موارد استفاده و عوارض آلندرونیت

به گزارش مجله بابلسر، آلندرونیت برای پیشگیری و درمان انواع مختلف پوکی استخوان در بزرگسالان استفاده می شود. همانطور که می دانید پوکی استخوان می تواند باعث باریک شدن و شکستن آسان استخوان ها شود.

موارد استفاده و عوارض آلندرونیت

آلندرونیت چیست؟

آلندرونیت از دسته داروهایی با نام بیس فسفونات ها (Bisphosphanates) است. این دارو بر چرخه تشکیل و شکست استخوان موثر است.آلندرونیت در زمان افزایش حجم استخوان ، سرعت تخریب آن را کاهش می دهد تا از شکستگی های استخوان جلوگیری کند.

آلندرونیت در مردان و زنان برای درمان یا پیش گیری از پوکی استخوان ناشی از یائسگی یا مصرف استروئید ها استفاده می شود . همچنین آلندرونیت به منظور افزایش حجم استخوانها در مردان دچار پوکی استخوان ، و درمان بیماری پاژه در مردان و زنان کاربرد دارد.

آلندرونیت می تواند برای منظور هایی غیر از موارد لیست شده در این راهنمای دارویی نیز استفاده شود.

اطلاعات مهم در مورد آلندرونیتاگر سطح کلسیم خون تان پایین است (هایپوکلسمی) ، یا در حرکت عضلات ناحیه مری خود مشکل دارید نباید از آلندرونیت استفاده کنید.

اگر بعد از مصرف دارو نمی توانید به مدت 30 دقیقه صاف بنشینید یا بایستید ، از این دارو استفاده نکنید.

پیش از مصرف آلندرونیتاگر نسبت به آلندرونیت حساسیت دارید یا سطح کلسیم خون تان پایین است (هایپوکلسمی) یا در حرکت عضلات ناحیه مری خود مشکل دارید ، نباید این دارو را مصرف کنید.

اگر بعد از مصرف دارو نمی توانید به مدت 30 دقیقه صاف بنشینید یا بایستید، از این دارو استفاده نکنید. آلندرونیت می تواند منجر به مسائل شدیدی در شکم و مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند) شود. پس از مصرف دارو، شما باید بتوانید حداقل 30 دقیقه به صورت ایستاده بمانید.

برای اطمینان از اینکه آلندرونیت برای شما ایمن است اگر دچار موارد زیر شدید با پزشک خود صحبت کنید :

مشکل در بلع

کمبود ویتامین D

مسائل دهان و دندان

بیماری کلیوی

زخم یا مشکل دیگر در ناحیه معده و مری

در موارد نادری این دارو منجر به تخریب استخوان (پوکی استخوان) در فک می شود . علایم مربوط به این مشکل شامل درد یا بی حسی در فک ، لثه های قرمز یا متورم ، سستی دندان ها ، یا طول کشیدن ترمیم در فرایند های دندانپزشکی. هر چه بیشتر از آلندرونیت استفاده کنید ، امکان ایجاد این مشکل بیشتر می شود.

شانس وقوع پوکی استخوان فک با سرطان یا انجام شیمی درمانی ، پرتودرمانی ، یا مصرف استروئید ها افزایش می یابد. عوامل خطر دیگر شامل اختلالات انعقادی خون ، آنمی (کاهش گلبول های قرمز خون)، و یک مشکل زمینه ای در دهان و دندان ، می شود.

معین نشده است که آلندرونیت بر جنین تاثیر دارد یا نه. در زمان مصرف این دارو اگر باردار بودید یا برنامه ای برای اینکار داشتید ، پزشک خود را مطلع سازید.

هنوز معین نیست که آیا آلندرونیت وارد شیر مادر می شود و یا بر نوزاد تحت مراقبت آسیب می رساند یا نه.اگر فرزند شیرخوار دارید به پزشک خود این مسئله را بگویید.

نحوه مصرف آلندرونیتقرص های آلندرونیت معمولا به صورت روزانه یک عدد یا هر هفته یک عدد مصرف می شوند. دارو را با توجه به دستورات پزشک تان مصرف کنید. دارو را بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از آنچه توصیه شده مصرف نکنید.

فوساماکس را صبح و به صورت ناشتا، حداقل 30 دقیقه قبل از خوردن ، نوشیدن یا مصرف داروی دیگری، استفاده کنید. اگر قرص آلندرونیت را به صورت هفته ای یکبار مصرف می کند، آن را در یک روز معین در هفته و به صورت ناشتا مصرف کنید.

قرص فوساماکس را نشکانید یا نجوید و نمکید. بلکه آنرا به طور کامل ببلعید.

داروی مایع را با استفاده از سرنگ مدرج یا قاشق ها یا پیمانه های مخصوص میزان گیری دوز معین میزان بگیرید. اگر وسیله ای برای میزان گیری دوز ندارید ، از داروساز تان درخواست کنید.

برای مصرف قرص جوشان بینوستو ، قرص را در حداقل 4 اونس آب حل کنید. محلول را هم بزنید و یکباره سر بکشید. برای اطمینان از اینکه همه میزان دارو را مصرف کرده اید دوباره میزان اندکی آب درون لیوان بریزید ، لیوان را کمی بچرخانید و آن را یکباره سر بکشید.

آلندرونیت را همراه یک لیوان کامل (6 تا 8 اونس) از آب خالص مصرف کنید. دارو را با قهوه ، چای ، آبمیوه یا آب معدنی مصرف نکنید. از چیزی غیر از آب خالص همراه این دارو استفاده نکنید.

حداقل تا 30 دقیقه پس از مصرف آلندرونیت

خم نشوید و یا دراز نکشید ؛

هیچ داروی دیگری که حاوی کلسیم ، ویتامین ، آنتی اسید باشد مصرف نکنید. برای تنظیم برنامه مناسب جهت مصرف دارو های دیگر همزمان با این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

تراکم مواد معدنی استخوان شما باید به طور مکرر بررسی شود. اگر آلندرونیت را برای درمان پوکی استخوان استفاده می کنید ممکن است مصرف این دارو بیشتر از 3 تا 5 سال طول نکشد. به طور مرتب به ویزیت پزشک خود بروید.

اگر نیاز به انجام فرایند های دندانپزشکی (مخصوصا جراحی) داشتید، دندان پزشک خود را از مصرف آلندرونیت مطلع سازید. ممکن است مجبور شوید مدت کوتاهی مصرف این دارو را کنار بگذارید.

آلندرونیت تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل که می تواند شامل تغییر در رژیم غذایی، ورزش و مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین باشد، است. طبق رژیم درمانی و برنامه ورزشی خود عمل کنید.

در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.

در صورت فراموش کردن مصرف دارواگر آلندرونیت را به طور روزانه مصرف می کنید: در صورتی که فراموش کردید دارو را ناشتا مصرف کنید، در طول روز دارو را مصرف نکنید. تا صبح روز بعد صبر کنید و داروی فراموش شده را رها کنید. دو قرص را در یک روز مصرف نکیند.

اگر آلندرونیت را به صورت هفته ای یکبار مصرف می کنید: در صورتی که فراموش کردید آلندرونیت را در روز معین مصرف کنید، آن را فردای روزی که به یادآوردید، به صورت ناشتا مصرف کنید. سپس به برنامه هفتگی خود بازگردید. دو قرص را در یک روز مصرف نکیند.

در صورت بروز اووردوزاگر احساس میکنید مقادیر زیادی از دارو را مصرف کرده اید و مشکوک به اووردوز هستید به اورژانس مراجعه کنید.

علایم اووردوز ممکن است شامل تهوع و استفراغ ، سوزش قلب، درد شکم، اسهال، گرفتگی عضلات، بی حسی و گزگز، منقبض شدن عضلات صورت، صرع (تشنج) ، تحریک پذیری و افکار و رفتار غیر طبیعی، باشد.

در طول مصرف آلندرونیتاز مصرف داروهای دیگری که حاوی ویتامین، کلسیم، یا آنتی اسید هستند، حداقل به مدت 30 دقیقه پس از مصرف آلندرونیت اجتناب کنید. برخی از دارو ها ممکن است جذب آلندرونیت را برای بدن شما سخت کنند. 1

عوارض جانبی آلندرونیتاگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید: کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.

اگر علائم زیر را داشتید مصرف دارو را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

درد قفسه سینه، سوزش سر دل نو یا بدتر شده

درد یا سختی بلع

درد و سوزش زیر دنده ها یا در کمر

سوزش سر دل شدید، درد سوزشی در قسمت بالایی شکم، سرفه خونی

درد نو یا غیر عادی ران یا لگن

درد فک، تورم و بی حسی

درد شدید مفصل، عضله یا استخوان

سطح پایین کلسیم: گرفتگی عضله، انقباضات، بی حسی و مور مور شدن اطراف دهان و انگشتان دست ها و پا ها

عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

سوزش سر دل، ناراحتی معده

درد شکم، تهوع

اسهال، یبوست

درد استخوان، مفصل یا عضله 2

تداخلات داروییمصرف همزمان آسپرین و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به همراه آلندرونیت می تواند باعث عوارض جانبی شدیدتری در دستگاه گوارش بیماران شود.

داروهایی که باعث کاهش جذب آلندرونیت از طریق بدن می شوند شامل مکمل های کلسیم، منیزیم، آهن و ضد اسید ها هستند.

سایر داروهایی که با آلندرونیت تداخل دارویی دارند عبارتند از:

دیورتیک ها مانند فورزماید. داروهای کموتراپی، داروهای هورمون تراپی، لیتیوم. استروئید های خوراکی مانند دگزامتازون و پردنیزولون و برخی آنتی بیوتیک ها مثل آمیکاسین. 3

پی نوشت:

1.www.darooy.ir

2.www.cafepezeshki.ir

3.www.doctoreto.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1700

به "موارد استفاده و عوارض آلندرونیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد استفاده و عوارض آلندرونیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید