مهمترین کار هایی که یک حسابدار باید هر ماه انجام دهد

به گزارش مجله بابلسر، تا 10 سال پیش استخدام حسابدار برای شرکت های کوچک و متوسط چندان باب نبود، اما به مرور زمان با رواج این دانش و معین شدن اهمیت آن اقبال به سمت آن بیشتر از همواره شد.

مهمترین کار هایی که یک حسابدار باید هر ماه انجام دهد

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، تا 10 سال پیش استخدام حسابدار برای شرکت های کوچک و متوسط چندان باب نبود، اما به مرور زمان با رواج این دانش و معین شدن اهمیت آن اقبال به سمت آن بیشتر از همواره شد. به مرور وضعیت به جایی رسید که امروزه حتی شرکت ها و فروشگاه های کوچک هم از مزایای وجود یک حسابدار در مجموعه خود بهره می برند.

اما مزیت های استخدام یک حسابدار شامل چه مواردی است؟ اهمیت کار حسابدار چیست و چه چیزی باعث می شود که هر کسب و کار کوچک و متوسطی هم به فکر استفاده از نرم افزارهای حسابداری و خدمات حسابداری باشد؟

امروزه حتی فروشگاه ها و شرکت های کوچک هم با خرید یک نرم افزار فروشگاهی یا نرم افزار حسابداری شرکتی و استخدام یک حسابدار پاره وقت از مزیت های حسابداری در کسب و کار خود بهره می برند.

مزایای استخدام یک حسابدار چیست؟

اول از همه اینکه با استخدام یک حسابدار پاره وقت در هزینه های واحد اقتصادی صرفه جویی بسیار زیادی می شود. هزینه های عملیاتی و هزینه های مرتبط با حقوق و دستمزد به خوبی مدیریت می شوند.

1 - صرفه جویی در زمان

صرفه جویی در زمان از دیگر مزیت های استخدام یک حسابدار محسوب می شود. زمان در یک کسب و کار به نوعی سرمایه و پول است.

مهمترین مزیت استخدام یک حسابدار این است که نیازی به تمرکز بر مسائل اقتصادی نخواهید داشت و می توانید بر روی مدیریت بهتر و رشد و توسعه کسب و کار خود تمرکز بیشتری داشته باشید

این در حالی است که اگر در زمینه خدمات حسابداری هزینه نکنید و قصد داشته باشید خودتان این کار را انجام دهید باید زمان بسیار بیشتری نسبت به یک حسابدار صرف این کار کنید و عملا زمانی برای شما باقی نمی ماند.

2 - مدیریت اطلاعات

با استفاده از خدمات حسابداری و نرم افزارهای حسابداری در مجموعه خود می توانید به حجم زیادی از اطلاعات مفید در رابطه با کسب و کار خود دست پیدا کنید. علاوه بر اطلاعات اقتصادی که به صورت ماهیانه از واحد اقتصادی خود به دست می آورید می توانید از قوانینی همچون قانون معافیت های اقتصادیاتی آگاه شوید. اطلاع از قوانین می تواند هزینه های اقتصادیاتی شما را تا حد زیادی کاهش دهد، بنابراین باعث صرفه اقتصادی در مجموعه شما خواهد شد.

3 - مشاوری معتمد و همراهی خوب برای رشد کسب و کار

یک حسابدار می توند نیروی یاریی بسیار خوبی جهت رشد کسب و کارتان باشد. یک حسابدار با ارائه اطلاعات بی طرفانه و مفید می تواند در تصمیم گیری صحیح به شما یاری کند. از طرفی یک حسابدار خبره می تواند مشاور خوبی برای شما در امور اقتصادی و حسابداری باشد.

حالا که از اهمیت نقش حسابدار در یک واحد اقتصادی آگاه شدید و دید خوبی نسبت به این قضیه پیدا نموده اید اجازه دهید به سراغ مهمترین اموراتی که یک حسابدار باید آن ها را پیگیری کند برویم.

مهمترین کارهای یک حسابدار در طول ماه

احتمالا می دانید که حسابداری برخلاف حسابرسی کاری مداوم و پیوسته است که در تمام طول سال انجام می شود. یک حسابدار وظایف مختلف و متنوعی دارد که این وظایف با توجه به اینکه حسابدار در یک شرکت یا فروشگاه کوچک یا واحدهای اقتصادی بزرگ مشغول فعالیت باشد کمی متفاوت است، اما مهمترین کارهای یک حسابدار در طول ماه شامل این موارد است.

معین اقتصادیات حقوق

بر اساس قانون همه افرادی که مشغول کار هستند و بابت کار اجرا شده حقوق دریافت می نمایند و از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره می برند باید بخشی از حقوق خود را به وزارت دارایی بدهند. نکته مهم اینجاست که اقتصادیات حقوق در هر سال از سال های دیگر متفاوت است و باید بر اساس قوانین امسال و بخش نامه هایی که به بنگاه ها ارسال می شود پرداخت شود.

یکی از مهمترین وظیفه حسابدار در یک واحد اقتصادی این است که بر اساس قانون، اقتصادیات مربوط به کارکنان خود را محاسبه کند و آن را به حساب معین شده توسط وزارت اقتصاد و دارایی واریز کند. ماده قانونی اقتصادیات های مستقیم به این ترتیب است:

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار اجرا شده به طور نقدی یا غیر نقدی تحصیل می نماید مشمول اقتصادیات بر درآمد حقوق است

ارسال لیست بیمه

ارسال لیست بیمه یکی دیگر از وظایف اصلی حسابدار است که باید به صورت ماهانه انجام شود.

همانطور که می دانید یکی از اقداماتی که بعد از راه اندازی کسب و کار انجام می شود بیمه کردن کارکنان است. طبق قوانین همه واحدهای اقتصادی و کارفرماها، حدود 15 روز بعد از راه اندازی کسب و کار خود موظف به انجام امور مربوط به بیمه کارکنان هستند.

حسابدار یک واحد اقتصادی باید به صورت ماهیانه نسبت به ارسال لیست بیمه اقدام کند و فیش حق بیمه را دریافت کند. حسابداران واحدهای اقتصادی می توانند به صورت حضوری یا به وسیله اینترنت نسبت به ارسال لیست بیمه اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 114

به "مهمترین کار هایی که یک حسابدار باید هر ماه انجام دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین کار هایی که یک حسابدار باید هر ماه انجام دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید