سوال روز دنیای فوتبال؛ آیا مسی لایق توپ طلا بود؟

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری خبرنگاران- لیونل مسی برای هفتمین بار فاتح توپ طلا شد. کیکر در گزارشی مدعی شد روبرت لواندوفسکی تا آخرین لحظه از دریافت توپ طلا مطمئن بوده است اما بیلد، این ادعا را رد کرد.

سوال روز دنیای فوتبال؛ آیا مسی لایق توپ طلا بود؟

به گزارش خبرنگاران، سردبیر فرانس فوتبال، 3 روز قبل از برگزاری مراسم توپ طلا، شخصاً به انتظار لواندوفسکی انتها داده و به اطلاع او رسانده که مسی برنده توپ طلا شده است. به لواندوفسکی گفته شده که برخلاف شایعات، خبری از اهدای توپ طلای سال 2020 نیست اما برای تقدیر از عملکرد درخشان لواندوفسکی، جایزه جدیدی تحت عنوان برترین مهاجم به او اهدا خواهد شد. بنابراین مهاجم لهستانی بایرن مونیخ قبل از آغاز مراسم از قرار گرفتن خود در رتبه دوم توپ طلا پس از مسی خبر داشته است.

توپ طلا معتبرترین جایزه سالیانه در دنیا فوتبال تلقی می گردد. این جایزه مجله فرانسوی فرانس فوتبال، معتبرترین و بحث برانگیزترین جایزه ای است که در هر سال به برترین فوتبالیست آن سال از دید روزنامه نگاران و نویسندگان مورد تایید این رأی گیری بزرگ تعلق می گیرد؛ با اتفاقات اتفاق افتاده پس از اهدای این جایزه به لیونل مسی ستاره بارسلونا و بازیکن فعلی پاری سن ژرمن، به نظر می رسد این جایزه بیشتر و بیشتر مورد نقدهای جدی قرار گرفته است. به خصوص وقتی ببینیم که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی از 13 توپ طلای اخیر، 12 تای آن را در انحصار خود گرفته و تنها لوکا مودریچ در سال 2018 یک توپ طلا را در این مدت طولانی از آن خود نموده است.

در این شرایط، دروازه بان ها کاملاً از لیست برندگان حذف شده اند و تنها برنده، لئو یاشین دروازه بان افسانه ای تیم ملی شوروی در سال 1963 است و البته مدافعان نیز تقریباً هیچ شانسی برای بردن این جایزه ندارند (آخرین برنده فابیو کانوارو در سال 2006). هم چنین در این سال ها ستارگان درخشانی بودند که دستشان از جایزه سالیان فرانس فوتبال کوتاه ماند؛ چهره هایی مثل تیری هانری (2003)، فرانک ریبری (2013)، مانوئل نویر (2014)، آندرس اینیستا و ژاوی هرناندز (2008 و 2010).

نکته ای که حالا مورد توجه روزنامه نگارانی مثل ژرو لاتر، ستون نویس روزنامه لموند فرانسه قرار گرفته است، نادیده گرفتن اهمیت فوتبال به عنوان یک ورزش تیمی در جایزه توپ طلاست؛ به نوشته لاتا، این جایزه هرگز نمی تواند به ثبات فوق العاده در بالاترین سطح فوتبالیست هایی مثل کریم بنزما یا رابرت لواندوفسکی (که بدشانسی بازی در بوندسلیگا را دارد - آخرین برنده:1996) پاداش بدهد.

بنابراین نه لزوماً می تواند برترین بازیکن یکسال را انتخاب کند و نه به بازیکنانی که دستاوردهای طولانی مدت داشته اند، پاداش می دهد و شاید تاجگذاری فرد برنده شبیه به شرایطی باشد که در جامعه برای یک قشر خاص و ثروتمند و کلوپ های اختصاصی و مجلل شان وجود دارد. جالب این که حتی یکی دو روزنامه آرژانتینی از بردن توپ طلا به وسیله مسی شادمان نشده و بابت اعطای این جایزه به هموطن افسانه ای شان از رابرت لواندوفسکی عذرخواهی نموده اند؛ بعلاوه لاتو ستاره سابق تیم ملی فوتبال لهستان و یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ این کشور که پیش از رای گیری پیش بینی نموده بود، توپ طلا به مسی می رسد، در این باره گفته: مسی در پاری سن ژرمن بازی می نماید که تیم اول شهر پاریس است؛ این یک منفعت محلی است، فرانس فوتبال یک نشریه فرانسوی و مراسم همیشه در پاریس برگزار می گردد که مسی روزانه در این شهر مشغول فعالیت است و اگر او این جایزه را می برد، تنها به این دلیل است.

به عقیده لاتو، مسی دیگر آن بازیکن چند سال پیش نیست که می توانست توپ را از وسط زمین بگیرد و چند مدافع را دریبل کند و گل بزند و حالا سایه ای از آن فوتبالیست برجسته است؛ با این حال پاری سن ژرمن اجازه نداده که این جایزه به هموطن لهستانی اش برسد.

توپ طلا یک جایزه فردی است. در واقع فلسفه این جایزه این است که شاید دیگر همبازیان یک بازیکن سال درخشانی نداشته اند و به همین دلیل یک تیم قادر به کسب پیروزی های متوالی و جام های متعدد نبوده، اما یک بازیکن می تواند به قدری عملکرد فوق العاده ای از خود ارائه دهد که از نظر فردی، برترین در دنیا لقب گرفت و جایزه توپ طلا را از آن خود کند.

طرفداران لیونل مسی معتقدند این بازیکن در سال 2021 نیز به مانند سال های دیگر فوق العاده بوده است. کافی ست نگاهی به این جدول بیندازید؛ به جز آمار گلزنی و در تمامی فاکتورهای دیگر(ستاره آرژانتینی مهاجم هدف و نوک نیست)، لیونل مسی در صدر قرار داشته و از این منظر به وضوح لایق دریافت جایزه مرد سال دنیا در سال 2021 است.

نباید فراموش کرد بارسلونا (باشگاه اول لیونل مسی در سال 2021) شاید در بدترین روزهای دو دهه اخیر خود به سر می برد و بی تردید کسب عنوان قهرمانی در لالیگا دشوارتر از بوندسلیگا است. اما از سوی دیگر بایرن مونیج در اوج قرار گرفته است و بر اساس منطق طرفداران لیونل مسی، گلزنی برای بارسلونا در فصل قبل دشوارتر از بایرن مونیخ بوده است.

بعلاوه تنها زننده گل نقش اصلی را در فوتبال ایفا نمی نماید. ارسال پاس گل، پاس های حیاتی، خلق موقعیت، حتی تکل های درست و ... نیز نقش مهمی در به ثمر رسیدن یک گل و در واقع نیل به اهداف در زمین ایفا می نماید. بر اساس این جدول، لیونل مسی شانس های گلزنی بسیار کمتری از رابرت لواندوفسکی خراب نموده و بعلاوه موقعیت های کمتری نیز نصیب این بازیکن شده است. پس در واقع لیونل مسی در تیم ضعیف تری نسبت به ستاره لهستانی بازی می نموده، اما توپ طلا یک جایزه فردی بوده و از نامش تعیین است که به بازیکنی اهدا می گردد که برترین عملکرد را از نظر فردی داشته، نه تیمی.

طرفداران لیونل مسی معتقدند این ستاره آرژانتینی در سال 2021 در این سه فاکتور بهتر از لواندوفسکی عمل نموده است. بعلاوه لیونل مسی در سال 2021 بعد از حدود سه دهه با تیم ملی آرژانتین پیروز به فتح کوپا آمه ریکا نیز شد، هشتمین ال پیچی چی خود را نیز کسب کرد و به برترین گلزن تاریخ آمریکای جنوبی نیز تبدیل شد. از نظر طرفداران لیونل مسی عملکرد فردی این بازیکن در امسال نیز به قدری درخشان بوده که توپ طلای هفتم حق این بازیکن بوده است.

رابرت لواندوفسکی، گلزن لهستانی بایرن مونیخ در سال 2021 از نظر گلزنی (وظیفه اصلی مهاجم) در برترین شرایط ممکن قرار داشته و گرچه چهار بار کمتر از لیونل مسی بازی نموده، اما 15 بار بیشتر از او پیروز به گلزنی شد. فتح دوباره بوندسلیگا و حذف از لیگ قهرمانان با بدشانسی (بی تردید اگر رابرت لواندوفسکی در دو ملاقات مقابل پاری سن ژرمن حاضر بود شانس بایرن مونیخ برای صعود چند برابر می شد) و کفش طلای اروپا، دستاوردهای مهم این گلزن قهار در امسال بوده است.

بعلاوه نشریه فرانس فوتبال در سال 2020 در تصمیمی غیرمنتظره برگزاری مراسم توپ طلا را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کرد. منتقدان مدعی بودند مانند بسیاری از رویدادهای دنیای دیگر، این مراسم نیز باید به صورت آنلاین برگزار شده و توپ طلا به رابرت لواندوفسکی تعلق پیدا می کرد؛ خواسته ای که حتی لیونل مسی نیز متواضعانه دیشب به آن اشاره نمود.

بعلاوه بعضی تصور می نمایند فاکتورهای روشنی برای تبدیل شدن به مرد سال دنیا وجود ندارد. به عنوان مثال یک سال عملکرد فردی اهمیت بیشتری پیدا می نماید و یک سال پیروزیت های تیمی ارزش بیشتری دارد. به عنوان مثال کیلیان امباپه که در این رده بندی رتبه نهم را کسب کرد در سال 2021 هم بیشتر از لیونل مسی گلزنی نموده، هم در لیگ قهرمانان پیروز تر و گلزن تر بوده (دو برابر)، هم فاتح لیگ ملت های اروپا شده، یک جام بیشتر گرفته و حتی سه پاس گل بیشتر مسی داده است.

اما رابرت لواندوفسکی در سال 2021 رکورد فوق العاده 54 گل را به نام خود به ثبت رساند و هم رکورد گلزنی در یک فصل بوندسلیگا را شکست (فراموش نکنیم لیگ آلمان 34 هفته ای است و لالیگا 38 هفته ای). بالاتر عنوان شد که یکی از فاکتورهای رای گیری آنالیز عملکرد دوران حرفه ای یک بازیکن است. در حال حاضر در تاریخ ثبت شده لیونل مسی هفت توپ طلا دارد و بازیکنانی چون رابرت لواندوفسکی، ژاوی، آندرس اینیستا و ... حتی یک بار هم پیروز به دریافت این جایزه نشده اند که این از نظر بسیاری عادلانه نیست.

در واقع منتقدان اهدای جایزه در سال های اخیر معتقدند ستاره ای مانند رابرت لواندوفسکی که ثبات فوق العاده ای داشته، در گلزنی بی رقیب بوده و پیروز به فتح عناوین مختلف شده، برای کسب عنوان توپ طلا دیگر چه کاری باید انجام دهد؟ سال دیگر جام دنیای برگزار می گردد و با توجه به عضویت رابرت لواندوفسکی در تیم ملی لهستان، بعید است دیگر این بازیکن 34 ساله پیروز به فتح توپ طلا گردد و از نظر منتقدان مراسم توپ طلا، اینجا عدالت رعایت نشده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1739

به "سوال روز دنیای فوتبال؛ آیا مسی لایق توپ طلا بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوال روز دنیای فوتبال؛ آیا مسی لایق توپ طلا بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید