غذای کمکی نوزاد 6 ماهه چه باید باشد؟

به گزارش مجله بابلسر، تغذیه کودک از دغدغه هایی است که همواره به نوبه خود چالش هایی را برای مادران ایجاد می نماید. اینکه آغاز غذا دادن به کودک کی باشد و چه نوع غذاهایی برای آن ها مفید یا مضر است؟ و این مسئله مدام ذهن آن ها را مشغول می نماید. اگر شما هم جزء این دسته از مادران نگران هستید که یک کودک 6 ماهه دارید، و نمی دانید غذای کمکی نوزاد 6 ماهه چه باید باشد، بهتر است این مطلب را تا خاتمه بخوانید.

غذای کمکی نوزاد 6 ماهه چه باید باشد؟

در این مقاله بایدها و نبایدهای غذای کمکی نوزاد 6 ماهه و آنچه که باید مادران در رابطه با تغذیه فرزند 6 ماهه خود بدانند، آورده شده است.

برنامه غذای کمکی نوزاد 6 ماهه

همواره نوع مواد غذایی، تاثیر بسیار زیادی روی فرایند رشد و وزن گیری کودک دارد. از سن 6 ماه به بعد، شیرمادر و غذای کمکی باید مکمل هم باشند و هریک به تنهایی نمی تواند تمام احتیاجهای روزانه نوزاد را تامین کند. بنابراین ضروری است از 6 ماهگی انواع غذاهای کمکی مناسب را شروع کنید این غذاها به توضیح زیر هستند.

1. غذای کمکی نوزاد در هفته اول ماه ششم

بهترین غذا برای شروع در هفته اول ماه ششم، فرنی آرد برنج است. بهتر است صبح از دادن فرنی به کودک اجتناب نموده و ظهر بعد از تغذیه با شیر مادر، یک قاشق مرباخوری از فرنی که از قبل آماده نموده اید به کودک بدهید. در روزهای دیگر کم کم دفعات آن را افزایش دهید؛ اما این افزایش باید برحسب میل و تقاضای شیرخوار باشد.

معمولا بچه ها ممکن است به دلیل ناآشنا بودن با این مزه جدید، کمی مقاومت نمایند و غذا را با زبان از دهان خارج نمایند؛ در این مواقع از اصرار برای تغذیه او دست بکشید.

2. غذای کمکی نوزاد در هفته دوم ماه ششم

در هفته دوم کودک با مزه ای متفاوت از شیر مادر آشنا شده و علاوه بر این، سیستم گوارشی او آمادگی لازم برای جذب غذاهای مختلف را پیدا نموده است. از این هفته می توانید حریره بادام، سوپ، انواع غلات، سبزیجات خرد شده (هویج و سیب زمینی به خوبی پخته شوند) آب انواع گوشت قرمز و سفید را در چندین وعده، به اندازه 1 قاشق مرباخوری، به او بدهید؛ به تدریج به 2 یا 3 قاشق غذاخوری در چهار وعده در روزهای آینده، آن را افزایش دهید.

نکته: غذاهای جدید را کم کم به کودک معرفی کنید. مثلا در یک روز، چندین غذا به کودک ندهید. این فرصت را به او بدهید تا با مزه های جدید سازگار گردد.

3. غذای کمکی کودک در هفته سوم ماه ششم

هفته سوم می توانید از تمامی غذاهای هفته اول مثل سوپ، فرنی، حریره بادام و انواع سبزیجات پخته شده با حجم بیشتر بهره ببرید. در این زمان می توانید از تمامی غذاها تا 12 قاشق مربا خوری به کودک بدهید. علاوه بر این می توانید تکه های گوشت قرمز و یا سفید را بدون نمک و انواع چاشنی آبپز کنید و سپس به صورت له شده و پوره شده در اختیار کودک قرار دهید.

4. غذای کمکی نوزاد در هفته چهارم ماه ششم

در این هفته می توانید سبزی های نشاسته ای مثل سیب زمینی، کدو حلوایی و نخودفرنگی (نخود سبز)، انواع میوه جات، انواع حبوبات پخته شده مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز را به کودک بدهید. البته می توانید از ماست شیرین هم در وعده های غذایی بهره ببرید. البته ماست نباید از شیر گاو تهیه شده باشد؛ چون شیر گاو آلرژی زاست.

نکات مهم در تغذیه بچه ها 6 ماهه

  • همزمان با شروع غذای کمکی، به کودک آب جوشیده سردشده نیز بدهید؛ چرا که با خوردن غذاهای جامد، کودک احتیاج بیشتری به مصرف آب دارد.
  • از دادن آبمیوه های غیر طبیعی در این سن، به دلیل داشتن انواع افزودنی ها خودداری کنید. اگر چناچه علاقمندید کودکتان آبمیوه مصرف کند خودتان به صورت طبعی آب میوه تهیه کنید.
  • نمک، شکر و ادویه را به غذای کودک اضافه نکنید، زیرا در این زمان ذائقه او شکل می گیرد.
  • تا سرانجام یک سالگی، به سوپ کودکتان برخی سبزیجات مثل اسفناج اضافه نکنید.
  • از دادن لبنیات، مخصوصا لبنیاتی که از شیر گاو تهیه شده، به دلیل آلرژی زا بودن به کودک خودداری کنید.
  • غذاهای سرخ کردنی، فست فودها و غذاهای آماده را از لیست غذایی کودک 6 ماهه حذف کنید.
  • مواد غذایی مثل سفیده تخم مرغ، انواع توت، کیوی، آلبالو، گیلاس و خربزه و بادام زمینی را حذف کنید؛ زیرا باعث ایجاد حساسیت های پوستی و … می گردد.
  • برخی غذاها را به دلیل احتمال ایجاد خفگی، از غذای کودک حذف کنید؛ این غذاها شامل دانه کشمش، دانه انگور، ذرت، تکه های سوسیس، آجیل و تکه های سفت و خام سبزی ها مثل هویج و تکه های گوشت می گردد.

معمولا بعد از چند روز غذا دادن به کودک به راحتی متوجه ذائقه او خواهید شد. مثلا زمانی که مزه و یا غذایی باب میلش نیست کودک واکنش نامطلوب نشان می دهد و غذا را از دهانش بیرون می ریزد. بهتر است در این مواقع یک لیستی از غذاهای محبوب کودکتان را تهیه کنید و بیشتر از آن غذاها بهره ببرید؛ این کار تاثیر بیشتری در رشدش خواهد داشت.

کلام آخر

در این مطلب ما لیست غذای کمکی نوزاد 6 ماهه را آنالیز کردیم. اما پیشنهاد می کنیم اگر در رابطه با تغذیه نوزاد زیر شش ماهه با غذای کمکی ابهاماتی دارید، حتما مقالات غذای کمکی نوزاد 4 ماهه و غذای کمکی نوزاد 5 ماهه را مطالعه بفرمایید.

منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما مادران گرامی در این زمینه، در انتهای همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 849

به "غذای کمکی نوزاد 6 ماهه چه باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای کمکی نوزاد 6 ماهه چه باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید