ماجرای جالب اولین الحاق دو فضاپیمای سرنشین دار به وسیله سایوز، 4 و 5

به گزارش مجله بابلسر، سایوز- 4 و سایوز- 5 در تاریخ 16 ژانویه 1969 (26 دی ماه 1347) نخستین ترازیابی فضایی و اتصال کامل و پیروز بین دو فضاپیما را در مدار زمین ثبت کردند.

ماجرای جالب اولین الحاق دو فضاپیمای سرنشین دار به وسیله سایوز، 4 و 5

زمانی که شوروی فضاپیمای سایوز 4 را به فضا پرتاب کرد، تنها یک فضانورد در آن حضور داشت، اما با سه سرنشین به زمین بازگشت.

سایوز- 4 و سایوز- 5 در تاریخ 16 ژانویه 1969 (26 دی ماه 1347) نخستین ترازیابی فضایی و اتصال کامل و پیروز بین دو فضاپیما را در مدار زمین ثبت کردند.

در آن موقع تونل های اتصالی برای لنگر انداختن فضاپیما ها ایجاد نشده بود، بنابراین انتقال سرنشینان به وسیله پیاده روی فضایی سخت بود.

اهداف این مأموریت مشابه اهداف برنامه ریزی شده برای آپولو- 9 بود. البته مشکل تونل های اتصال روسی ها همچنان باقی ماند تا اینکه آمریکایی ها توانستند در پروژه های آپولو آن را حل نمایند.

سایوز سه سرنشین داشت. دو فضانورد، یوگنی خرونوف و الکسی یلیسیف، در سی وپنجمین گردش آن به مدار، فضاپیما را ترک کردند و پس از یک پیاده روی وارد سایوز- 4 شدند. خرونوف زودتر خارج و منتقل شد و یلیسیف پس از آن پیاده روی خود را آغاز کرد.

بوریس وولینوف فراموش کرد که دوربین را در جای خود نصب کند و این سهل انگاری موجب شد تا این رویداد مهم و تاریخی ثبت نشود.

فضانوردان سایوز- 5

دو فضانورد راهپیما، روزنامه ها، نامه ها و تلگراف هایی را که در سایوز- 4 چاپ شده بود، گرفتند تا ثابت نمایند که این انتقال اجرا شده است.

این مأموریت به روس ها اعتماد به نفس کافی برای رسیدن به طرح های بلندپروازنه خود و فتح ماه را داد.

سایوز- 4 پس از چهار ساعت و 35 دقیقه پهلوگیری کنار سایوز- 5، در 17 ژانویه 1969 به زمین نشست. بوریس ولینوف در فضاپیما ماند و روز بعد فرود آمد.

اما این فرود با درهم پیچیدن چتر های نجات باعث برخورد شدیدی شد که بعضی از دندان های ولینوف را شکست. او با علم به اینکه ساعاتی طول می کشد تا تیم نجات برسد، آغاز به پیاده روی کرد تا از یک فرد محلی یاری بگیرد. ولینوف هفت سال بعد دوباره در سایوز21 پرواز کرد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2014

به "ماجرای جالب اولین الحاق دو فضاپیمای سرنشین دار به وسیله سایوز، 4 و 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جالب اولین الحاق دو فضاپیمای سرنشین دار به وسیله سایوز، 4 و 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید