مراکز علمی باید زیست بوم تکامل خود را بشناسند

به گزارش مجله بابلسر، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از رسالت های مراکز علمی و فرهنگی این است که در وهله اول زیست بوم تکامل خود را بشناسند و خراسان نه تنها در تاریخ ایران که در تاریخ دنیا در حوزه علم، فرهنگ و ادب سخن برای گفتن دارد.

مراکز علمی باید زیست بوم تکامل خود را بشناسند

دکتر محمد کافی در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد تاسیس مرکز خراسان شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: خراسان مکتب و گفتمانی دارد که دانشمند پرور است و شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از دانشمندان طراز اول کشور و دنیا پسوند طوسی دارند و این امر نشان می دهد که طوس تا چه اندازه در فرهنگ، تمدن و تکوین علمی کشور دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: به زودی مرکز خراسان شناسی را با تصویب هیات امنا تاسیس خواهیم کرد تا بتوانیم در خراسان بزرگ، از مفاخر تقدیر کنیم و تلاش بر این است که این مکتب تداوم داشته باشد. یکی از رسالت های مراکز علمی و فرهنگی این است که در وهله اول زیست بوم تکامل خود را بشناسند و خراسان نه تنها در تاریخ ایران که در تاریخ دنیا در حوزه علم، فرهنگ و ادب حرف برای گفتن دارد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد شرح داد: ما برای فردوسی، به صورت جزیره ای و گسسته فعالیت هایی مانند خرد سرای فردوسی را تاسیس کردیم و دانشگاه فردوسی هم قطب علمی فردوسی شناسی است. اما بسیاری از بزرگان چنین وضعیتی ندارند و باید به مطالعه و معرفی آن ها در این مرکز بپردازیم. یک تهدیدی هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که اگر ما مرکز خراسان شناسی را تاسیس نکنیم و چنین فعالیت هایی را انجام ندهیم ممکن است کشورهای همجوار و کشورهایی که با ما فرهنگ مشترک دارند، این کار را انجام دهند و ما به نحوی تحت تاثیر قرار بگیریم.

وی اضافه کرد: به این منظور قرار شد که با مشارکت کشورهای منطقه که در گذشته با نام خراسان بودند و همچنین نهادهایی مانند شهرداری، استانداری، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و نیز با موضوع دانشگاه، این مرکز در سال آینده فعالیت خود را آغاز کند.

کافی عنوان کرد: همانطور که می دانید هیات امنای دانشگاه ها بالاترین مرجع تصمیم گیری در دانشگاه ها هستند و حتما باید مصوبات هیات امنا توسط رئیس و مدیران دانشگاه ها اجرا شود. بنابراین هر تصمیمی که خصوصا بار مالی داشته باشد، در اجرای سیاست های دانشگاه مهم است و باید در هیات امنا مطرح شود. در حوزه اصلاحیه هایی که در آیین نامه های استخدامی انجام می گیرد، معمولا اصلاحیه هایی بر حسب نیاز است، به عنوان مثال هیات امنا تصویب کرد که پرسنل دانشگاه فردوسی نمی توانند همزمان با کارشان در خود دانشگاه فردوسی تحصیل کنند و در مورد اعضای هیات علمی هم این گونه است.

وی خاطرنشان کرد: این آیین نامه ها کماکان مصوب وزارت خانه است اما معمولا اعضای هیات امنا اصلاحات جزئی در این رابطه انجام می دهند. مصوبات مهمی توسط هیات امنا صورت گرفت که مهم ترین آن ها، تصویب سند راهبردی دوم دانشگاه فردوسی مشهد بود. ما در سال 1400 سند دوم راهبردی را که به صورت روزآمد و منطبق بر معیارهای دانشگاه بین المللی است، اجرا خواهیم کرد و بسیار مهم است.

افزایش شهریه دانشجویان باید حدبیشتر 20 درصد باشد

رئیس دانشگاه فردوسی در مورد شهریه دانشجویان ورودی سال 1400، اظهار کرد: به دلیل اینکه مانند سال های گذشته شهریه دانشجویان به صورت سنواتی انجام می گیرد، بار دیگر تصویب شد و تلاش ما بر این است که حداقل فشار مالی را دانشجویان متحمل شوند. بنابراین افزایش شهریه حدبیشتر 20 درصد تصویب شد و نباید از این میزان سقف افزایش پیدا کند. زیرا بیشتر دستمزدهای کارکنان، استادان و هزینه های جاری به شدت افزایش پیدا کرده و ما حدبیشتر 20 درصد افزایش شهریه خواهیم داشت.

کافی در مورد دریافت وجه در ازای ارائه خدمات از دانشجویان، شرح داد: فرض کنید که می خواهیم سند یا برگه فارغ التحصیلی را پست یا المثنی صادر کنیم و موارد دیگر، مستلزم هزینه اضافی برای دانشگاه است که به این منظور معمولا مبلغی را هیات امنا باید تخصیص دهدتا بتوانیم از دانشجویان دریافت کنیم. این مبالغ در مقیاس بسیار اندک تصویب شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1392

به "مراکز علمی باید زیست بوم تکامل خود را بشناسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز علمی باید زیست بوم تکامل خود را بشناسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید