راه حل جدیدی برای شیمی درمانی سرطان های حفره شکم ابداع شد

به گزارش مجله بابلسر، محققان برای نخستین بار از آزمایش درمان تجربی جدیدی برای بیماران مبتلا به سرطان احشاء حفره شکم خبر دادند که شانس ادامه حیات این بیماران را افزایش می دهد.

راه حل جدیدی برای شیمی درمانی سرطان های حفره شکم ابداع شد

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، درمان سرطان های تخمدان، رحم، معده و روده با استفاده از روشهای معمول شیمی درمانی می تواند سخت باشد؛ به ویژه زمانی که تومورها به لایه نازک بافتی موسوم به صفاق که جدار شکم را می پوشاند، گسترش می یابد.

با آغاز رشد تومورها در جدار شکم بیماران، امید چندانی برای زنده ماندن طولانی مدت آنها وجود ندارد. اما این موضوع می تواند در آینده تغییر کند؛ چرا که اکنون پزشکان آماده آزمایش یک درمان تجربی در آمریکا هستند و چناچه این درمان همان طور که امید می رود عمل کند، می تواند به بیماران مبتلا به سرطان احشاء حفره شکم که در مراحل آخر این بیماری قرار دارند اجازه دهد که به زندگی خود ادامه دهند.

در این درمان تجربی، شیمی درمانی PIPAC، تحت شرایط بیهوشی عمومی بیمار انجام می شود. جراحان برای اعمال این روش درمانی دو برش کوچک در شکم بیمار ایجاد کرده، از طریق آنها یک جفت لوله را وارد شکم می کنند. سپس هوا درون شکم تلمبه می شود و شکم مانند بادکنک باد می شود.

پس از آن، پزشکان ماده شیمیایی را از طریق لوله ها، در سراسر قسمت داخلی شکم متورم شده افشانه می کنند. این کار باعث می شود بدون باز کردن حفره شکم که کاری تهاجمی و خطرناک است و با استفاده از حداقل مواد شیمیایی، تمامی تومورها پوشانده شود. جراحان نیم ساعت صبر می کنند تا مواد شیمی درمانی به داخل بافت بیمار برود و سپس قطرات اضافی را تخلیه می کنند.

در آزمایش هایی که در کشورهای دیگر اجرا شده، تعیین شده است که PIPAC فواید زیادی نسبت به شیمی درمانی سنتی برای بیماران مبتلا به سرطان شکم دارد.

یکی از فواید این روش درمانی این است که فقط به 10 تا 20 درصد دوز معمول داروهای شیمی درمانی نیاز دارد که باعث می شود این درمان برای بیماران قابل تحمل تر باشد. دیگر اینکه بیماران دچار ریزش مو نمی شوند.

این افشانه همچنین می تواند تمام شکم را بپوشاند و اطمینان می دهد که داروی شیمی درمانی به تمام تومورها می رسد. این روش درمانی نسبت به روش درمانی معمول عمل جراحی درآوردن تومورها که حتی برخی مواقع گزینه ای برای درمان محسوب نمی شود، کمتر تهاجمی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 822

به "راه حل جدیدی برای شیمی درمانی سرطان های حفره شکم ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل جدیدی برای شیمی درمانی سرطان های حفره شکم ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید