الزامات راه اندازی جهت رو-رو دریای کاسپین

به گزارش مجله بابلسر، کارگروه راه اندازی جهت رو -رو در دریای کاسپین توسط کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران برگزار گردید. در نشست آنلاین حمید عزت آبادی پور، رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران و سایر اعضای حاضر در نشست، درباره برنامه ریزی و هماهنگی خط کشتیرانی رو-رو میان بنادر شمالی ایران و بنادر حاشیه دریای کاسپین گفت وگو شد.

الزامات راه اندازی جهت رو-رو دریای کاسپین

در این نشست درباره بهره مندی از ظرفیت بالقوه راستا رو- رو در دریای کاسپین با اهتمام و سرمایه گذاری فعالان بخش خصوصی و همچنین حمایت ویژه دولت و هماهنگی و همکاری دستگاه ها و نهادهای تاثیرگذار مورد تأکید نهاده شد، و مقرر شد ظرف 45 روز تمهیدات موردنیاز برای فعالیت خط رو-رو فراهم گردد.

لزوم معین متولی لجستیک برای سازماندهی، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان بخش های تاثیرگذار و تهیه برنامه زمان بندی سفرها ازجمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

همچنین عنوان شد که مقدمات شکل گیری کنسرسیومی برای مشارکت در راه اندازی فرایند رو-رو ظرف یک ماه آینده فراهم گردد. تعدیل کرایه کشتی موجود (پاشایف) به حدود 800 تا 900 دلار برای هر کامیون در هر سفر الزامی است و کنسرسیوم باید برای اجاره معادل نیمی از ظرفیت کشتی پاشایف در صورت تعدیل کرایه آماده گردد.

در ادامه، اعلام شد: بنا بر موجه بودن راه اندازی راستا، تأمین و به کارگیری دو کشتی موردنیاز خواهد بود. در این نشست به لزوم مشارکت دستگاه ها، سازمان ها، نهادها، و تشکل های مرتبط با فرایند، برای ایجاد هماهنگی، بازاریابی، اطلاع رسانی و غیره تأکید شد.

تقسیم کار اجمالی میان دستگاه ها، سازمان ها، نهادها، و تشکل های مربوط، موضوع دیگر آنالیز گردد که انتظارات از آنها تعیین شد و قرار شد در نشست های آینده کارگروه این لیست تکمیل گردد. اینکه اتاق ایران به عنوان متولی فعالان بخش خصوصی است و ایجاد و سازماندهی متولی لجستیک برای هماهنگی و تعامل برای راهبری و راه اندازی و پیشبرد فرایند بر عده آن است. هماهنگ سازی تشکل های دست اندرکار صادرات، واردات، و ترانزیت برای مشارکت در بهره مندی از راستا انجام گردد..

در این نشست تأکید شد که سازمان بنادر و دریانوردی مسئول مذاکره و هماهنگی برای تعدیل و موجه سازی کرایه حمل با کشتی پاشایف است. باید تسهیلات از وجوه اداره شده برای تأمین کشتی و فعال سازی آنها در راستا در نظر گرفته گردد. همچنین تأکید شد که سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای باید درباره اطلاع رسانی و ترغیب شرکت های حمل ونقل برای بهره مندی و مشارکت در راستا اقدام کند.

وزارت امور خارجه در این طرح مسئولیت تسهیل در صدور ویزا برای کامیون داران و دست اندرکاران فعال در راستا را به عهده دارد. زمینه همکاری بخش های دولتی و خصوصی کشورهای شمالی دریای کاسپین (بنادر اوکتائو و آستراخان) فراهم گردد.

در این راستا تشکل های حوزه حمل ونقل برای بازاریابی و هماهنگی برای اعزام کامیون های دارای بار صادراتی، وارداتی، ترانزیتی به استفاده از راستا اقدام کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1204

به "الزامات راه اندازی جهت رو-رو دریای کاسپین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزامات راه اندازی جهت رو-رو دریای کاسپین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید