حقایقی جالب درباره پاستوریزه کردن که نمی دانید!

به گزارش مجله بابلسر، پاستوریزه کردن فرایندی است که در آن به مواد غذایی و نوشیدنی ها مقداری گرما داده می گردد تا میکروب های آن کشته شوند.

حقایقی جالب درباره پاستوریزه کردن که نمی دانید!

به گزارش خبرنگار ،آیا تا کنون به فرایند پاستوریزه کردن فکر نموده اید؟. اگر مواد غذایی و نوشیدنی ها را تا حدی در درجه گرما (کمتر از نقطه جوش) قرار دهیم؛ میکروب های آن کشته می شوند و ماندگاری آنها افزایش خواهد یافت که این فرایند پاستوریزه کردن نام دارد.

فرایند پاستوریزه باعث نابودی و غیر فعال شدن بسیاری از میکروارگانیسم ها می گردد و با فرایند استرلیزه کردن تفاوت دارد؛ چرا که هاگ های باکتریایی در آن ها از بین نمی فرایند. به همین علت در فرایند پاستوریزه عمر مفید مواد غذایی با کشتن آنزیم های فاسد نماینده غذا با گرما افزایش پیدا می نماید.

محصولاتی مانند مواد کنسرو شده، مواد لبنی، تخم مرغ، آب میوه ها، شیر، شیرمیوه ها، مغزها، سرکه، آب پاستوریزه می شوند. باید دانست که این فرایند برای مایعات و جامدات فاقد بسته بندی شده و محصولات بسته بندی شده انجام می گردد.

دانشمندی فرانسوی با نام لوئی پاستور فرایند پاستوریزه کردن را کشف کرد. پاستور در سال 1864 میلادی، روشی را به منظور حرارت دادن یا گرما بخشیدن به نوشیدنی ها با درجه 50 تا 60 گرم کشف کرد، این درجه حرارت باعث می شد تا تمامی ویروس های نوشیدنی از بین فرایند و خاصیت اسیدی آن ها کم تر شوند.

این روش از سال 1117 میلادی هم در کشور چین به همین منظور انجام شد و دانشمند ایتالیایی با نام لازارو اسپالانزانی در سال 1768 میلادی هم نظریه گرما دادن به گوشت در آب جوش را بیان کرد. سال 1795 میلادی هم آشپز فرانسوی با نام نیکولاس آپرت مواد غذایی را داخل شیشه ای با در بسته قرار داد و به منظور کشته شدن تمامی ویروس های آن ها مواد غذایی را در آب جوش قرار داد.

پیتر دوراند در سال 1810 میلادی هم از تکنیکی نزدیک به آن برای نگهداشتن انواع مواد غذایی در قوطی های کنسرو شده اطلاع داد. به همین دلیل هم در سال 1886 میلادی فرانتس فون زوکسلت برای نخستین بار از تکنیک پاستور برای پاستوریزه کردن شیر بهره برد.

میوه ای که به تنظیم خواب شبانه یاری می نماید

مهم ترین اصل در پاستوریزه کردن دانستن این نکته است که گرما بیشتر عوامل بیماری زا را نابود می نموده و برخی از پروتئین ها مانند آنزیم های فاسد نماینده مواد غذایی را غیرفعال می نماید.

نظریاتی منتشر شده است مبنی بر اینکه رد شدن مایعات از لوله باعث پاستوریزه شدن آن ها می گردد که در اینصورت گرما از یکی 2 روش گرما یا بخار به آن ها وارد می شوند و در انتها باعث خنک شدن مایعات خواهند شد؛ البته ناگفته نماند که میزان دما و گرمادهی به این مواد هم به صورت کامل کنترل و مدیریت می گردد.

مواد غذایی شیشه ای با آب داغی که باعث شکستگی سطح شیشه نگردد، پاستوریزه خواهند شد. مواد پلاستیکی و فلزی هم یا با آب گرم یا با بخار آب پاستوریزه خواهند شد.

دانشمندان هر تکنیکی را که آنزیم های فاسد نماینده مواد غذایی را به صورت گرما یا بدون گرما نابود نمایند فرایند پاستوریزه کردن می گویند. تکنیک های جدید برای پاستوریزه کردن تجاری شامل فرآیند پاستوریزه سازی فشار بالا یا پاسکالیزیشن، گرمای تابش مایکروویو (MVH) و میدان الکتریکی پالسی (PEF) هستند.

پاستوریزاسیون فرآیند حرارتی است که طی آن تمام میکروارگانیسم های پاتوژن و برخی از میکروب های غیر پاتوژن نابود خواهند شد. برای مثال پاستوریزاسیون ماده خوراکی به نام شیر در دمای 72 درجه سانتی گراد به مدت 15 ثانیه انجام خواهد شد.

دانشمندان به این نتیجه دست یافته اند که پاستوریزه به معنای حرارت دادن مواد غذایی تا قبل از رسیدن آن ها به نقطه جوش است که طی این مراحل تمامی میکروب ها از بین خواهند رفت.

فاراد: در روش فاراد شیرخام در شرایط مستقیم و غیر مستقیم قرار خواهد گرفت و بعد از مراحل خنک کردن شیر اگر روش حرارت دهی انجام نشده باشد، ماندگاری طولانی مدتی خواهد داشت، اما در صورت باز شدن درب شیر بایستی آنرا حتما مصرف کرد تا خراب نگردد.

مکمل های غذایی چه تاثیری در پیشگیری و درمان کرونا دارند؟

استریلیزاسیون یعنی اینکه حرارت های شدید را برای از بین بردن تمامی ویروس های شیر به کار ببریم. هموژنیزاسیون به این معنا نیست که باکتری ها را از بین ببریم؛ بلکه در وجود گویچه های داخل شیر باعث پخش چربی در تمام سطح شیر می شوند و به اینصورت این ماده خوراکی مزه ترش مانند پیدا نموده و عمر طولانی تری داشته باشد.

دانشمندان و متخصصان مدعی هستند که اگر شیری می خرید که خیلی زود استفاده می گردد از نوع پاستوریزه بودن آن بهره ببرید در غیر اینصورت نوع استریل را خریداری کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 598

به "حقایقی جالب درباره پاستوریزه کردن که نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره پاستوریزه کردن که نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید