خواص گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پوست و مو

به گزارش مجله بابلسر، گوجه فرنگی منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فلانوئید ها و ... می باشد. گفتنی است که خواص گوجه فرنگی تنها به سلامتی محدود نمی گردد و فواید زیادی برای زیبایی پوست و مو دارد. در این مطلب به آنالیز خواص گوجه فرنگی برای پوست و مو و روش استفاده از آن می پردازیم.

خواص گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پوست و مو

خواص گوجه فرنگی برای پوست

1. درمان آکنهیکی از جالت ترین خواص گوجه فرنگی برای پوست درمان آکنه است. آکنه مشکل پوستی شایعی است که بسیاری از مردم به آن دچار می شوند. علت دقیق آکنه معین نیست، اما گفته می گردد مسدود شدن منافذ پوست به وسیله آلودگی ها و چربی بیش از حد می تواند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد. مصرف منظم گوجه فرنگی به علت حذف سموم و ناخالصی ها از بدن برای درمان آکنه مفید است. گوجه فرنگی دارای خاصیت جمع نمایندگی است و استفاده موضعی از آن بر روی پوست چربی بیش از حد پوست را حذف می نماید، بعلاوه گوجه فرنگی دارای اسید سالسیلیک است که برای درمان آکنه موثر است.

روش مصرف روش اول: یک گوجه رسیده را رنده کنید و روی منطقه های که جوش زده اند بمالید. اجازه دهید گوجه فرنگی 20 تا 30 دقیقه روی پوست باقی بماند تا خشک گردد، سپس با آب بشویید. انجام اینکار 2 تا 3 بار در روز نه تنها به درمان آکنه یاری می نماید بلکه پوست را نرم و لطیف می نماید.

روش دوم: آب گوجه فرنگی را با آب خیار به نسبت مساوی مخلوط کنید و با استفاده از پنبه بر روی منطقه های که جوش زده اند بمالید. اجازه دهید روی پوست باقی بماند تا خشک گردد سپس با آب بشویید. این روش نه تنها به درمان آکنه یاری می نماید بلکه برای درمان جای جوش نیز مفید است.

2. درمان منافذ باز پوستیزمانی که منافذ پوستی بزرگ و باز می شوند آلودگی ها و چربی آن ها را می پوشاند و احتمال ابتلا به جوش و آکنه افزایش می باید. یکی از خواص گوجه فرنگی برای پوست درمان منافذ باز پوستی است، این گیاه به علت خاصیت جمع نمایندگی که دارد می تواند منافذ پوستی را کوچک کند.

روش مصرف
برای اینکار یک قاشق غذاخوری از آب گوجه فرنگی را با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید.

ابتدا صورتتان را با آب بشویید، سپس با استفاده مقداری پنبه روی صورت بمالید.

اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند تا خشک گردد، سپس با آب سرد بشویید.

استفاده از این روش دو بار در هفته نه تنها منافذ باز پوست را کاهش می دهد بلکه لکه های تیره را نیز روشن می نماید و پوست شما را جوان تر و روشن تر می نماید.

3. کاهش چربی پوستیکی از برترین خواص گوجه فرنگی برای پوست کاهش چربی سطحی پوست است، گوجه فرنگی به علت خاصیت جمع نمایندگی نه تنها به کوچک شدن منافذ باز پوستی یاری می نماید بلکه ترشح چربی هم کاهش می دهد.

روش مصرفروش اول: گوجه فرنگی تازه را بشویید و آن رابرش دهید. برش گوجه فرنگی را چند دقیقه روی پوست بمالید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا خشک گردد سپس با آب سرد بشویید.

روش دوم: 3 تا 4 قاشق غذاخوری آب خیار را با آب بدست آمده از دو عدد گوجه فرنگی مخلوط کنید و به صورت دورانی روی پوست بمالید، 10 دقیقه صبر کنید تا خشک گردد سپس بشویید. تکرار این روش حداقل یک بار در روز (مخصوصا در زمان خواب)، نه تنها در کاهش چربی بیش از حد موثر است بلکه منافذ پوستی را کوچک و پوست را نرم می نماید.

4. پیشگیری از سرطان پوست و درمان آفتاب سوختگیگوجه فرنگی برای محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش بسیار موثر است. این خاصیت گوجه فرنگی به علت وجود ویتامین C، لیکوپن و سایر آنتی اکسیدان ها در آن است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد پوست را خنثی می نمایند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهند. بعلاوه استفاده از گوجه فرنگی برای درمان خانگی آفتاب سوختگی مفید است.

روش مصرفروش اول: دو عدد گوجه فرنگی را با نصف فنجان ماست داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را روی منطقه ها آفتاب سوخته بمالید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا خشک گردد، سپس با آب سرد بشویید.

روش دوم: دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را با چهار قاشق غذاخوری دوغ مخلوط کنید و روی محل آفتاب سوختگی بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه باقی بماند تا خشک گردد سپس با آب سرد بشویید.

5. درمان لک های پوستییکی دیگر از خواص گوجه فرنگی برای پوست و مو درمان لک های پوستی است. گوجه فرنگی به علت خاصیت روشن نمایندگی به درمان لک های پوستی یاری می نماید.

روش مصرفبرای اینکار دو قاشق چایخوری گوجه فرنگی رنده شده را با یک قاشق چای خوری آرد جوی دو سر و یک قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید و آن را روی لک بمالید.

اجازه دهید 20 دقیقه باقی بماند تا خشک گردد سپس با آب سرد بشویید.

انجام این کار حداقل دو بار در هفته و به طور منظم برای برطرف لک های پوست بسیار موثر است.

6. روش شدن پوستیکی از خواص گوجه فرنگی برای پوست خاصیت سفید نمایندگی است. استفاده منظم از ماسک گوجه فرنگی می تواند به روشن شدن پوست یاری کند.

روش مصرفروش اول: سه قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی با یک قاشق غذا خوری آب لیمو و دو قاشق غذاخوری خامه مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر بدست آمده را روی پوست صورت و گردن بمالید و 15 دقیقه صبر کنید تا خشک گردد سپس با آب سرد بشویید.

روش دوم: دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را روی پوست بمالید. 10 دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید.

7. لایه برداری پوستگوجه فرنگی یک لایه بردار طبیعی است که برای حذف سلول های مرده پوست مفید است.

روش مصرفروش اول: برای این کار، یک گوجه فرنگی تازه را بشویید و نصف کنید. کمی شکر روی آن بپاشید و به صورت دوارنی و آرام آن را روی صورت خود بمالید تا پوستتان را لایه برداری کند.

روش دوم: یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری خاک رس را با هم مخلوط کنید خمیر بدست آمده را بر روی پوست خود بمالید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید، سپس دستتان را مرطوب کنید و با کشیدن دست روی صورت این ماسک را از روی پوستتان پاک کنید.

8. پیشگیری از پیری زودرسیکی از برترین خواص گوجه فرنگی برای پوست پیشگیری از پیری زودرس است. گوجه فرنگی دارای ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی رادیکال های آزاد پوست را خنثی می نمایند، مصرف خواراکی و موضعی گوجه فرنگی برای پیشگیری از پیری زودرس مفید است.

روش مصرفگوجه فرنگی و آواکادو رنده شده را با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند.

خمیر بدست آمده را روی پوست بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب ولرم بشویید.

استفاده از این ماسک یک بار در هفته به کاهش چین و چروک و لک های تیره پوستی یاری می نماید و پوست را نرم و سالم نگه می دارد.

خواص گوجه فرنگی برای موبرای استفاده از گوجه فرنگی برای موهایتان، ابتدا موهایتان را بشویید سپس آب گوجه فرنگی را روی پوست سر بمالید و بعد از 10 دقیقه مجددا سرتان را بشویید. بعضی از خواص گوجه فرنگی برای مو عبارتند از:

1. برطرف چربی مو هایکی از پرکاربرد ترین خواص گوجه فرنگی برای مو درمان چربی مو های سر و از بین بردن بوی نامطبوع همراه با مو های چرب است. گوجه فرنگی به علت دارا بودن خاصیت اسیدی PH پوست سر را تغییر می دهد و برای کاهش چربی پوست سرمفید است.

2. پیشگیری از سفید شدن زود رس موخوردن گوجه فرنگی به طور منظم و یا استفاده موضعی از آن بر روی پوست سر از سفید شدن زود رس مو ها پیشگیری می نماید. این خاصیت گوجه فرنگی به علت خاصیت آنتی اکسیدان است که می تواند پوست و مو را درمقابل آسیب های ناشی از اکسیداتیو رادیکال های آزاد محافظت کند.

3. افزایش رشد مو هاگوجه فرنگی حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و... است، بنابراین می تواند مواد مورد احتیاج برای تغذیه و رشد مو ها را فراهم کند و باعث افزایش رشد مو ها گردد.

4. آبرسانی به مو و پوست سرگوجه فرنگی منبع خوبی از آب است، در واقع حدود 94 درصد از وزن گوجه فرنگی از آب تشکیل شده است. استفاده موضعی از گوجه فرنگی بر روی پوست سر به صورت منظم باعث ایجاد رطوبت در پوست سر می گردد و سایر مواد مغذی همانند ویتامین ها و مواد معدنی را به پوست سر و مو می رساند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1678

به "خواص گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید