جام جهانی 2022 قطر فرصتی مغتنم برای جذب توریست است
به گزارش مجله بابلسر، ایسنا/ براساس سخنان معاون جهانگردی کشور، جام جهانی 2022 قطر فرصتی مغتنم برای جذب جهانگرد است.
همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.
برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر
ولی تیموری در نخستین نشست کارگروه جهانگردی جام جهانی فوتبال 2022 قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل این معاونت برگزار گردید، یادآور شد: با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب جهانگردان ورودی به کشور، اولین نشست کارگروه جهانگردی جام جهانی فوتبال 2022 قطر با هدف هم اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
او پیرامون اینکه جام جهانی 2022 قطر فرصتی مغتنم برای جذب جهانگرد است، اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار گرفته است، وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر نموده اند، به سایر مقاصد جهانگردی حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر نمایند. البته تحقق این امر احتیاجمند تمهیدات و فعالیت های اجرایی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانه ها و همکاری دستگاه های فرابخش مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر نموده است می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.
تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه جهانگردی جام جهانی فوتبال 2022 قطر اضافه کرد: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش جهانگردان در مناطق آزاد، احتیاج است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود جهانگردان حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس راهنمایی آنها به سایر استانهای کشور را سبب شویم.
او با بیان اینکه بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های جهانگردی کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت جهانگردی کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هواداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های جهانگردی استفاده می نمایند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می نمایند از کشورهای جهانگردفرست مطرح جهان هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر جهانگردی ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت تاثیر پیامدهای پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران یاری خواهد نمود.
معاون جهانگردی با بیان اینکه یکی از روش های موثر در حوزه بازاریابی جهانگردی استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت جهانگردی دنبال می نماید که معرفی مقصد و متقاعدسازی و برطرف تردیدهای جهانگردی برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف بشمار می آید.
او اضافه کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود روبرو هستند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت نماینده بوده، بسیار تاثیرگذار است.
تیموری با بیان اینکه روش مشاهده در بازاریابی جهانگردی برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه جهانگردی بشمار می آید، گفت: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر جهانگرد به صورت متوسط 3 تا 10 دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت جهانگردی که سال هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند برای حفظ صندلی خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می نمایند.
وی ادامه داد: شرایط رقابت در حوزه بازاریابی بگونه ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات جهانگردی ایران به ازای هر جهانگرد بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه ها و بسترهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 نمونه ای از آن بشمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می گردد.
تیموری گفت: آنچه در سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت جهانگردی کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر جهانگرد خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده است باعث ورود چندین جهانگرد دیگر نیز شده است. این دستاورد بگونه ای است که در سالهای ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد جهانگردان 4 میلیون و 900 هزار نفر بود که این عدد در سال 98 با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به 8 میلیون و 860 هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مسائل فراوان، رقم جذب جهانگردان ورودی دوبرابر شد.
معاون جهانگردی در ادامه گفت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی شک تحت تاثیر انتقال دستاوردهای سفر جهانگردان ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، مهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. تحقیقات نیز تایید می نماید هر جهانگردی که راضی به کشورش بازگردد، می تواند سبب جذب بین 6 تا 8 جهانگرد گردد و چنانچه ناراضی به مبدا بازگردد می تواند مانع سفر بین 11 تا 13 نفر گردد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بیان نمود: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، بگونه ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت جهانگردی و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می گردد. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی جهانگردی به گونه ای است که کوشش می کنیم شهرها و روستاها را بواسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی نموده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راه چاره می تواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر 2020 را فراهم آورد.
او با بیان اینکه بی شک از سوی کشورهای متعدد کوشش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال 2022 قطر اتخاذ خواهد شد، اضافه کرد: بعضی از کشورها برای استفاده از این فرصت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف دست خواهند زد که لغو ویزا نمونه ای از آن به شمار می آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و شروع دوباره صنعت جهانگردی پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت جهانگردی کشور را سبب شویم.
تیموری گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی جهانگردان برای انتخاب ایران بعنوان مقصدی امن موثر عمل کنیم.
منبع: همگردی