راه های پایین آوردن تب؛ برای تب چی خوبه؟

به گزارش مجله بابلسر، راه های پایین آوردن تب؛ برای تب چی خوبه؟ معمولا تب در بچه ها و نوزادان نگرانی بیشتری ایجاد می کند. بچه ها ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند. این علائم شامل بی حالی، بی حوصلگی، بی اشتهایی، گلودرد، سرفه، گوش درد، استفراغ و اسهال می شوند. حتما باید درمورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

راه های پایین آوردن تب؛ برای تب چی خوبه؟

خبرنگاران| از نظر پزشکی، تب با عنوان پیر کسیا شناخته می شود، اگر درجه حرارت بدن بالاتر از دمای معمولی (37 درجه سانتی گراد) برود، یعنی به تب مبتلا شده ایم. در بیشتر مواقع تب نرمال هیچ مسئله ای ایجاد نمی کند، اما تب بالا به خصوص برای بچه ها بسیار خطرناک است بنابراین باید درمان تب در اولویت قرار گیرد.

تب، به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند. ما در اثر قارچ ها، ویروس ها، باکتری یا مواد سمی درگیری که بدن مان حمله میکنند، دچار تب می شویم.

معمولا تب در بچه ها و نوزادان نگرانی بیشتری ایجاد می کند. بچه ها ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند. این علائم شامل بی حالی، بی حوصلگی، بی اشتهایی، گلودرد، سرفه، گوش درد، استفراغ و اسهال می شوند. حتما باید درمورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

دمای طبیعی بدن بسته به سن، سلامت عمومی، سطح فعالیت و حتی زمان روز متغیر است. بدن نوزادان معمولا دمای بالاتری از بچه ها دارند. طبیعی است که دمای بدن بین اواخر بعدازظهر و اوایل عصر بالاتر باشد. دمای بدن معمولا بین نیمه شب و اوایل صبح از همیشه کمتر است. حتی نوع لباسی که پوشیده اید و محیط هم می تواند روی دمای بدن تأثیر بگذارد.

عموما وقتی دمای بدن شما از حد طبیعی بالاتر باشد تب دارید. دمای طبیعی بدن 37 درجه سانتی گراد است. ولی حد طبیعی می تواند بین 36.4 و 37.5 باشد. بیشتر پزشکان دمای بالای 38 درجه را تب می دانند.

حتما باید زمان مراجعه به پزشک را وقتی که بزرگ سال یا کودکی تب دارد، بدانید. مراقب این علائم باشید:

  • بی قراری با ناراحتی، حتی وقتی که تب پایین آمده؛
  • بعد از پایین آمدن تب، علائم آن دوباره ظاهر شوند؛
  • کودک هنگام گریه اشک نمی ریزد؛
  • فرد در 8 ساعت گذشته ادرار نکرده؛
  • اگر کودک شما کمتر از سه ماه دارد و دمای بدن او با اندازه گیری مقعدی 38 یا بالاتر است؛
  • اگر سن کودک شما بین 3 تا 12 و تب او 39 درجه یا بالاتر است؛
  • اگر کودک شما زیر دو سال است و تب او بیشتر از 48 ساعت طول کشیده؛
  • اگر تب فرد بالای 40/5 درجه است و با دارو پایین نمی آید؛
  • اگر تب فرد در طول یک هفته مدام بالا و پایین می شود، حتی اگر خیلی بالا نباشد؛
  • سایر علائم بیماری در فرد مشاهده شده اند. این علائم گلودرد، گوش درد، اسهال، تهوع، استفراغ و سرفه را شامل می شوند؛
  • فرد به بیماری خاصی مثل مسائل قلبی، کم خونی داسی شکل، دیابت یا لیف آماس کیسه ای مبتلاست؛
  • فرد به تازگی واکسن زده است.

اگر کودک یا بزرگ سالی به همراه تب این علائم را دارد، با اورژانس تماس بگیرید:

  • اگر گریه می کند و نمی توانید او را آرام کنید؛
  • نمی توانید او را بیدار کنید یا سخت بیدار می شود؛
  • گیج به نظر می رسد؛
  • نمی تواند راه برود؛
  • حتی بعد از اینکه راه بینی اش باز شده، باز هم به سختی نفس می کشد؛
  • لب ها، زبان یا ناخن های او کبود شده اند؛
  • سردرد خیلی شدیدی دارد؛
  • گردن او خشک شده؛
  • نمی تواند دست یا پای خود را تکان دهد؛
  • کبودی یا لکه هایی روی پوستش ظاهر شده اند.

وقتی استراحت می کنید، بدن شما ترمیم می شود و بهبود پیدا می کند. خوابیدن به مغز اجازه می دهد تا هورمون هایی ترشح کند که باعث رشد بافت جدید می شوند. استراحت کردن همچنین کمک می کند تا بدن از خود دفاع کند. وقتی استراحت می کنید، به خصوص وقتی می خوابید، بدن گلبول های سفید می سازد. این گلبول ها می توانند به ویروس ها و باکتری ها حمله کنند. شما هم دقیقا همین را می خواهید.

برای همین هم اگر نخوابید، احتمالا تب شما بیشتر طول می کشد؛ بنابراین خوب استراحت کنید. سعی کنید هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.

نوشیدن آب مهم است. مایعات می توانند سموم را دفع کنند. دفع سموم می تواند فرایند درمان را سرعت ببخشد. مراقب باشید به بچه ها آب میوه یا آب سیب زیادی ندهید. می توانید این آب میوه ها را با نصفِ آب و نصفِ آب میوه رقیق کنید.

باید آب میوه را رقیق کنید. به این دلیل که باکتری ها از نوعی قند به نام گلوکز تغذیه می کنند؛ بنابراین بهتر است سطح گلوکز خون را پایین نگه دارید.

از نوشیدنی های انرژی زا هم دوری کنید. این نوشیدنی ها معمولا سرشار از قند و موادی هستند که می توانند تورم را در بدن افزایش دهند. این مواد معمولا فرایند ترمیم را بدتر می کنند.

آب نارگیل آب رسان خیی خوبی است. آب نارگیل همچنین سرشار از الکترولایت است. همچنین دمنوش های گیاهی مانند چای نعنا و بابونه عالی هستند. این دمنوش ها می توانند شما را آرام کنند. بنابراین از مایعات غافل نشوید.

وقتی تب دارید طبیعی است که اشتهای خود را از دست بدهید. خوردن غذاهای کم نمک و کم ادویه می تواند مفید باشد. مخصوصا اگر استفراغ هم کرده اید. این غذاها شامل آش جوی دوسر و آب قلمه می شوند. یخمک های میوه ای برای بچه ها عالی هستند. حتی الامکان از غذاهای کم شکر و فراوری نشده استفاده کنید.

مصرف پروبیوتیک ها برای بهبودی مسمویت انتخاب خوبی هستند. پروبیوتیک ها حتی در طول بیماری هم می توانند مفید باشند، چون به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. آیا می دانستید 80 درصد از کل سیستم ایمنی بدن در لوله گوارشی واقع شده است؟

وقتی تب دارید سیستم ایمنی شما دچار مشکل می شود. پروبیوتیک ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های عفونی معمول را کاهش دهند. آن ها همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند.

دوش دریافت با آب ولرم می تواند به پایین آوردن تب کمک کند. از وان آب سرد، یخ یا الکل استفاده نکنید. آنها معملا باعث لرز می شوند و درنتیجه حال شما را بدتر می کنند. اضافه کردن سولفات منیزیم و چند قطره اسانس نعنا یا بنفشه می تواند به آرام کردن ماهیچه ها و بدن کمک کنند.

حتی اگر لرز دارید، لباس زیاد نپوشید یا خوتان را با پتو نپیچانید. این کار از پایین آمدن تب جلوگیری می کند یا حتی آن را بالاتر می برد. درعوض از یک لایه لباس نازک و یک پتوی نازک برای خوابیدن استفاده کنید. دمای اتاق باید معمولی باشد. اگر اتاق شما زیادی گرم شد، می توانید با استفاده از پنکه، هوا داخل اتاق را تعوض کنید.

اگر فکر می کنید باید از دارو های شیمیایی برای کودک زیر سه ماهه خود استفاده کنید، حتما با پزشک تماس بگیرید. تحقیقی در این مورد در مجله ایتالیایی پزشکی بچه ها منتشر شده است. طبق این تحقیق، والدین و پرستاران بچه ها زیادی از دارو های شیمیایی مانند استامینوفن استفاده می کنند.

درواقع این تحقیق پیشنهاد می دهد والدین نباید خودسرانه از استامینوفن به عنوان داروی تب بُر برای بچه ها استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که تب نباید به کلی قطع شود. تب از بدن شما محافظت می کند. بیشتر افراد حتی اگر دمای بدن شان یک درجه هم پایین بیاید، احساس بهتری پیدا می کنند؛ بنابراین لازم نیست برای مبارزه با تب آن را کاملا پایین بیاورید

.

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1373

به "راه های پایین آوردن تب؛ برای تب چی خوبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های پایین آوردن تب؛ برای تب چی خوبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید