پخته شدن به چند جوش نیاز دارد. کل جوش غذای ساده ای است که به راحتی تهیه می شود و در عین حال به دلیل داشتن کشک و گردو یک وعده غذایی کامل و مقوی است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه کل جوش همراه با ارائه نکات مهم مربوط به پخت این غذا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کله جوش

روغن: 3 قاشق غذاخوری

پیاز میانه: 2 عدد

کشک: 5 قاشق غذاخوری

نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری سرپر

گردو: 10 عدد

آب جوش: یک و نیم لیوان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه لازم

طرز تهیه کله جوش

مرحله اول: ابتدا پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و توی قابلمه بریزید. روغن را به پیاز اضافه کنید و صبر کنید تا با شعله میانه کمی تفت بخورد. بعد از اینکه پیاز نرم شد، زردچوبه را به آن اضافه کنید و بگذارید دو دقیقه دیگر تقت بخورد. سپس مغز گردو را با هاون یا دستگاه خردکن خرد کنید و همراه با فلفل سیاه، نمک و نعنا خشک به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله دوم: در این مرحله کشک را توی قابلمه بریزید و آب جوش را کم کم اضافه کنید. خوب هم بزنید تا کشک کاملاً با آب حل شود و حالت گلوله ای نداشته باشد. حالا شعله اجاق گاز را کم کنید و بیست دقیقه زمان بدهید تا کشک بجوشد و به غلظت کافی برسد. بعد از گذشت بیست دقیقه تا نیم ساعت کل جوش شما آماده است. این غذا را می توانید با نان خشک و یا نان تازه همراه با سبزی خوردن میل کنید، نوش جان.

5 نکته مهم برای پخت کله جوش

1ـ در اضافه کردن نمک به این غذا دقت کنید؛ زیرا کشک معمولا نمک زیادی دارد و ممکن است کل جوش شما شور شود.

2ـ می توانید در کنار نعناع خشک از سایر سبزی خشک های معطر مانند مرزه و ریحان برای تهیه این غذا استفاده کنید که کاملاً سلیقه ای است.

3ـ کل جوش خوشمزه و جا افتاده باید غلیظ باشد؛ بنابراین در اضافه کردن آب به نسبت کشکی که دارید، توجه کنید.

4ـ کشک های سنتی و محلی نسبت به کشک های پاستوریزه ترش تر هستند و طعم بهتری دارند؛ بنابراین بهتر است برای خوشمزه تر شدن کل جوش از کشک سنتی استفاده کنید.

5ـ یکی از موارد موثر در خوشمزه شدن کل جوش تهیه پیاز داغ کافی است. اگر اندازه پیاز داغ نسبت به مواد شما کم باشد، کل جوش طعم خوبی نخواهد داشت.

منبع: فرادید
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2037

به "5 نکته اساسی برای پخت کله جوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته اساسی برای پخت کله جوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید