موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده نیازمند همراهی کل زنجیره

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان حمایت فراوریکنندگان و مصرف کنندگان، موفقیت طرح درج قیمت فراوریکننده را نیازمند همراهی کل زنجیره فراوری تا توزیع و عرضه دانست.

موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده نیازمند همراهی کل زنجیره

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از اتاق ایران؛ آقای عباس تابش در جمع نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های زنجیره فراوری تا فروش، به شفافیت ایجاد شده در حوزه پخش و عرضه کالا در فروشگاه های زنجیره ای اشاره و یکی از پیامد های اجرای این طرح را شفافیت در این حوزه بیان نمود.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح درج قیمت فراوریکننده تا کنون، 3003 قلم کالا مشمول درج قیمت فراوریکننده شده و از این تعداد 1700 قلم کالا مشمول کاهش قیمت شده است یعنی در کنار شفافیت، کاهش قیمت اتفاق افتاده است و این ناشی از تعیین شدن ضرایب افزایش قیمت در هر بخش از فرایند فراوری تا مصرف است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان نیز با بیان اینکه نباید خود را با کشور های دیگر مقایسه کنیم، گفت: رفتار و فرهنگ مصرف در ایران متفاوت از سایر کشورهاست. در دیگر کشور ها هر وقت کالایی 5 درصد گران گردد، دیگر بازار تقاضا ندارد؛ اما در ایران صف طولانی تری برای خرید آن شکل می گیرد.

تابش با تاکید بر اینکه این طرح را با مطالعه کامل و به صورت صبورانه اجرا کردیم، اضافه نمود: هنوز نمی دانیم آثار ناشی از اجرای این طرح چیست. بخش های مختلف فراوری و توزیع از بدتر شدن شرایط سخن می گویند؛ اما آثار واقعی طرح را هنوز شناسایی نکرده ایم. به نظر می رسد باید زمان بیشتری از آغاز اجرای طرح بگذرد تا قضاوت دقیق تری در این باره داشته باشیم. با این حال از هرگونه پیشنهاد کارشناسی درباره اجرای بهتر این طرح استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: در هیئت های قیمت گذاری علاوه بر دستگاه های اجرایی با توجه به موضوع از تشکل ها و دستگاه های مربوط نیز دعوت می گردد تا سیاستی اتخاذ گردد که مشکل ساز نباشد.

تابش درباره بعضی نگرانی ها درباره همراهی خرده فروش ها با این طرح نیز گفت: اگر اتاق اصناف به این نتیجه رسیده است که اجرای این طرح فرایند فعالیت خرده فروشی ها را با چالشی روبرو می نماید با مستندات رجوع کند تا با همکاری هم مسائل را رفع کنیم. البته در این باره صورت جلسه ای تهیه کردیم و دبیرکل اتاق اصناف و رئیس اتحادیه بنکداران آن را امضا کردند و پای کار هستند. این طرح در پی شفافیت است و آمادگی داریم هر حلقه از این زنجیره که از حقش دور شده با ارائه مستندات مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا همه به حق خود برسند.

رئیس سازمان حمایت بزرگ ترین نتیجه اجرای این طرح را شفافیت دانست و ادامه داد: اینکه در خرده فروشی باید قیمت مصرف کننده روی کالا درج شده باشد از گذشته بوده است. امروز می خواهیم اطلاعات جدیدی به مصرف کننده ارائه دهیم و فرصتی فراهم کنیم تا فاصله میان فراوری و مصرف تعیین شده و این جزو حقوق مصرف کننده است.

در این نشست نگرانی فراوریکنندگان درباره برخورد خرده فروشان با فرایند اجرای طرح به عنوان اصلی ترین چالش، مطرح شد.

خسرو فروغان گران سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی نیز در این نشست به موضوغ قیمت گذاری در سطح جامعه اشاره نمود و گفت: متاسفانه فرایند قیمت گذاری ها از گذشته به گونه ای بود که رضایت هیچ کدام از بخش ها را نه از سوی فراوری و نه مصرف جلب نمی کرد.

وی گفت: کمیسیون بازرگانی داخلی معتقد است که می توان با رایزنی و تشریح مسائل احتمالی درباره طرح درج قیمت فراوریکننده روی کالا، پیش از اجرای کامل آن، زمینه اجرای بهتر را مهیا کرد ضمن اینکه نگرانی های فراوریکنندگان کوچک، بنکداران، فروشگاه ها، شرکت های پخش کوچک و مجموعه هایی از این دست نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

در ادامه محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران به نگرانی در حوزه خرده فروشی اشاره نمود و گفت: باید توجه داشت که هنوز فرایند کاهشی قیمت کالا هایی را که به علت شفافیت مشمول کاهش شده اند لمس نکردیم شاید در سطح فروشگاه ها اتفاق افتاده باشد؛ اما در خرده فروشی هنوز کاهش قیمتی صورت نگرفته است. با این وجود اگر خرده فروشی همراهی لازم را نکند، بخش فراوری دیگر ادامه نمی دهد.

وی اضافه نمود: فراوریکنندگان با رایزنی های اجرا شده برای طرح درج قیمت فراوری، همراه هستند، اما باید خرده فروش ها و شرکت های پخش هم همراه شوند تا مسئله ای در فرایند فروش کالا های فراوریی پیش نیاید.

حسین مدرسی فر، عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هزینه ها و ضرایب سودی که برای این بخش درنظر گرفته شده را ناکافی خواند و از سازمان حمایت خواست تا آنالیز های لازم را درباره این این مسئله انجام دهد که با موافقت رئیس سازمان حمایت قرار شد در مدت 48 ساعت اسناد فروشگاه های زنجیره ای مجدد به صورت خاص آنالیز شده و درباره آن تصمیم گیری گردد.

سعید رضوانی، عضوهیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی نیز گفت: در این طرح وضع کالا های سرمایه ای از جمله لوازم خانگی دیده نشده است. وقتی کالای سرمایه ای از در کارخانه قیمت گذاری می گردد با توجه به شرایط، دچار چند قیمتی شده و این وضع، مطلوب فراوریکنندگان نیست، زیرا ممکن است به بازار فروش محصولات لطمه بزند. از طرفی هرچقدر این طرح مزایایی داشته باشد؛ اما اجرای شتاب زده آن آسیب زاست.

نوید ایزدپناه، عضو دیگر انجمن صنایع لوازم خانگی به خواب کالای سرمایه ای اشاره نمود و گفت: ممکن است یک کالای سرمایه ای در فرایند فروش دچار مشمول زمان گردد و در طول زمان قیمت آن افزایش پیدا کند بنابراین نمی گردد قیمت کارخانه را برای آن در نظر گرفت، باید تورم را هم منظور کرد.

تابش در پاسخ به دغدغه های مطرح شده در این نشست گفت: این طرح اگر درست است باید در یک زمانی آغاز گردد پس زمان آن فرقی ندارد. همان طور که شاهد هستیم هیچ کدام از بازیگران این زنجیره با اجرای طرح مخالف نیستند، بنابراین زمان اجرای آن در هز موقعیتی ممکن است شرایط خاص خود را در پی داشته باشد.

وی مبنای اجرای این طرح را پرداخت نقد در کل زنجیره بیان نمود و گفت: اگر در این زنجیره پرداخت نسیه اتفاق می افتد باید هزینه آن را طرف قرارداد بپردازد نه اینکه از جیب مصرف کننده پرداخت گردد.

رئیس سازمان حمایت بعلاوه از برگزاری نشستی با اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی به منظور آنالیز مجزای وضع این صنعت در روز دوشنبه این هفته اطلاع داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1830

به "موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده نیازمند همراهی کل زنجیره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده نیازمند همراهی کل زنجیره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید