راهنمای نگهداری از همستر

به گزارش مجله بابلسر، همسترها حیوانانی بسیار کوچک و مجذوب کننده از خانواده جوندگان هستند. نگهداری از آن ها بسیار راحت و آسان است. میانه طول عمر آن ها معمولا بین دوتا سه سال است. برحسب نژاد طول بدن آن ها بین ده تا هفده سانتی متر متغیر است.

راهنمای نگهداری از همستر

این حیوانات شب زی هستند، در طول روز می خوابند و شب ها بیدار بوده و فعالیت می نمایند. البته در شرایط نگهداری در آپارتمان به عنوان یک حیوان خانگی تا حدودی این خلق و خو تغییر می نماید. همستر ها دارای بینایی ضعیف و در عوض حس بویایی و شنوایی قوی هستند.

هنگام انتخاب همستر به رفتار و شرایط آن ها دقت کنید. همستری را انتخاب کنید که کنجکاو و پر تحرک باشد، پوشش بدن سالم داشته باشد و چشم هایش تمیز و براق باشد. زمانی که می خواهید یک همستر را به خانه بیاورید ابتدا یک قفس مناسب برای او تهیه کنید. در درون قفس ظرف آب و غذا، اسباب بازی های جویدنی مخصوص، چرخ وفلک و تونل های مخصوص برای بازی و ورزش قرار دهید، تا همستر شما در قفس خود احساس راحتی و آرامش نماید.

همستر ها به جویدن به و گاز گرفتن علاقه مند هستند، به همین علت است که قفس های مخصوص همستر معمولا دارای کف پلاستیکی محکمی هستند تا حیوان نتواند آن را بجود. شما می توانید از یک آکواریوم شیشه ای که سر آن را با توری سیمی پوشانده اید نیز به عنوان قفس بهره ببرید. بهتر است کف قفس را با کاغذ بپوشانید و به طور مرتب آن را تعویض کنید. در درون قفس باید بین محل گذاشتن غذا و محل خواب حیوان فاصله باشد.

تغذیه همستر:

همستر ها حیواناتی گیاه خوارند. هرروز به همستر خود غذا بدهید، سه چهارم ظرف را با غذا پرکنید. غذاهای آماده مخصوص همستر (پلت) برای تغذیه حیوان مناسب هستند. اما شما به راحتی می توانید در منزل کلم، کاهو، هویج و انواع سبزیجات را برای تغذیه همستر خود در نظر بگیرید. میزان سبزیجاتی که در اختیار حیوان قرار می گیرد (به عنوان مثال هویج) باید به گونه ای باشد که حیوان بتواند به راحتی آن را با دست های کوچک خود نگه دارد و بخورد. اندازه غذایی که به حیوان می دهید باید به گونه ای باشد که حداکثر تا چهار ساعت بعد به وسیله حیوان خورده گردد، زیرا همستر ها حیواناتی هستند که عادت به ذخیره کردن غذا دارند و اگر غذا بیش از میزان در اختیار آن ها قرار گیرد، اقدام به جابجا و مخفی کردن آن در گوشه و کنار قفس خواهند کرد. این حیوانات دارای کیسه هایی در لپ های خود هستند که با آن ها غذا را جابجا می نمایند. همواره آب کافی در دسترس حیوان قرار دهید. همستری که آب کافی نوشیده باشد سرحال و شاداب خواهد بود. می توانید به همستر خود میوه نیز بدهید اما توجه داشته باشید که حداکثر پنج درصد غذای حیوان را میوه جات تشکیل دهد. همسترها به تخمه آفتابگردان علاقه دارند و به راحتی آن را پوست گرفته و می خورند.

همستر ها علاقه خاصی به چرخ وفلک برای بازی و ورزش دارند. از دیگر عادت های خوب این حیوانات این است که به طور کامل با لیسیدن و با دست های خود بدنشان را تمیز می نمایند و همواره تمیز و پاکیزه هستند و در این مورد نیازی به دخالت انسان نیست.

تمام حیوانات می توانند انواع مختلفی از میکروب ها و انگل ها را به انسان منتقل نمایند، همستر نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از دست زدن به حیوان و قفس او حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید. این موضوع را به بچه ها نیز یادآوری کنید.

همواره با حیوان با ملایمت رفتار کنید، زیرا همستر ها وقتی بترسند یا دچار استرس شوند ممکن است شمارا گاز بگیرند یا چنگ بزنند.هیچ وقت پوست آن ها را چنگ نزنید یا دم آن ها را نکشید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1933

به "راهنمای نگهداری از همستر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای نگهداری از همستر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید