اتحاد پاییزی علیه انسان ها؛ یک شبیخون تمام عیار ، هشدار برای هم زمانی 2 بیماری از مهر ماه سال جاری

به گزارش مجله بابلسر، کرونا که اول بار در دی 1398 در ووهان چین حضورش ثبت شد تا همین دیروز، 18 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا نموده و از این تعداد، جان نزدیک به 690 هزار نفر را نیز گرفته و به این ترتیب نام خود را به عنوان یکی از مرگ بارترین و بی مهارترین بیماری های عصر مدرن ثبت نموده است.

اتحاد پاییزی علیه انسان ها؛ یک شبیخون تمام عیار ، هشدار برای هم زمانی 2 بیماری از مهر ماه سال جاری

به گزارش خبرنگاران به نقل از شرق، ویروس کرونا که زمستان سال گذشته در چین پیدا شد، حالا همه جهان را گرفتار نموده و دارد به پاییز سال جدید هم می رسد و هشدارها درباره آن حتی از چیزی که هست، بیشتر و ترسناک تر شده است. پاییز موسم همیشگی بروز بیمارهای فصل سرما مثل آنفلوانزاست. بیماری ای که سال هاست آرام و بی سروصدا هرساله میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می نماید و هزاران نفر را هم به کشتن می دهد. اما خطرش آن قدرها جدی نبود و با کمی مراقبت و یک واکسن می شد از شرش خلاص شد. امسال اما با حضور کرونا قضیه فرق می نماید و حتی خطر آنفلوانزا هم بیشتر از همواره شده است. این را دانشمندان و متخصصان بیماری های عفونی در ایران و جهان مدت هاست دارند تذکر می دهند.

کرونا که اول بار در دی 1398 در ووهان چین حضورش ثبت شد تا همین دیروز، 18 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا نموده و از این تعداد، جان نزدیک به 690 هزار نفر را نیز گرفته و به این ترتیب نام خود را به عنوان یکی از مرگ بارترین و بی مهارترین بیماری های عصر مدرن ثبت نموده است.

اما هم زمانی آنفلوانزا و کرونا چه خطراتی دارد و چطور می تواند شرایط را از چیزی که هست خطرناک تر و کشنده تر کند؟ پاسخ این سؤال را در این مدت خیلی ها داده اند؛ از وزیر بهداشت ایران تا چندین نفر از متخصصان و محققان ایرانی و خارجی.

اردیبهشت ماه گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته بود: باید دورانی نسبتا طولانی را با کرونا سپری کنیم و در ادامه هم هشدار داد که ممکن است هم زمانی کرونا و آنفلوانزا در پاییز ما را غافلگیر کند. نمکی همچنین گفته بود نه من و نه هیچ کس در جهان نمی تواند پاسخ دهد که این ویروس چه خواهد نمود، ما هر روز شرایط جدیدی را از این ویروس مشاهده می کنیم و نمی دانیم به چه سمت وسویی حرکت می نماید. تاریخ این گفته های وزیر بهداشت اردیبهشت 99 بود و حالا که سه ماه از آن گذشته، بیشتر می توان غافلگیرنماینده بودن ویروس کرونا را تأیید کرد. به خصوص آنکه پس از یک دوره کاهشی در روزهای آخر اردیبهشت و اوایل خرداد، دوباره از اواخر بهار تا همین امروز که نزدیک به نصف تابستان گذشته است، همه چیز حتی بدتر از روزهای اوج گیری اولیه کرونا در ایران شده است. الان نزدیک به یک ماه است که تعداد تلفات روزانه این ویروس در ایران بالای 200 نفر است.

علاوه بر وزیر بهداشت، آن طورکه خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت، چند نفر از محققان ایرانی با انتشار مقاله ای در هفته نامه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) موسوم به بی.ام.جی BMJ، نسبت به چالش هم افزایی کرونا با آنفلوانزا در فصل پاییز و زمستان امسال به دولت های جهان هشدار دادند. دکتر امیرحسین تکیان، دکتر محسن اعرابی و دکتر هاجر حقیقی، محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این مقاله را با عنوان جهان گیری کووید19 و لزوم توجه به پوشش همگانی سلامت برای روبروه با کووی فلو (Covi-Flu) در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر کردند.

محققان ایرانی هشدار داده اند: درحالی که دستیابی به درمان و واکسن مناسب برای کووید19 حداقل یک سال زمان نیاز دارد و ناشناخته های زیادی در خصوص این بیماری وجود دارد، در ماه های آینده، شیوع آنفلوانزای فصلی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و احتمالا جهان با بحران پیچیده تری به نام کووی فلو Covi-Flu روبرو می گردد که ترکیبی از تأثیرات آنفلوانزای فصلی و نتایج حاصل از بحران کووید19 خواهد بود.

محققان ایرانی خواهان اتخاذ سیاست های درست برای مقابله با هم افزایی کرونا با آنفلوانزا شدند و پیشنهاد کردند : ما از دولت ها می خواهیم برای به حداقل رساندن تأثیر کووی فلو Covi-Flu با ادغام سیستم های نظارتی بر عملکرد شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) و بهبود برنامه های پزشک خانواده و سیستم ارجاع، سرمایه گذاری بیشتری در پوشش همگانی سلامت (UHC) انجام دهند و برای بازسازی جهانی که همه در آن از حق سلامتی بهره مند شوند، بسیاری از کشورها باید طی رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر حاصل از کووید19، تصمیمات مهمی برای فراهم کردن منابع اقتصادی پایدار برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت بگیرند. آنها همچنین در بخش دیگری از مقاله خود هشدار داده اند: تهدید کووی فلو برای اقتصاد جهانی و توسعه پایدار بیش از آنکه تصورش را بکنید، نزدیک است و می تواند خانمان سوز باشد. ما همگی با هم و همین امروز باید کاری انجام دهیم، فردا دیر است.

همه اینها در شرایطی است که همین روز گذشته سازمان جهانی بهداشت (WHO) در جدیدترین بیانیه خود درباره کرونا هشداری دیگر داد و اعلام نمود: همه گیری کروناویروس جدید طولانی مدت خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت پس از نشست کمیته اضطراری به منظور ارزیابی بحران همه گیری کروناویروس جدید که حدود شش ماه از زمان اعلام شرایط اضطراری آن می گذرد، هشدار داد: همه گیری این ویروس طولانی مدت خواهد بود و کارشناسان کمیته اضطراری تأکید کردند اتخاذ رویکردی دقیق برای مقابله با بیماری کووید19 ضرورت دارد تا بتوان فرسایش پاسخ گویی به این بیماری را که فشارهای اقتصادی و اجتماعی پیوسته ای به کشورها وارد می نماید به حداقل رساند. سازمان جهانی بهداشت اعلام نمود: ارزیابی های اجرا شده در نشست کمیته اضطراری نشان می دهد که خطر بیماری کووید19 همچنان بالاست و به همین دلیل بر اهمیت واکنش پایدار جهانی، منطقه ای، ملی و محلی در برابر آن تأکید کردند.

هشدار مجله ساینس درباره هم زمانی کووید19 و آنفلوانزا

یک شبیخون تمام عیار

به گزارش خبرنگاران به نقل از شرق، مجله ساینس مقاله ای با عنوان یک شبیخون تمام عیار نوشته سوی ادوارد آ. بِلونیا و مایکل ت. اُسترهُلم . درباره هم زمانی کووید19 و آنفلوانزا منتشر کرد که در ادامهمی خوانید:

امسال در فصل شیوع ویروس های تنفسی، جهان در وضع بی سابقه ای قرار می گیرد. برای نخستین بار در تاریخ مدرن نیمکره شاقتصادی با چشم انداز هم زمانی یک پاندمی کرونا و اپیدمی آنفلوانزای فصلی روبرو می گردد. هر دو ویروس موجب بیماری های خطرناک و مرگ ومیر می شوند- به ویژه در سالخورده ها، در کسانی که بیماری های مزمن دارند و در سایر افراد آسیب پذیر. چگونه می توانیم برای تلاقی [کووید19 و آنفلوانزا] آماده شویم؟

زمان بندی و شدت موج کووید19 در پاییز و زمستان امسال تعیین نیست ولی تجارب گذشته ای که از پاندمی های آنفلوانزا در سال های 1918 و 1957 داریم، نشان می دهد امکان اوج گیری دوباره وجود دارد. تقریبا هیچ چیزی درباره تأثیر متقابل ویروس آنفلوانزا با کروناویروس سندرم حاد تنفسی در بدن انسان نمی دانیم. آیا ابتلای هم زمان خطر بیماری های شدید را افزایش می دهد یا انتشار ویروس را شدت می بخشد؟ موارد معدودی از ابتلای هم زمان [به آنفلوانزا و کووید19] از چین، در طول مرحله آغازین این پاندمی، گزارش شده است. فصل آنفلوانزا در نیمکره جنوبی تازه دارد آغاز می گردد و این اتفاق شاید سرنخ هایی درباره آنچه اواخر امسال در نیمکره شاقتصادی در انتظارمان است، به ما بدهد.

بیشتر مردم در برابر کرونا آسیب پذیر باقی می مانند و اگر کووید19 و اپیدمی های آنفلوانزا با هم تداخل نمایند و تقریبا هم زمان اوج بگیرند، فشار و استرس بزرگ و بی سابقه ای بر بیمارستان ها وارد خواهد آمد. البته ممکن است شمار افرادی که به هر یک از این ویروس ها مبتلا می شوند، هم زمان اوج نگیرد و همین موجب کاهش تقاضا برای تخت های بیمارستان ها گردد. اگر در پاییز امسال شاهد اوج گیری موارد ابتلا به کووید19 باشیم، تشدید استراتژی های محدودنماینده ضروری خواهد بود. تردیدی نیست که دستوراتی که برای فاصله گیری اجتماعی و درخانه ماندن صادر می گردد، به لحاظ اجتماعی و اقتصادی مخل است ولی به مدد این اقدامات می توانیم تقاضا برای تخت های بیمارستان ها را کاهش دهیم و از افراد آسیب پذیر محافظت کنیم. علاوه براین، این تمهیدات موجب کاهش انتقال سایر ویروس های تنفسی، از جمله آنفلوانزا و ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV) می گردد. افزون بر این، باید تجهیزات حفاظتی شخصی پیش بینی شده برای یک فصل آنفلوانزای شدید توأم با کووید19 هم کاملا تأمین و تهیه گردد.

از حیث اپیدمی شناختی تفاوت های مهمی بین کووید19 و آنفلوانزای فصلی وجود دارد ولی [متأسفانه] از حیث علائم هم پوشانی دارند. تست های مولکولی تشخیص کرونا برای تمام افرادی که بیماری های تنفسی حاد دارند، به ویژه در دوره های شیوع هم زمان، حیاتی است. تست گیری سریع برای تشخیص نوع ویروس، یاری به مراقبت از بیماران و یاری به راه اندازی برنامه جامعی برای مهار کووید19 (از جمله جداسازی مبتلایان و شناسایی و قرنطینه سریع افرادی که با آنها در تماس بوده اند) هم لازم است. باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم منابع لازم برای تست مشترک کووید19 و آنفلوانزا در دسترس خواهد بود. این تست ها باید رایگان باشد؛ چون این آزمایش ها به دو هدف سلامت عمومی و مراقبت از بیماران انجام می گردد.

هنوز پیروز به ساختن واکسن کووید19 نشده ایم ولی واکسن های مطمئن و تقریبا مؤثری برای آنفلوانزا داریم. استفاده عمومی و گسترده از آنها حالا مهم تر از همواره است. ما باید مراکز بهداشت و درمان، کارفرماها و رهبران جوامع را تشویق کنیم تا مردم را به استفاده از این واکسن ها برانگیزند. تأثیر واکسن، بسته به فصل و زیرگروه ویروس، فرق می نماید ولی واکسیناسیون به هرحال بیماران را از آنفلوانزای شدید (نیازمند بستری) و خفیف (سرپایی) محافظت می نماید. اطلاعات غلطی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، از جمله این ادعای کذب که استفاده از واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. دانشمندان، کارکنان خدمات درمانی و مسئولان سلامت همگانی باید با ارائه اطلاعات روشن و مبتنی بر شواهد درباره اهمیت استفاده از واکسن آنفلوانزا در طول پاندمی کووید19، با این ادعاهای کذب مقابله نمایند.

حالا که چشم انداز موج بعدی کرونا در افق پدیدار شده است، باید با انجام برنامه ریزی های لازم از تحویل واکسن های آنفلوانزا در زمان مطلوب، در اوایل پاییز، اطمینان حاصل کنیم. اغلب مراکز واکسیناسیون محلی برای به حداکثررساندن شمار افراد واکسینه شده و تأثیر واکسیناسیون طراحی می گردد اما امسال به رویکرد دیگری نیاز داریم تا فاصله گیری اجتماعی را ادامه دهیم و خطر انتقال SARS-CoV-2 را به حداقل برسانیم، چون بسیاری از کسانی که از واکسن آنفلوانزا استفاده می نمایند، از حیث ابتلا به عوارض هم آنفلوانزا و هم کووید19 جزء گروه های پرخطر هم هستند. آزمایش های تصادفی نشان داده که بعضی واکسن های ارتقایافته آنفلوانزا (مثلا واکسن فعال نشده با دُز بالا و واکسن های بازترکیبی) منجر به محافظت بیشتری در افراد سالخورده، در قیاس با واکسن فعال نشده با دُز پایین (واکسن های استاندارد آنفلوانزا) می گردد. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا در بیمارانی که ابتلایشان به کووید19 تأیید شده معلوم نیست. هنوز مطالعات بالینی درباره اثرات استفاده از واکسن آنفلوانزا در بیماران کووید19 انجام نشده است، ولی شاید احتیاط حکم کند که تزریق واکسن را به بعد از بهبودی علائم حاد کرونا در بیمار موکول کنیم.

طبق گزارش های رسمی، کووید19 تا ششم ژوئن جان بیش از 400 هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است، از جمله بیش از 109 هزار نفر در ایالات متحده. تقریبا با قطعیت می گردد گفت شمار واقعی مرگ ومیرها بیش از اینهاست و ما هنوز در مرحله آغازین این پاندمی هستیم. طبق برآوردهای مراکز پیشگیری و مهار بیماری های ایالات متحده، در طول دهه گذشته آنفلوانزا در هر فصل جان 12 تا 61 هزار نفر را گرفته است. آیا در طول فصل 2021-2020 شاهد شبیخون تمام عیار کووید19 و آنفلوانزا خواهیم بود؟ هنوز نمی دانیم چه در پیش است ولی باید از الان برای ماه های پیش رو آماده شویم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 792

به "اتحاد پاییزی علیه انسان ها؛ یک شبیخون تمام عیار ، هشدار برای هم زمانی 2 بیماری از مهر ماه سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحاد پاییزی علیه انسان ها؛ یک شبیخون تمام عیار ، هشدار برای هم زمانی 2 بیماری از مهر ماه سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید