درمان جای جوش با لیزر

به گزارش مجله بابلسر، خبرنگاران: هدف از درمان جای جوش با لیزر، به حداقل رساندن ظاهرِ اسکار هایی است که از جوش های قدیمی به جا مانده اند. نود و پنج درصد از افرادی که جوش هایی داشته اند، ردی از آن ها روی صورت خود دارند. در درمان جای جوش با لیزر، نور بر لایه بیرونی پوست متمرکز می گردد تا بافت اسکار تخریب گردد. همزمان، درمان جای جوش با لیزر سبب تحریک فراوری سلول های جدید و سالم جهت جایگزین کردن بافت اسکار می گردد.

درمان جای جوش با لیزر

درمان جای جوش با لیزر درمانی غیر تهاجمی برای اسکار های باقی مانده از جای جوش است که به پوست منظره ناهموار می دهند و روش مناسبی به عنوان جانشین روش های جراحی است. هر چند درمان جای جوش با لیزر نمی تواند اسکار های جوش را کاملا برطرف نماید، اما قادر است ظاهر آن ها را محوتر نموده و همچنین درد ناشی از آن ها را به حداقل برساند.

اگر جوش فعال، پوست تیره و یا پوستی بسیار چین و چروک دار دارید، احتمالا کاندید مناسبی برای درمان جای جوش با لیزر نیستید. تنها یک متخصص پوست می تواند به شما بگوید که آیا درمان جای جوش با لیزر مناسب شما هست یا خیر.

عملکرد درمان جای جوش با لیزر چگونه است؟

درمان جای جوش با لیزر از دو طریق عمل می کند. اول، گرمای لیزر، لایه خارجی پوست را در جایی که اسکار شکل گرفته برمی دارد. با برداشتن این لایه از پوست، اسکار نیز لایه برداری شده و پوست شما لطیف تر به نظر رسیده و ظاهر جوش نیز کمتر قابل توجه می گردد.

با تخریب بافت اسکار، گرما و نور ناشی از لیزر سبب تقویت رشد سلول های جدید و سالم پوست می گردد. گرمای لیزر باعث می گردد جریان خون به سمت قسمت مورد نظر افزایش پیدا کند و التهاب با هدف دریافت رگ های خونی موجود در داخل اسکار، کاهش می یابد.

همه این اتفاق ها دست به دست هم می دهند تا ظاهر اسکار، کمتر برآمده و قرمز باشد و کوچک تر و محو تر به نظر برسد. درمان جای جوش با لیزر، التیام پوست را نیز تقویت می کند.

بعضی از انواع متداول تر لیزر که برای درمان جای جوش با لیزر به کار می فرایند، اربیوم YAG، کربن دی اکسید و لیزر پالسی هستند. هر یک از این ابزار ها به روش خاص خود، نوع اسکاری که دارید را هدف می گیرند.

درمان جای جوش با لیزر؛ لایه برداری با لیزر تخریبی

در لایه برداری از لیزر فرسایشی یا تخریبی از لیزر اربیوم YAG یا لیزر کربن دی اکسید استفاده می گردد. این نوع درمان جای جوش با لیزر، تمام لایه بیرونی پوست را در ناحیه مورد نظر برمی دارد. درمان جای جوش با لیزر به وسیله لایه برداری با لیزر فرسایشی می تواند 3 تا 10 روز قرمزی پوست را به دنبال داشته باشد.

درمان جای جوش با لیزر؛ لایه برداری با لیزر غیر تخریبی

در این نوع درمان جوش از لیزر فروسرخ استفاده می گردد. گرمای ناشی از این نوع لیزر ها می تواند فراوری کلاژن را افزایش داده و رشد سلول های جدید پوست جهت جایگزین کردن بافت اسکار و آسیب دیده را تحریک نماید.

درمان جای جوش با لیزر؛ درمان با لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال می تواند بافت زیر اسکار را تحریک کند تا سلول هایی را که تیره شده و در زیر لایه خارجی پوست قرار دارند، از بین ببرد. اسکار آیس پیک و اسکار بوکسکار گاهی به این نوع لیزر خوب جواب می دهند.

نواحی مورد هدف در درمان لیزر جای جوش با لیزر

درمان جای جوش با لیزر، صورت را هدف می گیرد. اما این درمان برای سایر قسمت های بدن که دچار اسکار جوش هستند نیز کاربرد دارد. قسمت هایی که معمولا درمان جای جوش با لیزر روی شان انجام می گردد شامل صورت، بازوها، کمر، بالا تنه و گردن می گردد.

عوارض جانبی درمان جای جوش با لیزر

در درمان جای جوش با لیزر، ریسک ها و عوارضی وجود دارد. این عوارض بر حسب نوع لیزر مورد استفاده، نوع پوست و تعداد جلسات درمانی لازم، گوناگون هستند. عوارض جانبی معمول در درمان جای جوش با لیزر شامل موارد زیر می شوند:. تورم. قرمزی. درد در ناحیه درمان

درد ناشی از درمان جای جوش با لیزر معمولا بعد از یکی دو ساعت برطرف می گردد. قرمزی به جا مانده از درمان جای جوش با لیزر نیز در عرض 10 روز برطرف خواهد شد. ریسک های مرتبط با درمان جای جوش با لیزر جهت کاهش جلوه اسکار شامل عفونت و هیپرپیگمنتیشن می گردد. هر چند این عوارض نادر بوده و اغلب قابل پیشگیری اند، اما مهم است که پیش از درمان جای جوش با لیزر، در خصوص ریسک فاکتور های آن با پزشک تان حرف بزنید. اگر بعد از جلسه درمان جای حوش با لیزر متوجه چرک، تورم زیاد و یا تب شدید، باید فورا با پزشک تان تماس بگیرید.

انتظار شما از درمان جای جوش با لیزر چه باید باشد؟

خیلی مهم است که توقعی واقع بینانه از درمان جای جوش با لیزر داشته باشید. یادتان باشد درمان جای جوش با لیزر، اسکار جوش را به طور کامل برطرف نمی کند. در بهترین حالت، اسکار های شما خیلی کمتر از قبل جلب توجه خواهند کرد و راهی هم وجود ندارد که بدانید درمان جای جوش با لیزر برای شما تا چه اندازه نتیجه بخش خواهد بود.

بعد از درمان جای جوش با لیزر باید تا چند هفته و حتی چند ماه، مراقبت بسیار زیادی از پوست خود بکنید. زیرا پوست شما نسبت به تابش نور خورشید بسیار حساس و آسیب پذیر می گردد، بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از خارج شدن از خانه یک ضرورت است.

بعد از درمان جای جوش با لیزر، 6 تا 8 هفته باید از برنزه کردن و یا سایر فعالیت هایی که نیازمند زیاد قرار دریافت در معرض نور خورشید هستند اجتناب نمایید. پزشک شما نیز دستور العمل های لازم جهت مراقبت از پوست را خواهد داد، مثلا استفاده از کرم ها و مرطوب نماینده های بخصوص جهت به حداکثر رساندن تاثیرات درمان جای جوش با لیزر. شما باید ناحیه درمان شده را تمیز نگه دارید تا از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. پوست تان ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته قرمز باشد. در ضمن شاید لازم باشد تا یکی دو هفته آرایش نکنید تا زمانی که ریسک عوارض برطرف گردد.

نتیجه درمان جای جوش با لیزر فورا قابل مشاهده نیست. شاید 7 تا 10 روز طول بکشد تا کم کم ببینید درمان چقدر موثر بوده و از ظاهر اسکار ها کاسته شده است. نتایج درمان جای جوش با لیزر، دائمی است.

چگونه باید برای درمان جای جوش با لیزر آماده شوید؟

شاید لازم باشد برای درمان جای جوش با لیزر، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا واجد شرایط این درمان شوید. آماده شدن برای درمان جای جوش با لیزر شامل موارد زیر می گردد:. از دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر، آسپرین یا داروی رقیق نماینده خون مصرف نکنید.. از دست کم دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر سیگار را ترک کنید.. از دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر از هیچ گونه محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول است استفاده نکنید.

شاید در مواردی از درمان جای جوش با لیزر لازم باشد به طور موقت، مصرف دارو های ضد آکنه و جوش تان را متوقف نمایید. اگر مستعد تبخال باشید احتمالا برای تان آنتی بیوتیک تجویز می گردد تا از بروز عفونت پیشگیری گردد.

چیز هایی که باید پیش از درمان جای جوش با لیزر بدانید:

شاید به نظر برسد درمان با لیزر، نسخه ای جادویی برای ناپدید کردن جای جوش تان است. اما اسکار ها چیزی نیستند که خیلی بتوان روی شان اثر گذاشت. برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را از درمان جای جوش با لیزر بگیرید و تا جایی که ممکن است دچار عوارض جانبی نشوید، باید یک سری از واقعیت ها را در خصوص درمان جای جوش با لیزر بدانید.

درمان جای جوش با لیزر نمی تواند اسکار را کاملا ناپدید کند

به مدد پیشرفت هایی که در پزشکی روی داده، لیزر ها ابزار هایی قدرتمند در دست پزشکان شده اند که می توانند خیلی از مسائل پوستی از جمله اسکار ها را درمان نمایند. درمان جای جوش با لیزر می تواند:. جلوی برآمدگی اسکار بعد از عمل جراحی را بگیرند. از درد و خارش اسکار کم نمایند. در صورتی که اسکار، حرکت تان را محدود نموده است، طیف حرکتی تان را افزایش بدهند.

درمان جای جوش با لیزر باعث کاهش چشمگیری اسکار می گردد، اما کاملا آن را پاکسازی نمی کند. در واقع وقتی درمان جای جوش با لیزر انجام می دهید، یک اسکار را با اسکاری که کمتر به چشم می آید جایگزین می نمایید.

نتیجه درمان جای جوش با لیزر تا حدود زیادی به تبحر پزشکی که آن را انجام می دهد بستگی دارد

اگر درمان جای جوش با لیزر به دست پزشک متخصص پوست که تبحر و تخصص چنین درمان هایی را دارد انجام گردد، خیلی از انواع اسکار ها قابل درمان خواهند بود.

برنامه درمان جای جوش برای شما ممکن است فراتر از درمان با لیزر باشد

برای اینکه بهترین نتیجه از درمان جای جوش با لیزر گرفته گردد، اغلب توصیه می گردد از روش درمانی دیگری نیز بهره ببرید. مثلا اگر یک بیمار دارای اسکار های عمیق باشد، ممکن است پزشک توصیه کند علاوه بر لیزر از فیلر هم استفاده گردد.

چه افرادی کاندید درمان جای جوش با لیزر هستند؟

معمولا با بالا رفتن سن پوست کمتر مستعد جوش زدن است و بسیاری افراد بعد از سنین بلوغ دیگر جوش نمی زنند و به این ترتیب کاندید مناسبی برای برطرف کردن جای جوش های قدیمی هستند. افرادی که هنوز در سنین بلوغ یا مستعد جوش زدن هستند بهتر است صبر نمایند تا جوش ها به طور کامل برطرف شوند و سپس برای درمان جای جوش با لیزر اقدام نمایند.

منابع: healthline ، aad

منبع: برترین ها
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 761

به "درمان جای جوش با لیزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان جای جوش با لیزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید