اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری خبرنگاران- انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا را خاطرنشان کرد.

اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، مهدی نجف پور گفت: اقلامی که در گام اول اجرای طرح فوق مشمول درج قیمت فراوریکننده بر روی کالا هستند شامل آب معدنی، آبمیوه، نوشابه و ماءالشعیر، پوشک بچه، دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروویو و چرخ گوشت می باشند و مقرر است هر ماه به فهرست این اقلام اضافه شود.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اضافه کرد: بر اساس ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی و ماده 15 قانون نظام صنفی کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه ای که برای همگان قابل رویت باشد اعلام کنند.

به گفته وی درج نکردن قیمت دارای تبعاتی است که از جمله آن می توان به فراهم شدن زمینه برای بروز تخلفات بعدی به خصوص گرانفروشی، ایجاد مانع برای اعمال نظارت های مراجع نظارتی برای کنترل قیمت ها، بروز هرج و مرج و اعلام قیمت های مختلف به وسیله واحد های متفاوت برای یک کالای تعیین و بعلاوه ایجاد ناامنی روانی و از بین بردن اعتماد عمومی به فراوریکنندگان، عرضه کنندگان و کسبه اشاره کرد.

مهدی نجف پور گفت: تا به امروز قیمت مصرف کننده نهایی بر روی کالا های فراوریی درج می شد که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این بودیم که بین بعضی فراوریکنندگان و فروشگاه های سطح عرضه تبانی صورت می گرفت و قیمت ها به صورت غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به اضافه حاشیه سود قانونی روی آن درج می شد و این امر باعث فریب مصرف کننده نهایی می شد. بعلاوه بعضی فروشگاه های زنجیره ای با توسل به همین حربه تخفیف های اغوا کننده روی اقلام ارائه می نمودند به طوری که کماکان پس از اعمال تخفیف های بالا باز هم قیمت فروش آن اقلام به مردم بالاتر از قیمت های قانونی محاسباتی تمام می شد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده است از این پس صرفاً قیمت فروش فراوریکننده بر روی کالای فراوریی درج شود که می تواند به منزله فاکتور رسمی فراوریکننده نیز باشد. بر این اساس فراوریکنندگان مکلف هستند قیمت تمام شده فراوری با اعمال سود قانونی را به عنوان قیمت فروش درب کارخانه بر روی محصولات خود درج کنند. عوامل توزیع، عمده فروشان و خرده فروشان نیز مکلف هستند بعد از اعمال حاشیه سود های قانونی، قیمت فروش خود را به صورت مکتوب با الصاق برچسب روی کالا ها درج کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، نجف پور اضافه کرد: این فرآیند منجر به شفاف سازی قیمت گذاری کالا ها از ابتدای زنجیره فراوری تا انتهای زنجیره مصرف خواهد شد و دست دلالان و متخلفان برای اعمال قیمت های غیرواقعی و سودجویی کوتاه می شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1759

به "اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید