خورش آلو مسما ، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی

به گزارش مجله بابلسر، خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد که طعم آن ترش و شیرین است. خورش آلو مسما همانطور که از اسمش پیدا می باشد در تهیه آن از آلو استفاده می نمایند. اصالت این خورش به استان گیلان بر می گردد. در واقع این خورش را بیشتر با گوشت مرغ تهیه می نمایند، اما می گردد در تهیه آن از گوشت گوسفندی و یا گوشت گوساله نیز استفاده کرد. خورش آلو مسما به واسطه حضور آلو در آن که سرشار از فیبر و آهن می باشد، به تقویت سیستم گوارشی بدن یاری خواهد نمود. خورش آلو مسما یکی از غذاهای مجلسی می باشد و بیشتر در مهمانی ها سرو می گردد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با طرز تهیه خورش آلو مسما بیشتر آشنا شوید.

خورش آلو مسما ، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی

مواد لازم خورش آلو مسما

  • سینه یا ران مرغ 4 تکه
  • آلو سیاه 8 عدد
  • قیسی زرد آلو 8 عدد
  • پیاز میانه 2 عدد
  • زعفران دم نموده 1 قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری سَر پُر
  • روغن مایع به میزان کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه خورش آلو مسما

ابتدا باید مرغ ها را آماده کنید. برای این منظور کمی نمک و فلفل روی قطعات مرغ بپاشید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و میزانی روغن مایع داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داغ گردد سپس قطعات مرغ را داخل تابه بچینید. اجازه دهید سمت زیرین مرغ ها به خوبی سرخ گردد سپس آنها را بر گردانید تا سمت دیگرشان نیز طلایی گردد. پس از اینکه مرغ ها را به خوبی سرخ کردید آنها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و میزانی روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم و شفاف گردد سپس میزانی زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

در همین حین هسته های آلو سیاه را خارج کنید و به همراه قیسی به تابه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا آلو سیاه و قیسی هم کمی سرخ شوند سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ گردد. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه تر می نماید در سرانجام کار باعث می گردد خورش خوشرنگ تری داشته باشید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی هم به خوبی سرخ شد میزانی نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید.

در مرحله بعدی مرغ هایی که در مرحله اول سرخ کردید را به همراه چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به خوبی بپزد. این خورش به صورت کم آب سرو می گردد و باید اجازه دهید آب آن تبخیر گردد و روغن بیندازد.

در 30 دقیقه سرانجامی پخت خورش ، زعفران دم نموده را اضافه کنید و طعم خورش را بچشید. در صورتی که خورش بیش از حد ترش شده بود می توانید 1 قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید تا طعم خورش ملس گردد. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نکته

خورش آلو مسما را اغلب با گوشت مرغ طبخ می نمایند ولی در بعضی منطقه ها این خورش را با گوشت قرمز درست می نمایند. برای تهیه این خورش با گوشت قرمز باید گوشت مرغ را از مواد حذف کنید و به میزان 400 تا 500 گرم گوشت خورشتی اضافه کنید.

در بعضی منطقه ها کشور و مخصوصا استان های شمالی کشور مثل گیلان به این خورش رب انار هم اضافه می نمایند که باعث می گردد خورش در سرانجام طعم ترش تری داشته باشد. البته اگر نمی خواهید خورش خیلی ترش گردد می توانید از رب انار شیرین یا ملس بهره ببرید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2155

به "خورش آلو مسما ، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورش آلو مسما ، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید