بازسازی ساختمان: شروع بازسازی کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله

به گزارش مجله بابلسر، بازسازی و پاکسازی تزئینات کاشی کاری گریو مسجد شیخ لطف الله شروع شد.

بازسازی ساختمان: شروع بازسازی کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان در مجموعه تاریخی میدان نقش دنیا است. این مسجد دوره صفوی، شاهکاری از معماری و کاشی کاری قرن یازدهم هجری محسوب می گردد که به وسیله استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده است.

شکل گنبد مسجد شیخ لطف الله، کُروی و رایج ترین نوع گنبد در ایران است. گنبد این مسجد به صورت دو پوسته یعنی در واقع دو گنبد روی هم اجرا شده است. در گنبدهای دو پوسته، پوسته زیرین معمولا باربر و پوسته روئین برای نماسازی و مقابله با عوامل جوی است.

فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از شروع بازسازی تزئینات کاشی کاری گریو مسجد شیخ لطف الله اطلاع داد.

گریو به معنی ساق گنبد است و در معماری سنتی ایران، تناسب گریو گنبد بر اساس تشخیص معمار نسبت به بر بیرونی یا داخلی بنا صورت می گرفته است و در پاره ای از موارد برای شاخص نشان دادن گنبد در سیمای شهر، ارتفاع گریو را افزایش می دادند.

برای بازسازی تزئینات کاشی کاری گریو مسجد شیخ لطف الله بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون ریال از اعتبارات ملی پایگاه ثبت دنیای میدان امام تامین شده است.

ایشان توضیح داد:

قرار است کاشی های قدیمی گنبد این مسجد، پیاده و پس از بازسازی و پاکسازی دوباره نصب گردد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1800

به "بازسازی ساختمان: شروع بازسازی کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: شروع بازسازی کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید