طرز تهیه قهوه فرانسه ؛ یک نوشیدنی کلاسیک و خوش طعم (تور فرانسه ارزان)

به گزارش مجله بابلسر، قهوه فرانسه با این که اسمی تجملاتی دارد ولی یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین انواع قهوه است. برای تهیه آن تنها به یک فرنچ پرس نیاز خواهید داشت. فرنچ پرس یک دستگاه ساده برای تهیه انواع قهوه های دمی است که یکی از مقرون به صرفه ترین ابزارهای مربوط به تهیه قهوه به شمار می رود. تهیه قهوه فرانسه با استفاده از فرنچ فرس کار راحتی است. کافیست چند بار امتحان کنید.

طرز تهیه قهوه فرانسه ؛ یک نوشیدنی کلاسیک و خوش طعم (تور فرانسه ارزان)

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

داستان ساخته شدن فرنچ پرس هم بسیار جالب و خواندنی است. در زمان های قدیم یک مرد فرانسوی برای تهیه قهوه دست به کار می گردد. در نهایت پس از چند بار سعی و خطا کردن توانست به یک نوشیدنی گرم و خوشمزه دست پیدا کند. او برای آن که دانه های قهوه روی آب نمانند و خوب با آب ترکیب شوند از یک صفحه فلزی استفاده کرد. به زودی طرز تهیه قهوه فرانسه بین مردم بسیار معروف شد. امروز قهوه فرانسوی در بین دوست داران قهوه هواداران زیادی دارد. در ادامه، طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس شرح داده می گردد. پیشنهاد می کنیم پیش از تهیه آن حتماً به نکات مربوط به تهیه قهوه فرانسه هم نگاهی بیاندازید.

مواد لازم برای تهیه قهوه فرانسه

  • آب چهار فنجان (یک لیتر)
  • قهوه نصف فنجان (67 گرم)

طرز تهیه قهوه فرانسه

نکات ابتدایی پیش از مراحل آماده سازی

برای تهیه این قهوه فوق العاده خوشمزه به لوازمی مانند کتری، هم زن یا قاشق بلند، تایمر و فرنچ پرس نیاز دارید. البته به جای تایمر می توانید از ساعت مچی یا ساعت موبایلتان هم بهره ببرید. پس از تدارک تماشا لوازم لازم، نوبت به تهیه قهوه فرانسه می رسد.

مرحله اول

از آن جایی که دما نقش مهمی در تهیه قهوه دارد، اولین قدم برای تهیه قهوه فرانسه گرم کردن فرنچ پرس است. برای این کار کتری را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. بگذارید آب به جوش بیاید. سپس، آب جوشیده را به آرامی داخل فرنچ پرس بریزید. این کار باعث حفظ دما هنگام دم کردن قهوه می گردد.

مرحله دوم

در همین حین، قهوه را به میزان مناسب آسیاب کنید. اگر قهوه را به صورت آسیاب شده خریداری می کنید، از قلم نیاندازید که میزان دانه های قهوه باید مناسب فرنچ پرس باشد. یک لیتر آب را داخل کتری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. وقتی که قهوه به خوبی آسیاب شد، آب جوشیده ای که از قبل داخل فرنچ پرس ریخته بودید را خالی کنید.

قهوه آسیاب شده را داخل فرنچ پرس بریزید. ابتدا تایمر را به کار بیاندازید. سپس، بلافاصله یک لیتر آب جوش را به آرامی و به شکل دورانی روی قهوه بریزید. سعی کنید همه جای قهوه را با آب خیس کنید تا هیچ قسمتی خشک نماند. این کار باعث می گردد تا عصاره قهوه به طور یکنواخت خارج گردد. ضمن این که در ایجاد طعم خوب قهوه نقشی اساسی ایفا می نماید. هنگامی که تایمر 30 ثانیه را نشان داد کتری را کنار بگذارید.

مرحله سوم

پس از چند ثانیه بقیه آب جوش را اضافه کنید تا فرنچ پرس کاملاً پر گردد. سپس با یک قاشق بلند قهوه را به آرامی هم بزنید. نیازی به سریع هم زدن نیست؛ چون این کار ممکن است باعث تلخ شدن قهوه گردد. درپوش فیلتری فرنچ پرس را قرار دهید به صورتی که فیلتر آن با سطح آب در تماس باشد.

مرحله چهارم

وقتی که تایمر چهار دقیقه را نشان داد، قهوه فرانسه آماده نوشیدن است. در این مرحله می توانید فیلتر فرنچ پرس را تا جایی که ممکن است پایین ببرید. این کار را به آرامی انجام دهید. نیازی به زیاد فشار دادن فیلتر نیست و فقط کافیست تا فیلتر با قهوه تماس پیدا کند و قهوه ته فرنچ پرس کمی متراکم گردد. فشار دادن بیش از حد فیلتر روی قهوه باعث خارج شدن عصاره تلخی از قهوه می گردد.

مرحله پنجم

قهوه فرانسه را داخل فنجان یا ماگ خود بریزید و نوش جان کنید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس کار سختی نیست، تنها کمی تمرین می خواهد.

نکات مربوط به طرز تهیه قهوه فرانسه

  • در صورتی که فرنچ پرس شما گنجایش یک لیتر آب را ندارد یا این که می خواهید میزان کمتری قهوه درست کنید، باید بدانید که برای تهیه قهوه فرانسه در فرنچ پرس نسبت ها به صورت زیر است:

    یک فنجان آب جوش - دو قاشق غذاخوری (14 گرم) قهوه

    دو فنجان آب جوش - یک چهارم فنجان (28 گرم) قهوه

    چهار فنجان (یک لیتر) آب جوش - نصف فنجان (56 گرم) قهوه

    هشت فنجان (دو لیتر) آب جوش - یک فنجان (112 گرم) قهوه

  • دمای ایده آل آب برای تهیه قهوه فرانسه 200 درجه سانتی گراد است. دمای بیشتر از 200 درجه سانتی گراد باعث سوختن قهوه و خراب شدن مزه آن می گردد. برای این که از این کار جلوگیری کنید، کتری را پس از جوشیدن آب از روی حرارت بردارید و 45-30 ثانیه صبر کنید. سپس، آب را به قهوه اضافه کنید.
  • حتماً همه قهوه را داخل یک لیوان یا ماگ خالی کنید؛ چون ماندن قهوه داخل فرنچ پرس باعث تلخ و خراب شدن مزه قهوه می گردد. همینطور ممکن است دستگاه را خراب کند. می توانید به جای مانده قهوه را داخل یک لیوان دردار بریزید و داخل یخچال قرار دهید. بدین ترتیب، می توانید این قهوه خنک را با چند تکه یخ در ساعت های گرم روز نوش جان کنید.
  • حتماً فرنچ پرس را به خوبی بشویید تا از ایجاد لایه های رسوبی کلسیم کربنات در آن جلوگیری کنید. این رسوبات به مرور زمان باعث کاهش کیفیت قهوه و خراب شدن مزه آن می شوند. برای تمیز کردن آن می توانید مخلوط آب داغ و سرکه سفید را به نسبت مساوی داخل آن بریزید. پس از چهار تا پنج دقیقه آن را خالی نموده و ظرف را آبکشی کنید.
  • اگر هم یک روز فرصت نکردید تا قهوه صبحگاهی تان را خودتان درست کنید، پیشنهاد می کنیم از قهوه های آماده سولاته کاله بهره ببرید. اسپرسو، کاپوچینو، کارامل ماکیاتو یا شاید هم اهل نوشیدن موکا باشید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1952

به "طرز تهیه قهوه فرانسه ؛ یک نوشیدنی کلاسیک و خوش طعم (تور فرانسه ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قهوه فرانسه ؛ یک نوشیدنی کلاسیک و خوش طعم (تور فرانسه ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید