آمریکا در نشست وین حضور خواهد داشت؟، احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت دوجانبه به برجام

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری خبرنگاران- در حالی که آمریکا مدعی است در نشست وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام حاضر می شود، ایران و روسیه اعلام کردند در نشست وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور دارند و آمریکا در این نشست حضور ندارد.

آمریکا در نشست وین حضور خواهد داشت؟، احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت دوجانبه به برجام

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، روز گذشته وزارت خارجه آمریکا اطلاع داد که این کشور در نشست روز سه شنبه آینده در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

وزارت خارجه آمریکا دربیانیه خود بیان کرد: ما برای شرکت در گفت وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای معین کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از آنجا که مذاکرات سختی پیش رو واقع شده است، ما انتظار تحول غیر منتظره فوری نداریم اما معتقدیم که این گامی رو به جلو است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است: این گفت وگوها درباره گروه های کاری که اتحادیه اروپا با به جامانده اعضای برجام از جمله ایران تشکیل می دهد، ایجاد خواهد شد. موضوعات اولیه ای که مورد بحث قرار خواهد گرفت گام های هسته ای است که ایران باید در راستای بازگشت به پایبندی به شرایط برجام اتخاذ کند و گام های کاهش تحریمی است که آمریکا باید در راستای بازگشت به پاینبدی بردارد .

در این بیانیه آمده است: در حال حاضر انتظار نداریم که گفت وگوهای مستقیمی میان آمریکا و ایران در این فرایند انجام گردد اگر چه آمریکا آماده آن است. این گفت وگوها روز 6 آوریل (17 فروردین) در اتریش شروع می گردد.

در همین حال خبرنگار آمریکایی روزنامه وال استریت ژورنال در توییتی مدعی شد آمریکا در نشست هفته آینده وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، حاضر می گردد اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

او در این خصوص در توییتی نوشت: همه طرف ها هفته آینده برای گفت وگو درباره احیای توافق هسته ای در وین جمع خواهند شد، از جمله آمریکا. گرچه دست کم فعلاً مذاکرات مستقیمی بین ایران و ایالات متحده نخواهد بود. برنامه این است که کارشناسان در هفته های آینده مذاکرات را به پیش ببرند.

این خبرنگار در توییتی دیگر درباره اهداف این گفت وگوها مدعی شد: هدف دستیابی به دو توافق است. یکی، معین کردن گام هایی است که آمریکا برای بازگشت به تعهدات برخواهد داشت و همچنین زمان آن هاست. دومی، مذاکره با ایران درباره این است که چه گام هایی را برای بازگشت به تعهدات طبق توافق هسته ای برخواهد داشت. بعضی امیدوارند در طول زمان آمریکا و ایران بتوانند به طور مستقیم گفت وگو نمایند. اما فعلاً این کار را نخواهند کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال هم بعد از اعلام خبرنگارش در گزارشی به نقل از دیپلمات های ارشد غربی، ادعا کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته ای سال 2015 با شرکت همه طرف های توافق و همچنین مقامات آمریکایی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و اضافه کرد این اولین کوشش جدی برای نجات برجام از زمان روی کار آمدن جو بایدن خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات های مذکور اضافه کرد مقامات ارشد از همه کشورهای شرکت نماینده در توافق، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین و مقامات ارشد آمریکایی در پایتخت اتریش جمع خواهند شد. اما مذاکرات مستقیمی در حال حاضر بین مقامات ایرانی و طرف آمریکایی برگزار نخواهد شد.

آمریکا مذاکرات آینده در وین را درست اما سخت دانست

رابرت اقتصادی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز آدینه پس از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام و موافقت اعضای آن برای مذاکره حضوری در سه شنبه آینده در وین، در یادداشت توئیتری این موضوع را مطرح نمود.

وی اضافه کرد: هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی صحبت می کنیم تا درباره آنچه ایران و ایالات متحده برای از سرگیری انطباق با برجام باید انجام دهند، گفتگو کنیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: این نخستین قدم است. بحث های پیش رو سخت اما در جهت درست است.

کاخ سفید: در حال حاضر انتظار نداریم گفت وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشیم

سخنگوی کاخ سفید شامگاه آدینه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن انتظار ندارد که در حال حاضر گفت وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه آدینه گفت که گفت وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین به طور بالقوه ای سازنده است.

وی که در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید صحبت می کرد گفت که آمریکا آماده گفت وگوهای مستقیم با ایران بوده اما در حال حاضر انتظار نداریم که این گفت وگوها انجام گردد.

ساکی در ادامه گفت: درباره گام های که ایران باید برای پایبندی به توافق هسته ای اتخاذ کند و همچنین کاهش تحریم ها از سوی ما، بحث خواهیم کرد.

واکنش ایران؛ در نشست وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور دارند

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، توضیح داد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز (آدینه) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر حضور آمریکا در نشست آینده در وین گفت: نشست وین که هیأت ایران در آن شرکت خواهد نمود یک نشست کمیسیون مشترک برجام است که با هدف آنالیز بازگشت احتاقتصادی آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و صرفا اعضای کنونی برجام (ایران و 1+4) در آن حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

عراقچی گفت: اینکه سایر طرف های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.

معاون وزیر خارجه توضیح داد: هیأت ایرانی هیچگونه مذاکره ای با هیأت آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بعد از سرانجام نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتی بیان کرد که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن غیرضروری است.

ظریف در سرانجام توییت خود نوشت: هیچ دیداری بین ایران-ایالات متحده (نخواهد بود) و این کار غیرضروری است.

دیپلمات روس: آمریکا عضو برجام نیست و به همین دلیل در نشست وین حضور نخواهد داشت

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی ضمن تشریح برنامه نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، از آن جا که آمریکا هنوز به توافق هسته ای بازنگشته است، در این نشست حضور نخواهد داشت.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد کمیسیون مشترک برجام روز ششم آوریل (17 فروردین) در وین تشکیل خواهد شد تا وظایف دو گروه کاری را معین کند و بحث درباره مسائل مرتبط با ازسرگیری کامل اجرای توافق هسته ای ایران را شروع کند.

این دیپلمات روس گفت: کمیسیون مشترک نشستی مجازی را برگزار کرد و جلسه آفلاین مدیران سیاسی در تاریخ ششم آوریل برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد انتظار می رود در این جلسه، ابتدا وظایف به روشنی معین شوند، پیش از آن که دو گروهِ کارشناسی کار خود را در وین شروع نمایند. یکی از این گروه ها به مسائل برداشته شدن تحریم های ضد ایرانی و دیگری به تعهدات هسته ای تهران و اجرای آن ها خواهد پرداخت.

نماینده روسیه در ادامه گفت: آمریکایی ها در این نشست حضور نخواهند داشت زیرا آن ها عضو برجام نیستند. آن ها هنوز اجرای تعهدات خود را از سر نگرفته اند و بعد از آن مسئله بازگشت آن ها به توافق هسته ای و ازسرگیری شرایط آن ها به عنوان یک مشارکت نماینده در برجام آنالیز خواهد شد.

اولیانوف همچنین گفت آمریکا، ایران و سایر شرکت نمایندگان در برجام خواهان بازگشت به توافق اولیه در شرایط بدون تحریم های آمریکا و اجرای کامل تعهدات از سوی ایران هستند.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی شده که چگونگی دستیابی به این هدف استراتژیک مورد بحث قرار بگیرد تا راهی برای احیای کامل توافق هسته ای یافت گردد. این کار ساده ای نیست.

روسیه آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن است

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن در نشست هفته آینده وین است.

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در سرانجام هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه ای از آمادگی اعضای برجام برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته ای ایران در چارچوب کوشش های مشترک اطلاع داد.

به همین دلیل وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از همه طرف های برجام خواست برای بازگشت این توافق به حالت اولیه و اجرای کامل آن کوشش نمایند.

وزارت امور خارجه روسیه روز آدینه در بیانیه خود اعلام نمود: روز دوم ماه آوریل (امروز) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در نشست برخط کمیسیون مشترک برجام که در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه ها برگزار گردید، شرکت کرد.

در بیانیه گفته شده است: در این نشست راههای معین اجرای تفاهم های اصولی برای احیای کامل برجام که در بیانیه مشترک وزیران خارجه برجام در نشست روز 21 ماه دسامبر سال 2020 منعکس شده بود، آنالیز شد.

وزارت خارجه روسیه تاکید نموده است: طرف روسی بر این باور است که برجام بدون جایگزین است و از همه طرف های شرکت نماینده در آن دعوت به حداکثر کوشش برای بازگرداندن معامله هسته ای به حالت و چارچوب اولیه می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1395

به "آمریکا در نشست وین حضور خواهد داشت؟، احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت دوجانبه به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در نشست وین حضور خواهد داشت؟، احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت دوجانبه به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید