تور عمان لحظه آخری: صدور مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان

به گزارش مجله بابلسر، مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار گفت: مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب آب از سواحل شرقی چابهار (منطقه رمین) از اداره محیط زیست گرفته شده است.

تور عمان لحظه آخری: صدور مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان

با تور عمان لحظه آخری از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد، علی عبداللهی مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار گفت: مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب از سواحل شرقی چابهار (منطقه رمین) از اداره محیط زیست گرفته شده است؛ پساب این طرح به اقیانوس هند برمی گردد و هیچ مخاطره زیست محیطی ندارد.

او اضافه نمود: احتیاج سنجی طرح انتقال آب از سال 92 بر اساس احتیاج بخش شرب و صنعت صورت آغاز شده است.

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار ادامه داد: مطالعات میدانی طرح از سال 95 آغاز شده، طبق مطالعات اجرا شده کسری آب شرب و صنعت در افق سال 1420، 950 میلیون مترمکعب برای 3 استان شرقی (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) برآورد شده است.

بیشتر بخوانید

عبداللهی اعلام کرد: در هر خط انتقال، حداکثر 250 میلیون مترمکعب می توان آب انتقال داد که اگر تا سال 1420 سه خط انتقال راه اندازی گردد، حدود 750 میلیون مترمکعب، انتقال آب صورت می گیرد؛ به جای مانده کسری آب هم از بازچرخانی پساب و موارد دیگر تأمین می گردد.

او توضیح داد: عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار و خلیج فارس از ایستگاه آخر یعنی ملک آباد مشهد به سمت تربت حیدریه به طول 120 کیلومتر آغاز شده است.

4 میلیارد دلار هزینه انتقال آب از دریای عمان به مشهد

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار تاکید نمود: هزینه طرح انتقال آب در فاز اول مطالعاتی برای جهت دریای عمان به مشهد نزدیک به 4 میلیارد دلار و برای جهت بندر عباس به مشهد حدود 2 ونیم میلیارد یورو برآورد شده است.

عبداللهی اظهار کرد: مسافت برآورد شده خط انتقال آب از سواحل چابهار تا مشهد، هزار و 515 کیلومتر است.

او اضافه نمود: ابلاغیه آغاز فعالیت شرکت پیمانکاری طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد آبان ماه سال جاری داده شد، هم اکنون 60 کیلومتر از 120 کیلومتر نقشه برداری شده است، بخشی از زمین های جهت انتقال آب با مجوز منابع طبیعی تملک شده اند، تجهیزات کارگاهی، 10 دستگاه ماشین سنگین و 10 کانکس انتقال داده شده اند.

هزینه طرح انتقال آب از سوی بخش خصوصی تأمین می گردد

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار ادامه داد: هزینه طرح، به وسیله بخش خصوصی و شرکت هایی مانند فولاد که مصرف کننده حجم زیادی از آب هستند، تأمین می گردد؛ گفتنی است که این انتقال آب برای استفاده در بخش صنعت صورت می گیرد، ولی اگر در جهت انتقال آب، احتیاج جدی در بخش های روستایی و آب شرب باشد، آب برای آن منطقه ها هم تأمین می گردد.

عبداللهی اعلام کرد: مجریان طرح، 2 شرکت ایمواسکو و تابش هستند؛ شرکت ایمواسکو تأمین آب صنایع و معادن و شرکت تابش طرح شیرین سازی آب در سواحل مکران را برعهده دارد.

پیشرفت 30 درصدی با انشعاب گیری از خط انتقال آب سیرجان

او توضیح داد: خط انتقالی که از بندعباس تا سیرجان برای گل گهر و چادرملو اجرا شده است، 120 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار تأکید کرد: اگر از سیرجان به سمت بیرجند و مشهد انشعاب گیری و این ظرفیت به استان های خراسان رضوی و جنوبی منتقل گردد، به منزله پیشرفت 30 درصدی پروژه از جهت بندرعباس به مشهد خواهد بود.

برای حل مشکل کم آبی احتیاج به تأمین آب بیشتر از دریای عمان و خلیج فارس است

عبداللهی اظهار کرد: اهتمام وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نیرو بر این است که با مشارکت بیشتر بتوان جریان تامین آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی برای مصارف شرب و صنعت افزایش داد.

او اضافه نمود: برای افزایش ظرفیت اندازه آب انتقالی از دریای عمان و خلیج فارس احتیاج است مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا بتوان آب شرب را برای روستاهای محروم و شهرهایی دارای تنش آبی تأمین کرد.

/ت.ز.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1705

به "تور عمان لحظه آخری: صدور مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان لحظه آخری: صدور مجوز برداشت 4 میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید