خبرنگاران ثبت جهانی آیین زیارتی قره کلیسا سند احترام ایران به ادیان الهی است

به گزارش مجله بابلسر، ارومیه- خبرنگاران- معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: ثبت آیین زیارتی قره کلیسای چالدران یا کلیسای تادئوس، سند احترام ایران اسلامی به ادیان الهی و آیین های مختلف است.

خبرنگاران ثبت جهانی آیین زیارتی قره کلیسا سند احترام ایران به ادیان الهی است

حسن سپهرفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: ثبت این آیین زیارتی از نگاه ملی و بین المللی نشان می دهد که در جمهوری اسلامی ایران به جایگاه اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی توجه ویژه ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: با ثبت این اثر، علاوه بر مشهود بودن حفظ آیین های سنتی و توجه به آن در کشور، از نظر مردم شناسی دینی نیز، توسعه گردشگری مذهبی با نگاه صلح و دوستی به اقوام و ادیان در ایران اسلامی نمایان می شود.

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آیین زیارتی قره کلیسای چالدران در سال 1388 به شماره 52 در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده بود و جا داشت که به عنوان یکی از رسوم ویژه اقلیت های مذهبی ایران و جهان به طور مشترک با ارمنستان در فهرست میراث ناملموس جهانی نیز به ثبت برسد.

سپهرفر ادامه داد: بر همین اساس این آیین، 27 آذرماه جاری در پرونده ای مشترک با کشور ارمنستان در پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو با موافقت تمامی داوران کمیته در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسید.

آیین زیارتی قره کلیسای چالدران مربوط به شهادت یکی از 12 حواری حضرت عیسی (ع) به نام تادئوس بوده که از سال 1954 تا به امروز به مدت 66 سال است که به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ایران و دیگر کشورهای جهان هر ساله در روزهای سوم، چهارم و پنجم مردادماه در قره کلیسای چالدران برگزار می شود.

در صبح روز سوم، مراسم اصلی با نواختن ناقوس کلیسا آغاز می شود و اسقف خلیفه گری شمال غرب ایران، مسوولیت برگزاری این مراسم را به عهده دارد.

روحانیان کلیساهای ارومیه، جامع ایروان، اصفهان و تهران به وی در برگزاری مراسم یاری می کنند که پس از تبرک آب و نان، اسقف خلیفه گری تبریز دست نمادین تادئوس را در میان جماعت می چرخاند و برخی از زائران آن را به نشانه اجابت کننده دعا می بوسند و سپس اسقف با دست نمادین به همراه زائران بر سر قبر تادئوس می رود و برای شادی روحش دعا می خواند.

در این آیین، ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان و کانادا شرکت می کنند.

زائران با اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند و غسل تعمید دادن به نوزدان خود این آیین را گرامی می دارند.

در طول این مدت زائران قره کلیسا اعمال خاص این کلیسا شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا و قربانی کردن گوسفندان را به جای می آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب مغفرت و رحمت می کنند.

قره کلیسا قدیمی ترین و به عبارتی نخستین کلیسای جهان مسیحیت به شمار می رود؛ قره کلیسا یا تادئوس یکی از زیباترین آثار تاریخی واقع در شمال آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری بی نظیرش به خود جلب می کند.

قدمت این کلیسا به حداقل 12 قرن پیش می رسد؛ این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تادئوس حواری حضرت مسیح (ع) بنا شده است.

چالدران با 50 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1028

به "خبرنگاران ثبت جهانی آیین زیارتی قره کلیسا سند احترام ایران به ادیان الهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت جهانی آیین زیارتی قره کلیسا سند احترام ایران به ادیان الهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید