قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟

به گزارش مجله بابلسر، بحران کلید واژه ای که وقتی به وجود می آید، رشته های هماهنگی در کشور بیشتر اوقات از هم گسسته می گردد.

قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار ، بحران کلید واژه ای که وقتی به وجود می آید، رشته های هماهنگی در کشور بیشتر اوقات از هم گسسته می گردد و گویی سرگردانی بسیاری زیادی سراغ مسئولان مدیریت بحران می رود. طی 40 سال گذشته در کشور ما حوادث طبیعی بسیاری اتفاق افتاده است که سیل با 61 درصد و زلزله 28 درصد بیشترین مخاطرات طبیعی کشور به شمار می فرایند، اما در بیشتر اوقات مدیریت آن در پاشنه آشیل واقع شده است.

به طور مثال به تازگی در زلزله سی سخت مردم بحران زده از ناهماهنگی ها گله داشتند و در مصاحبه با خبرنگاران ما می گویند: مسئولان مربوطه نمی آیند مسائل را از نزدیک مشاهده نمایند و بدون اینکه اطلاعاتی داشته باشند امکاناتی از قبیل مواد غذایی، چادر را توزیع می نمایند، یا در سیل آق قلا ضعف در مدیریت بحران باعث سرگردانی شده بود؛ عده از آن ها معترض به این مسئله بودند که برای دریافت امکانات به فرمانداری، هلال احمر یا ... مراجعه نموده، ولی جوابی نمی دریافتد.

یا در سیل سیستان و بلوچستان توزیع نامناسب باعث هدر رفت بسیاری از یاری ها شده بود؛ اقلامی که برای مصرف مردم آورده شده بود، اما به دلیل نا هماهنگی بسیاری از اقلام از جمله مواد غذایی فاسد شدند.

هماهنگی و عدم برنامه ریزی مناسب بین 10 دستگاه درگیر در بحران ها تبعات ناخوشایندی برای مردم بحران زده به دنبال داشته است؛ محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت وگو با خبرنگار ما معتقد است که وحدت فرماندهی در وهله اول متاسفانه وجود ندارد و متولی اصلی آنچنان تعیین نیست و کسی که باید ورود کند و فرماندهی میدانی را بر عهده بگیرد، نیست!

این درحالی است که در ماده یکم فصل اول قانون مدیریت بحران کشور به هماهنگی و مدیریت یکپارچه دستگاه های مسئول در مواقع بحرانی اشاره نموده و آمده است، محمد محمدی سرپرست اداره کل بحران کهگیلویه و بویر احمد در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار کرد: باید یکی مرجعی خاصی باشد که تمامی یاری ها تحت نظر آن دستگاه جذب گردد؛ از طرفی دیگر محمد تقی پور کارشناس مسائل بحران معتقد است که یکی از ضعف هایی که همواره در همه بحران ها مشهود است، عدم یا نقص وجود هماهنگی بین دستکاه های مرتبط است؛ به دلیل همین ناهماهنگی ها در سال 87 ستادی به نام مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور تشکیل شد؛ هماهنگی و وحدت رویه بین 10 دستگاه مسئول در مواقع بحرانی به فرماندهی وزارت کشور می تواند آشفتگی ها در بحران ها گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1481

به "قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید