حکایت خیابان ماست بندی ، قدیمی ترین لبنیاتی یافت آباد اینجاست

به گزارش مجله بابلسر، حاج حسین قدیمی ترین لبنیاتی منطقه را دارد و خودش هم عضو اتحادیه گاوداری هاست. به مغازه لبنیاتی حاج حسین می رسیم. وارد خیابان باقری در محله یافت آباد می شویم، سراغ لبنیاتی حاج حسین مرادی را از هر که می گیرم، او را به خوبی می شناسند.

حکایت خیابان ماست بندی ، قدیمی ترین لبنیاتی یافت آباد اینجاست

خبرنگاران-معصومه ماه پیکر: حیدر داننده شورایار محله می گوید که حاج حسین کاسب منصفی است که متأسفانه به دلیل بیماری مدت هاست خانه نشین شده و امیر زندیه، دامادش مغازه را می گرداند. لبنیاتی کنار بزرگراه آزادگان واقع شده است. بوی شیر محلی در فضای مغازه پیچیده و چند نفر در مغازه منتظرند که شیر و ماستشان را از فروشنده تحویل بگیرند. امیر زندیه در حالی که شیر و ماست را وزن می کند به دست مشتریان می دهد. اندکی صبر می کنیم تا سرش کمی خلوت شود. سراغش می رویم تا از او درباره کسب و کارش بپرسیم.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از دامپروری تا لبنیاتی

امیر زندیه داماد حاج حسین مرادی، سال هاست در کنار حاج حسین به حرفه لبنیاتی مشغول است. او 54 سال دارد و بیشتر اوقاتش را در لبنیاتی می گذراند. زندیه از شروع کارش می گوید: داماد اول حاج حسین هستم. پس از ازدواج برای کمک به حاج حسین در لبنیاتی وی به حرفه ماست بندی و فروش محصولات لبنی پرداختم. 30 سالی می شود که به این حرفه مشغولم. البته در حال حاضر مدتی است به دلیل بیماری حاج حسین ناچارم مسئولیت لبنیاتی را برعهده بگیرم.

حاج حسین 75 سال دارد و از ساکنان قدیمی منطقه است. آن دوران محل فعلی لبنیاتی، دامپروری بود و حاج حسین در کنار پدر به گاوداری در این محل می پرداخت. حالا مدت ها از آن دوران می گذرد و قسمتی از دامپروری قدیمی به فروشگاه بزرگ لبنیاتی تبدیل شده است. وجود فروشگاه لبنیاتی قدیمی در این محل باعث شده تا بسکمک از اهالی این خیابان را با نام ماست بندی بخوانند. زندیه با اشاره به این موضوع می گوید: در گذشته پدر حاج حسین در محل لبنیاتی فعلی، دامپروری داشت و به پرورش گاو مشغول بود، باگذشت زمان قسمتی از زمین دامپروری به بزرگراه آزادگان افزوده شده و حاج حسین هم دامپروری را به بیرون از منطقه منتقل کرد. حدود 30 سال می شود که دامپروری آن دوران به لبنیاتی تبدیل شده است.

محصولات لبنی با شیر تازه

حرفه اصلی حاج حسین، دامپروی و کشاورزی است. اما در کنار آن لبنیاتی هم دارد. دامادش در این باره می گوید: زمین کشاورزی حاجی، اطراف منطقه واقع شده است که هر سال اندازهی زیادی جو و ذرت از آن برداشت می شود. البته شیر لبنیاتی را هم از گاوداری حاجی می آوریم. حاج حسین در گاوداری اش تعداد زیادی گاو نگهداری می کند که روزانه حدود 5 تن شیر از آنها به دست می آید. زندیه می گوید: هر روز صبح اندازهی از شیر گاوداری را برای تهیه محصولات لبنی می آوریم و بقیه شیر را به کارخانه پگاه می فروشیم.

بیماری و جراحی قلب حاج حسین باعث شده تا این روزها وی در خانه استراحت کند و پسر و دامادش مسئولیت گاوداری و لبنیاتی را به عهده بگیرند. البته اگرچه حاج حسین در گاوداری و لبنیاتی حضور ندارد، اما پیگیر کارهاست، چون دوست دارد محصولاتش خوب و سالم به دست مردم برسد. اگرچه مصرف لبنیات برای هر فرد ضروری است، اما اغلب به دلیل ترس از بیماری هایی مانند تب مالت سعی می کنند کمتر لبنیات محلی تهیه کنند. زندیه معتقد است: دامپروی ما صنعتی است، چون دام ها به طور مرتب معاینه می شوند. هیچ نوع بیماری و مسئله ای ندارند، پس شیری که از آنها تولید می شود هم سالم است. البته ما همواره سعی می کنیم به مشتری یادآوری کنیم، شیری را که از لبنیاتی می خرند حتماً قبل از مصرف خوب بجوشانند.

بستنی پرفروش لبنیاتی

این روزها به دلیل گرمای هوا، عمده فروش زندیه را بستنی تشکیل می دهد. بستنی های مغازه لبنیاتی منطقه هم از شیر تولیدی گاوداری تهیه می شود. زندیه می گوید: برای اینکه جلو خطر ابتلا به بیماری تب مالت از راه بستنی را بگیریم شیری را که با آن بستنی تهیه می کنیم خوب می جوشانیم تا خدای ناکرده مشتریانمان را بیمار نکند.

مشتریان مغازه حاج حسین را همه گروه های سنی منطقه تشکیل می دهند و اغلب آنها از مشتریان ثابت مغازه هستند. البته قرار گرفتن مغازه در کنار بزرگراه باعث شده است که افراد گذری هم برای خرید به این مغازه مراجعه کنند. لبنیاتی منطقه به محصولات خود در مغازه اشاره ای می کند و می گوید: معمولاً مشتریان برای خرید شیر به مغازه مراجعه می کنند. روزانه بین 300 تا 400 کیلوگرم شیر می فروشیم. البته ماست و دوغ هم فروش خوبی دارد.

حرفه لبنیاتی از جمله حرفه هایی است که باید بهداشت در آن به خوبی رعایت شود. زندیه هم برای جلوگیری از آلودگی مغازه همواره سعی می کند محیط مغازه و دستگاه ها را تمیز و بهداشتی نگهداری می کند: محصولات و اجناس مغازه ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد دارد، پس همواره شیر را از گاوداری روزانه به مغازه می آوریم و در مخزن های مخصوص خنک کننده می ریزیم تا فاسد نشود. قسمتی از مغازه هم کارگاه تولید ماست است. شیر را در آن به خوبی می جوشانیم و سپس ماست درست می کنیم تا مسئله ای پیش نیاید. زندیه همواره اندازه شیر را به اندازه تهیه فرآورده های لبنی و مصرف اهالی فروشگاه می آورد تا فاسد نشود، چون دوست دارد مشتریانش همواره سلامت باشند.

---

رمز موفقیت لبنیاتی قدیمی منطقه چیست؟

هدف اصلی؛ رضایت مشتری

جذب مخاطب از جمله مواردی است که اغلب افراد در کسب و کارشان سعی می کنند آن را رعایت کنند. البته وقتی جنس خوب به دست مشتری داده شود جذب مغازه خواهد شد و حتی ممکن است مشتری ثابت آن مغازه شود. زندیه رضایت مشتری را هدف اصلی خود در کسب وکار می داند و می گوید: مشتری در قبال پولی که به فروشنده می دهد، دوست دارد جنس خوب و سالم بگیرد. پس یک کاسب برای رضایت مشتری باید جنس خوب و سالم بفروشد.

او کاسب خوب را کسی می داند که به سود کم قانع باشد و می افزاید: کاسب خوب کسی است که به درصد کم سود راضی باشد و با مشتری منصفانه برخورد کند. رعایت حال مشتری نه تنها باعث خوشحالی و رضایت مشتری می شود، بلکه رضایت خدا را هم در پی دارد و رضایت سبب افزایش برکت مال هم می شود. کاسب خیابان باقری همه روزه کارش را از 7 صبح با نام خدا شروع می کند و تا ساعت 10 شب در مغازه حضور دارد. او هنگام وزن محصولات سعی می کند وزن جنس اندازهی از وزن آن بیشتر باشد و می گوید: همواره مواظب هستم کم فروشی نکنم، چون نه تنها گناه بزرگی محسوب می شود، بلکه کم فروشی و تقلب آفت روزی حلال است و از برکت رزق و روزی می کاهد.

--

400 شیر از طریق زندیه در لبنیاتی حاج حسین به طور روزانه مصرف می شود. این شیر هر روز تازه تهیه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

30 است که زندیه محصولات لبنی حاج حسین را به اهالی می فروشد. خیلی ها از نقاط دیگر تهران هم برای خرید این لبنیات به منطقه ما می آیند تا طعم محصولات حاج حسین را بچشند.

----

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 18 در تاریخ 1393/06/02

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2110

به "حکایت خیابان ماست بندی ، قدیمی ترین لبنیاتی یافت آباد اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت خیابان ماست بندی ، قدیمی ترین لبنیاتی یافت آباد اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید