آمادگی ایران برای بازسازی آرامگاه ابوریحان در افغانستان

به گزارش مجله بابلسر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمادگی ایران را برای یاری به بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان بیان کرد.

آمادگی ایران برای بازسازی آرامگاه ابوریحان در افغانستان

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه خواسته است با توجه به اینکه مقبره ابوریحان بیرونی ویران شده و در شرایط بدی قرار گرفته است، با هماهنگی با افغانستان، در بخش بازسازی آرامگاه ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور هرچه سریع تر اقدام کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید: ایران دانش خوبی در زمینه بازسازی و بازسازی بناها و اماکن تاریخی دارد و کارشناسان برجسته ای نیز در این حوزه فعالیت می نمایند. به این منظور در بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی به کشور افغانستان یاری می کنیم تا شاهد مقبره ای در خور شأن این دانشمند برجسته ایرانی باشیم.

غزنی در مرکز شرقی افغانستان با جمعیت تقریبی 141 هزار نفر مرکز ولایت غزنی است.

ابوریحان بیرونی سوم ذی الحجّه 362 در بیرون روستایی به نام کات حوالی خوارزم (در ازبکستان کنونی) به جهان آمد و سال 440 در غزنی (افغانستان امروزی) وفات کرد. وی افزون بر زبان فارسی، به عربی، عبری، سریانی و سانسکریت و به احتمال یونانی، نیز مسلّط بود و بسیاری از منابع دسته اولِ کارهای تحقیقی خویش را به مددِ همین چندزبان دانی اش، از آثار دسته اول و اصیلِ زبان های یادشده یافته بود. آثار زیادی از وی در علوم مختلف از جمله التفهیم لاوائل الصناعه التنجیم (در نجوم) و آثار الباقیه عن القرون الخالیه (در گاه شماری و تقویم) از وی برجای مانده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1147

به "آمادگی ایران برای بازسازی آرامگاه ابوریحان در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای بازسازی آرامگاه ابوریحان در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید