جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟

به گزارش مجله بابلسر، میراث جهانی یونسکو شامل مجموعه ای از بنا ها و مکان های تاریخی و طبیعی است که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟

سازمان جهانی یونسکو، به تازگی لیست خود در رابطه با مجذوب نماینده ترین مکان ها در سر تا سر جهان را به روز کرد. این مکان های مجذوب نماینده شامل ذخایر ارزشمند، بیابان، خرابه های باستانی و بنا های تاریخی است که به رسمیت شناخته شده اند. هر ساله سازمان جهانی یونسکو پس از آنالیز و مشورت فراوان، بنا هایی که ارزش و شایستگی ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو را دارند، شناسایی نموده تا به لیستی که بیش از هزاران مکان با ارزش جهانی برای بشریت در آن وجود دارد، اضافه نمایند

در حالی که دسترسی به تپه های شنی در جنوب شرقی ایران یا صخره های مرجانی جداشده از سواحل سودان، سخت است اما جزو 21 مکانی هستند که به تازگی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و برای سفر به این مکان ها باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. حال 10 مورد از بنا هایی که به تازگی به ثبت رسیده اند و برای مسافرت نیز مناسب هستند را به شما معرفی خواهیم کرد تا در برنامه سفر بعدی خود بگنجانید.

بنای باستانی فیلیپی (ARCHAEOLOGICAL SITE OF PHILIPPI)

موقعیت: یونان شمالی

هنگامی که می خواهیم یک نسخه مینیاتوری از رم را تصور کنیم، باید بنای باستانی فیلیپی که در قرن چهارم، قبل از میلاد مسیح، بنیان گذاری شده است و مرکز تئاتر و معبد بوده را به خاطر آورد. این بنا در دامنه شهر آکروپلیس، در شرق مقدونیه و ناحیه تراس ، واقع شده است. این شهر متروک در جاده باستانی که رابط میان اروپا و آسیا بوده، قرار گرفته است. بنای باستانی فیلیپی، بعد ها به مرکز مسیحیت تبدیل شده و امروزه، تنها بقایای آن به جا مانده است که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

نکته مسافرتی: با تاکسی حدود 20 دقیقه و اتوبوس 30 دقیقه از بندر کاوالا تا ورودی بنای باستانی راه است.

کار های معماری لی کوربوسیر (LE CORBUSIER)

موقعیت: آرژانتین، بلژیک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن و سوئیس

نابغه ای خلاق، معمار فرانسوی-سوئیسی به نام لی کوربوسیر، با ثبت 17 شاهکار معماری در میراث جهانی یونسکو، توجه ویژه ای را به خود جلب نموده است. پیشروان جنبش مدرن پس از جنگ جهانی اول، با تماشا ساختمان های جسورانه و کاربردی کوربوسیر که ترکیبی از آهن، بتن و شیشه بود، دیدگاه خود را تغییر دادند. با این حال طرح هایی که شاید بیش از نیم قرن از ساخته شدن آن ها می گذرد، کنوانسیون ها را مختل کرد و راه را برای ارائه زبان نو معماری هموار کرد.

نکته مسافرتی: بیشتر بنا های ساخته شده به وسیله لی کوربوسیر در فرانسه (حومه پاریس و مارسی) قرار گرفته است.

میستیکن پوینت (MISTAKEN POINT)

موقعیت: جزیره نیوفاندلند در شرق کانادا

نام آن به علت جهت مخاطره آمیزی که دارد، نام گذاری شده است. جنوب شرقی این جزیره همواره مه آلود است و شیوه زندگی مردمان در این منطقه در هیچ کجای جهان دیده نمی شود. مردم به این منطقه برای تماشا مجموعه فسیل های موجود در کف دریا که 565 سال به وسیله صخره های نا هموار و امواج خروشان اقیانوس اطلس احاطه شده است، می فرایند.

نکته مسافرتی: گردشگران برای بازدید حتما باید با تور های رسمی همراه شوند.

هوبئی شن نونگ جیا (HUBEI SHENNONGJIA)

موقعیت: استان شمال غربی هوبئی در چین

هوبئی شن نونگ جیا تنها زیست بوم جنگل نیمه گرجهتی در سطح وسیع جهان است که به خوبی حفظ شده است. علاوه بر وجود حدود 5000 گونه گیاهی، گونه های نادر حیوانی مانند سمندر چینی، میمون بینی سر بالا، پلنگ ابری و خرس سیاه آسیایی نیز در این جنگل وجود دارند.

نکته مسافرتی: فرودگاه نو Shennongjia Hongping در ماه مه 2014 با داشتن پرواز های بین المللی به ووهان (مرکز هوبئی)، چانگکینگ و شانگهای افتتاح شده است.

تعمیر گاه کشتی نیروی دریایی آنتیگوا (ANTIGUA NAVAL DOCKYARD)

موقعیت: منطقه تاریخی آنتیگوا در جنوب غربی این جزیره

در طول قرن 18 هجری قمری، تفرجگاه ساحلی به سبک گرجستانی در خلیج آنتیگوا به علت حفاظت از منافع کشاورزان گیاهان نیشکر و بعلاوه رقابت با قدرت های اروپایی به منظور کنترل شرق کارائیب، ساخته شد. تا سال 1889 این تفرجگاه، خانه ی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بود تا از کشتی ها در برابر طوفان محافظت نمایند اما در حال حاضر به شدت بازسازی شده و در معرض دید بازدید نمایندگان قرار گرفته است.

نکته مسافرتی: بازدید از موزه Dockyard که مربوط به داستان های تاریخی جزیره و زندگی در قلعه ها است را نباید فراموش کنید.

بنای ANTEQUERA DOLMENS

موقعیت: استان مالاگا در جنوب اسپانیا، جامعه مستقل از اندلس

قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح باز می شود. تپه های دفن و پنهان شده در کوه های اندلس به وسیله یونسکو چنین تعریف شده است:

یکی از قابل توجه ترین آثار معماری در اروپا است.

سبک معماری بنای مرکزی Antequera در منطقه ها اطلس، مدیترانه، آفریقا و اروپا در حال توسعه است که تابه حال چنین سبکی در هیچ کجای جهان ندیده اید.

نکته مسافرتی: تماشا اجرای فلامنکو و بازدید از موزه پیکاسو مالاگا را نیز نباید فراموش کنید.

مجمع الجزایر رویل لاخیخدو (REVILLAGIGEDO ARCHIPELAGO)

موقعیت: حدود 300 مایلی ساحل Baja California، مکزیک

چهار جزیره آتشفشانی که حدود 3/5 میلیون سال پیش در این مکان غرق شده اند، در کف اقیانوس زیستگاهی را به وجود آورده اند. فعالیت آتشفشانی همچنان باعث ایجاد ذخایر مهم در مطالعات زمین شناسی شده است. جزایر و آب های اطراف آن، نقطه ای برای توقف پرندگان دریایی، نهنگ ها، دلفین ها، کوسه ها و توسعه زیست گاه حیاتی است.

نکته مسافرتی: از جنوبی ترین قسمت شبه جزیره باجا (Baja Peninsula) تا مجمع الجزایر REVILLAGIGEDO بیست و چهار ساعت طول خواهد کشید که تماشا این طبیعت باور نکردنی، ارزش آن را خواهد داشت.

بنای باستانی نالاندا ماهاویهارا (NALANDA MAHAVIHARA)

موقعیت: استان بیحر (Bihar) در شمال شرقی هند

بهترین دانشگاه باستان شناسی شبه قاره هند که در گذشته مرکز آموزشی بوده است. این بنای باستانی، گنبد، زیارتگاه و سایر آثار هنری مهم را نمایش می دهند. صومعه قرن پنجم در انتقال بی وقفه دانش 800 ساله سازماندهی شده و توسعه دین بودیسم، نقش بسزایی داشته است.

نکته مسافرتی: دولت هند به سختی در حال کار و برنامه ریزی است تا به توسعه جهت های دستیابی به این بنا های تاریخی مهم به وسیله ساختن راه آهن، جاده و...به طور گسترده، فرهنگ، مذهب و گردشگری را ترویج دهد. در حال حاضر گردشگران ترجیح می دهند در 10 مایلی این بنا، یعنی در Rajgir بمانند.

مجموعه غار های گورهام (GORHAMS CAVE COMPLEX)

موقعیت: خارج از قلمرو بریتانیا در جبل الطارق و ساحل جنوبی اسپانیا

غار های دریایی که در صخره های شیب دار کوه های جبل الطارق واقع شده است. در این منطقه چهار غار کشف شده است که بیش از 125000 سال قدمت دارد و طبق شواهد به جا مانده، مکان زندگی انسان های نخستین بوده است.

نکته مسافرتی: بسیاری از گردشگران با کروز فقط به این منطقه می آیند، اما پیشنهاد می شود که بعد از غار های گورهام، مقصد خود را به سمت جبل الطارق عوض کنید تا از معماری مجذوب نماینده پالادیان، میمون باربری و سنگ های قیمتی هم بازدیدی داشته باشید.

منظره فرهنگی هنری صخره Zuojiang Huashan

موقعیت: در طول رودخانه Zuojiang در جنوب چین و هم مرز با ویتنام

تخت سنگ های شیب دار که 200 میلیون سال پیش شکل گرفته است و روی 38 تخت سنگ، آثار هنری که نشان دهنده زندگی و آیین های مذهبی مردم Luoyue است، به نمایش در آمده است. بعضی از محققان معتقد هستند که نقاشی هایی که در قرن پنجم میلادی کشیده شده، مراسم فرهنگی درام برنز را که معمولا در جنوب چین مرسوم بود را نشان داده است.

نکته مسافرتی: دور بودن از این نقاشی های سنگی به حفظ بیشتر آنان یاری می نماید.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1862

به "جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید