مجازات سرقت ادبی چیست؟

به گزارش مجله بابلسر، شاید شما خالق یک اثر هنری باشید و برای مثال شاعری باشید که شعری زیبا سروده است؛ اما متوجه شده اید که فردی دیگر از اثر شما سوءاستفاده نموده و آن را به نام خودش نموده است. در این شرایط چه کار می کنید.

مجازات سرقت ادبی چیست؟

در قانون به جرم سرقت ادبی پرداخته شده و مجازات سرقت ادبی در آن بیان شده است. افراد باید از مجازات آن مطلع باشند تا هرگز مرتکب این کار نشوند. همراه مجله اینترنتی خبرنگاران باشید تا با مجازات این جرم شما را آشنا کنیم.

انواع سرقت ادبی

  • سرقت ادبی منبع محور
  • سرقت ادبی با بازنویسی
  • سرقت ادبی جهانی
  • سرقت ادبی مستقیم
  • سرقت ادبی موزاییکی
  • سرقت ادبی ایده
  • سرقت ادبی تصادفی
  • سایه نویسی

جرم سرقت ادبی

طبق ماده 6 قانون مطبوعات جرم سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدیِ تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر ولو به صورت ترجمه.

علاوه بر این سرقت ادبی در ماده 23 قانون حمایت مؤلفان نیز مورد اشاره قرار گرفته است و آمده است که هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او عالما یا عامداً به نام شخص دیگری غیر از خود پدیدآورنده، نشر یا پخش یا عرضه کند، مجازات خواهد شد.

مجازات سرقت ادبی

مطابق تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات که به این موضوع پرداخته است، مجازات سرقت ادبی برابر با حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا هفتاد و چهار ضربه خواهد بود که در ماده 698 قانون مجازات اسلامی معین شده است.

علاوه بر این ماد 23 قانون حمایت حقوق مولفان برای مشمولین این ماده مجازات حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال را در نظر گرفته است و ماده 24 نیز مجازات حبس تادیبی از سه ماه تا یک سال را برای مرتکبین جرم سرقت ادبی مشمول این ماده در نظر گرفته است.

پیشگیری از سرقت ادبی

مؤسسات، مجلات و سازمان های فعال در حوزه های علمی و ادبی برای اینکه از مطالب سرقت ادبی نشود، اقداماتی انجام می دهند و راهکارهایی پیاده سازی می نمایند.

این اقدامات تا حدودی مؤثر بوده اند اما به طور کامل، پیروز به این کار نشده اند. ازجمله راه کارهای ممانعت از سرقت علمی می توان به سایت ها و نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی اشاره نمود. آ ن ها از سوی مجلات مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی، مطلب مجازات سنگین رشوه در قانون مجازات را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2085

به "مجازات سرقت ادبی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات سرقت ادبی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید