ما از گردشگری درست استفاده نمی کنیم

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست آمده و گزارشهای منتشر شده، ما از گردشگری درست استفاده نمی کنیم.

ما از گردشگری درست استفاده نمی کنیم

محمد حسین ایمانی خوشخو، یک استاد دانشگاه گفت: در ایام پیک جهانگردی ایران مثل نوروز یا تابستان افراد فقط جابجا می شوند آنها سفر نمی نمایند. این جابجایی ها با اصولی که برای جهانگردی قائل هستیم انجام نمی شود. یکی از این اصول آن است که باید در قالب یک سفر برنامه ریزی شده شکل بگیرد.

وی گفت: وقتی این جابجایی انجام می شود؛ پیامدهای منفی آن از جمله زیست محیطی، مالی و …از پیامدهای مثبتش بیشتر خواهد شد. برای آن افراد هم هیچ منفعتی جز خستگی ندارد. این فرد ده روز مسافرت نموده، خسته می رود و خسته تر بر می شود. شاهدش هم این است که می بینید افراد 15 فروردین از سفر برگشته اند اما تا 20 فروردین به سر کار نمی روند، چون هنوز خسته هستند. قرار بود با این سفر خستگی یک سال برطرف شود ولی بدتر شد.

ایمانی خوشخو گفت: ما باید در کشورمان فرهنگ برنامه ریزی جهانگردی را ترویج دهیم و زمان اوج سفر را در طول سال توزیع کنیم تا محدود به ایام نوروز و تعطیلی های چند روزه آخر هفته نشود. ضمن اینکه باید مقاصد جهانگردی برای پذیرایی آماده شوند.

وی به افتتاح جاده تهران شمال اشاره نمود و گفت: خیلی ها برای آماده سازی جاده تهران چالوس تبلیغ می نمایند اما چه نتیجه ای دارد؟ از این طرف افراد به سرعت در مدت زمان یک ساعت و نیم به چالوس می رسند ولی از آن طرف می بینیم چالوس هیچ فرقی ننموده؛ نه بزرگ شده و نه به امکاناتش اضافه شده است. خیلی ها می گویند خوب است که سفر سه ساعته کوتاه تر می شود اما نمی گویند آن طرف چه اتفاقی می افتد. آیا وقتی جمعیت بیشتری از تهران به چالوس می روند؛ برایشان امکانات هم در نظر گرفته اید؟

وی اضافه نمود: این اتفاق موجب انزجار مردم بومی از جهانگرد و جهانگردی می شود. چون در تعطیلات با ترافیک و گرانی و شلوغی و مسائل زیست محیطی و زباله روبرو می شوند. در نهایت به جای اینکه جهانگردی یک فعالیت روشن و شفاف باشد به یک پدیده منفی اجتماعی تبدیل می شود.

رئیس سابق دانشگاه علم و فرهنگ گفت: در کجای جهان وقتی پیک سفر اتفاق می افتد؛ آمار تصادفات هم بیشتر می شود؟ خبر اول تلویزیون این است که امروز در اولین روز تعطیلات 200 نفر کشته شدند. کشورهای دیگر از اینکه جهانگردی ما آنقدر تلفات دارد، تعجب می نمایند. دلیلش این است که ما در کشورمان سفر برنامه ریزی شده نداریم.

ایمانی خوشخو گفت: باید همه مسئول باشند. باید به دانش آموزان و خانواده ها از مدرسه و خانه آموزش بدهیم و بگوییم شما اگر به سفر می روی، برای این است که خستگی از تن بدر کنی در غیر این صورت نباید به سفر بروی. ضمن اینکه مقاصد و جاده ها هم باید آماده باشد.

این استاد دانشگاه گفت: من نمیدانم اینکه وزیر جهانگردی سرویس های بهداشتی بین راهی را نظارت کند خوب است یا نه. شاید هم میخواست بگوید من اگر پای کار هستم. بقیه ارگان ها و مسئولان هم باید به فکر باشند. ولی به هر حال معلوم است زیربناها مشکل دارد که یک مقام مسئولی در چنین سطحی می رود و از سرویس ها بازدید می نماید. این نشان می دهد ما در این زمینه با بحران روبرو هستیم. کجای جهان این بحران را می بینید؟ طبیعی ترین چیزی که مجتمع های بین راهی جهان پذیرفته اند، این است که سرویس های بهداشتی استاندارد داشته باشند. ما از جهانگردی نه تنها استفاده نمی کنیم بلکه از آن بد استفاده می کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2099

به "ما از گردشگری درست استفاده نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما از گردشگری درست استفاده نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید